PharmaPraxis

Alig van betegpanasz a gyógyszertárakban

2015. FEBRUÁR 15.

Mint minden egészségügyi szolgáltatónál, a patikákban is élhetnek panasszal a páciensek, ha úgy érzik, méltatlanul, nem kellő körültekintéssel, vagy nem a szakma szabályainak megfelelően járnak el velük szemben. A területileg illetékes betegjogi képviselő nevét jól látható helyen kell kifüggeszteni az officinában, a panaszokat az Országos Betegjogi, Ellátottjogi, Gyermekjogi és Dokumentációs Központ (OBDK) vizsgálná ki, ha lennének, de alig akadnak. Ha mégis, a betegjogi képviselők nagyon gyorsan orvosolni tudják azokat.

A betegjogi képviselők jelzései és tapasztalatai alapján eddig kevés patikai vonatkozású betegjogi reklamáció, kérdés érkezett az OBDK-hoz, amelyek a beteg tájékoztatásával, a betegjogi képviselő közreműködésével minden esetben gyorsan megoldódtak. Egyébként a központ elődje, a 2011-ben felszámolt Betegjogi, Ellátottjogi és Gyermekjogi Közalapítvány (BEGYKA) idejében sem volt jellemző a patikai panasz. Hogy pontosan hány esetben, és milyen jellegű kifogások érkeztek a gyógyszertárak betegjogi képviselőihez, arra nem kaptunk választ az OBDK-tól.

Azt azonban közölték, hogy előfordult már, hogy a gyógyszertár kért segítséget a betegjogi képviselőtől a beteg és a patikus között a jogszabályok szerinti expediáláskor kialakult vitás helyzet feloldásához. Mint azt a PharmaPraxisnak egy betegjogi szakértő kifejtette, a panaszok elenyésző száma abból ered, hogy a lakosság nem egészségügyi, hanem kereskedelmi szolgáltatóként tekint a patikákra, ezért sérelem esetén eszébe sem jut, hogy betegjogi képviselőhöz fordulhat.


Jogi képzés gyógyszerészeknek


Panasz esetén a beteg, illetve hozzátartozója elsősorban a gyógyszertár vezetőjéhez, szakmai kifogás esetén pedig a hatósági felügyeletet ellátó népegészségügyi államigazgatási szervhez, illetve az ÁNTSZ tiszti főgyógyszerészéhez fordulhat, de szakmai-etikai kérdésekben a panaszosnak lehetősége van megkeresni a Magyar Gyógyszerészi Kamara (MGYK) Etikai Bizottságát is. Amennyiben betegjogi jellegű panasz érkezik, abban a betegjogi képviselő az illetékes, akihez ilyen kérdésekkel a gyógyszerészek is fordulhatnak.

A gyógyszerellátásban is nagyobb hangsúlyt adna a betegjogi jogvédői tevékenységnek az OBDK, ezzel erősítve a patikusok informáltságát, gyakorlatorientáltságát. Úgy vélik, egy komplexebb látásmód kialakítása a problémák megelőzését segítené, ezért érdemes fejleszteni mind a vényeket kiváltó betegek, mind pedig a gyógyszerészek jogtudatosságát. A gyógyszerészek betegjogi ismereteinek bővítését – a MGYK-val kötött együttműködési megállapodás alapján – az OBDK szakmai továbbképzésekkel, konzultációkkal és egyéb közös rendezvényekkel támogatja.

A gyógyszertárak tulajdonosainak az egészségügyi törvényből adódóan kötelezettsége, hogy a patikában jól látható helyen, hirdetmény formájában elérhetővé tegyék a betegek és hozzátartozóik számára a betegjogok képviseletét ellátó személy nevét és elérhetőségét – tájékoztatott a PharmaPraxis megkeresésére az OBDK. A területileg illetékes betegjogi képviselő neve és elérhetősége mind az OBDK, mind pedig a MGYK honlapján nyilvánosan elérhető és letölthető.

eLitMed.hu, Tarcza Orsolya
2015-02-15

HOZZÁSZÓLÁSOK

0 hozzászólás

A rovat további cikkei

PharmaPraxis

Modern kötszerek tudatos választása és alkalmazása a gyógyszertárban

LÉGRÁDI Péter

A megfelelő kötszer kiválasztásának alapja és fő célja, hogy az gyors és optimális sebgyógyulást eredményezzen, csökkentse a fájdalmat, kontrollálja a seb bakteriális állapotát, védjen az infekció ellen, abszorbeálja a sebváladékot, a lehető legkevésbé zavarja a beteget és javítsa az életminőséget. Az alábbi cikkben a modern sebtisztítás, -fertőtlenítés és -kötözés metódusát és eszközeit ismertetjük.

PharmaPraxis

A betegek otthon tartott gyógyszereinek gyógyszerész általi áttekintése

A betegek otthon tartott gyógyszereinek gyógyszerész általi áttekintése (home medication review/home medicines review: HMR) egy olyan strukturált, betegközpontú és a beteg orvosával együttműködve végzett szolgáltatás, ami elősegíti a gyógyszerek optimális alkalmazását. A HMR során a gyógyszerész a körzeti orvossal való konzultáció után, a beteg egészségügyi információinak ismeretében, a beteg otthonában szisztematikusan áttekinti a beteg gyógyszereit, és azonosítja a gyógyszerekkel, illetve az alkalmazásukkal kapcsolatos esetleges problémákat, majd közreműködik azok megoldásában.

PharmaPraxis

Gyógyszerészek fertőző betegségekkel kapcsolatos attitűdje Magyarországon

A Szegedi Tudományegyetem Gyógyszerhatástani és Biofarmáciai, illetve Közegészségügyi Intézetének kutatói keresztmetszeti vizsgálat keretében mérték fel a közvetlen lakossági gyógyszerellátásban dolgozó gyógyszerészek antibiotikum-használattal és fertőző betegségekkel kapcsolatos tudását, attitűdjét és gyakorlati hozzáállását.

PharmaPraxis

Antimikrobás szerek a patikai gyakorlatban

TÓSAKI Árpád

A baktériumfertőzés esetén alkalmazható készítmények széles tárháza áll a gyógyítók rendelkezésére. Egyes csoportjaik eltérő hatásmechanizmussal pusztítják el a kórokozókat. Jelen cikkben a baktériumok sejtfalszintézisére ható gyógyszerekkel ismerkedünk meg részletesebben.

PharmaPraxis

D vitamin és kálcium pótlás polycisztás ovárium szindrómában szenvedők betegek esetében

D-vitamin és kálcium pótlással kiegészített kezelés hatékonyan csökkenti a hyperandrogenizmus tüneteit, jótékonyan hat a menstruációs ciklus zavarait és eredményesen csökkenti testtömegindexet.

Kapcsolódó anyagok

Egészségpolitika

Oltani vagy nem oltani?

Újabb kötelező védőoltás a listán – Lesz aki ellne érvel?

Hírvilág

Gyakorlatias betegjogvédelem

Az OBDK fennállásának első évfordulóján dr. Novák Krisztinát kérdeztük

Hírvilág

Mit kérdezhet az iskolaorvos