A felzárkózás kudarca – 5+1 súlyos megállapítás Orosz Éva tanulmányából
STATISZTIKA eLitMed
2024. OKTÓBER 10.
STATISZTIKA eLitMed
2024. OKTÓBER 10.
Szöveg nagyítása:
A professor emeritus, MTA doktor, egészségügyi közgazdász-szociológus a LAM szeptemberi számában elemezte nemzetközi összehasonlításban a magyar egészségügy financiális helyzetét – az összkép pedig a vártnál is lesújtóbb. Összegyűjtöttük a tanulmány legfontosabb állításait.
Az egészségi állapot és az egészségügyi kiadások átfogó elemzése alapján megállapítható, hogy felzárkózás helyett leszakadás következett be a rendszerváltás óta eltelt bő 30 évben, ráadásul számos indikátor tekintetében nem csak a fejlett EU-országoktól (EU14), hanem a többi visegrádi országtól (V3) is növekedett a lemaradásunk. A lemaradásunk mértéke nagyobb volt a 2010-es évek végén, a 2020-as évek elején, mint a rendszerváltás időszakában. (A cikk különválasztva elemzi az 1992-2019 közötti – COVID-19 járvány előtti – és a 2020-23 közötti időszakot.)
TIPP: A kép jobb felső sarkában megjelenő három pontra kattintva, majd kiválasztva a megosztás alatti képernyő ikont, az ábra teljes képernyőn megnyitható.
1992 és 2019 között az egy főre jutó egészségügyi közkiadásokat tekintve (ami egy egészségügyi rendszer fejlettségét mutatja meg) jelentősen növekedett a távolság Magyarország és az EU14 között, miközben a V3-országok közeledtek a fejlett országokhoz. Miközben 1992-ben a magyar egy főre jutó közkiadások az EU14-országok szintjének felét érték el, addig 2019-ben már alig több mint a harmadát (38%). Összehasonlításképpen: Csehországban ugyanez az arány ugyanezen időszak alatt 40%-ról 75%-ra nőtt.
Mindeközben a közkiadások elégtelensége miatt a magyar lakosság kénytelen „saját zsebből” finanszírozni az egészségügyi ellátását: a magyarországi egy főre jutó magánkiadások jelentősen közeledtek az EU14-országok szintjéhez az elmúlt harminc évben, 27%-ról 64%-ra – a magánkiadások 2019-ben nálunk voltak a legmagasabbak a visegrádi országok között.
Magyarországon 1992-ben a közkiadások tették ki az összes egészségügyi kiadás 87%-át, 2019-ben viszont már csak a 69%-át, márpedig a közkiadások alacsony részaránya az összes kiadáson belül az ellátáshoz való hozzáférés pénzügyi nehézségeinek, egyenlőtlenségeinek az egyik legfőbb indikátora. (A cseh érték 85%, a szlovák pedig 80% volt 2019-ben.)
Az egészségügyi közkiadásoknak a GDP-hez viszonyított aránya azt mutatja meg, hogy mekkora a lakosság által igénybe vett közfinanszírozott egészségügyi szolgáltatásoknak és termékeknek a részesedése a GDP felhasználásából. E tekintetben is leszakadás jellemzi hazánkat: amíg 1992-ben Magyarországon az EU14-átlaghoz hasonló (5,9%) volt a közkiadások részesedése a GDP-ből, 2019-ben már csupán 4,3%, ami közel három százalékponttal alacsonyabb az EU14 szintjénél. Ez úgy lehetséges, a magyar kormányok a gazdasági nehézségek, válságok idején drasztikusan csökkentették az egészségügyi közkiadásokat, a gazdasági növekedés periódusaiban azonban (különösen igaz ez a 2013 és 2019 közötti évekre) a gazdasági lehetőségeknél kisebb mértékű forrásokat fordítottak az egészségügyre.
2019-ben az egészségügyi közkiadások reálértéke csupán 0,3%-kal haladta meg a 2005-ös szintet, ugyanez a növekmény Szlovákia esetében 57%, Csehország esetében 58% volt.
A magyar kormányok 1995-ben a kormányzati kiadások 10,4%-át, 2019-ben pedig a 9,9%-át fordították az egészségügyre – utóbbi Ciprus mellett a legalacsonyabb adat volt az unióban. Miközben 1995-ben az egészségügy részesedése a magyar kormányzati kiadásokból megegyezett az EU27-átlaggal, addig 2019-ben már több mint négy százalékponttal elmaradt tőle.
Ha 2019-ben az egészségügyi közkiadások az EU27-átlaghoz közeli 15%-ot tettek volna ki a költségvetésből, és a növekmény az Egészségbiztosítási Alap természetbeni kiadásaira jutott volna, akkor ezek 963 milliárd forinttal (55%-kal) lehettek volna nagyobbak a tényleges értéknél.
Az Egészségbiztosítási Alap természetbeni kiadásai/GDP arány (a lakosság által érzékelt ellátás szempontjából leginkább ez releváns) 2005-ben 4,9% volt, 2019-ben pedig már csak 3,9%. Ha 2005 és 2019 között fennmaradt volna a 2005-ös arány (bár a gazdasági feltételek ennél magasabb értéket is lehetővé tettek volna), akkor ebben a 14 éves időszakban körülbelül 3000 milliárd forinttal több forrás jutott volna az egészségügyi ellátásra – megfordítva: 14 év alatt összesen 3000 milliárd forint forráskivonásra került sor.
A Covid-19-járvány hatására 2020-2021-ben az EU-országok túlnyomó többségében a kormányok jelentősen növelték az egészségügyi közkiadásokat – Magyarországon éves átlagban 12,9%-kal. A kiugróan magas növekedés elsősorban a korábbi szocialista országokban és a dél-európai államokban volt tapasztalható, ahol az ellátórendszerek szűkebb kapacitásai és rosszabb teljesítménye kikényszerítette a források radikális növelését a járványkezelés érdekében. Hazánk esetében azonban ez nem jelentett trendfordulót: a közkiadások 2021-ben ugyan a GDP 5,3%-ára növekedtek, de 2022-ben már újra csak a 4,9%-át, 2023-ban pedig csupán 4,5%-át érték el.
Orosz Éva A felzárkózás kudarca. 1. rész. A magyarországi egészségügyi közkiadások trendjei nemzetközi összehasonlításban című tanulmánya a LAM szeptemberi számában olvasható. A LAM következő számában a szerző az egészségi állapot két alapvető indikátorának, a várható élettartamnak és az elkerülhető halálozásnak a trendjeit elemzi majd. |
Helyünk a világban
Az EUROSTAT április végén közzétett legfrissebb adatai szerint Magyarországon 2021-ben valamivel több mint 60 ezer ember halála lett volna elkerülhető megfelelő gyógykezeléssel vagy prevencióval. Ez Tatabánya lakosságszáma.
Helyünk a világban
Az OECD adatai szerint a magyarok harmada túlsúlyos, negyede pedig elhízott, ezzel összességében az 5. legrosszabb mutatóval rendelkezünk az Európai Unióban.
Helyünk a világban
2021-ben az európai lakosság kétharmada keringési zavarokban, rákbetegségben vagy koronavírus által hunyt el. Ez utóbbiban Magyarország az éllovasok között állt.
Az OECD elérhető legfrissebb, 2021-es adatai szerint az összes egészségügyi kiadás – egy főre vetítve – nem éri el az uniós szint felét sem, a tartós ápolás-gondozás esetében pedig mindössze tizede annak.
Több mint hét évvel rövidebb élethosszra számíthatott 2023-ban egy újszülött Magyarországon, mint Spanyolországban. Jelentősek a különbségek a férfiak és nők között is.
„Ez egy veszélyes irány” – az eLitMednek nyilatkozó szakértőkkel értékeltük a jelenlegi helyzetet, illetve a most elfogadott salátatörvény részleteit.
Egészségpolitika
Kapócs Gábor interjúja Álmos Péterrel, a MOK frissen megválasztott és a leköszönt elnökével, Kincses Gyulával. A MOK két vezetője beszél a kamara elmúlt 4 évéről, a sikerekről és kudarcokról. Beszámolnak a vezetőség előtt álló feladatokról, a társkamarákkal való kapcsolatokról, a közeljövő terveiről és feladatairól. Az interjúban szóba kerül a kormányzattal való viszony is.
Amikor már az akut stroke-ellátás is szünetel egy megyei kórházban – az eLitMednek nyilatkozó szakemberek szerint valójában már 3-4-5 éve szükségállapot van, a kormányzati intézkedések is ezt mutatják.
Egészségpolitika
Hogyan lehet szétverni egy régió egészségügyi „fellegvárait” néhány év alatt? – interjú prof. dr. Barkai Lászlóval.
Pénzt, vagy életet?! Avagy, pénz beszél... Gondolatok a magyar egészségügy finanszírozásáról Orosz Éva tanulmánya kapcsán
A felzárkózás kudarca. 1. rész. A magyarországi egészségügyi közkiadások trendjei nemzetközi összehasonlításban
1.
2.
3.
4.
5.
Egészségpolitika
Hadiállapotként kezeli és így is reagál a kormány az egészségügy „rendezésére”1.
Helyünk a világban
A felzárkózás kudarca – 5+1 súlyos megállapítás Orosz Éva tanulmányából2.
3.
Idegtudományok
Neurofeedback: az ADHD-val küzdő gyerekek fejlesztéséhez is használható módszert oktatnak Vácon4.
5.
Orvoslás és társadalom
Országos férfiegészség-kampány és PSA-szűrés indul a prosztatarák ellen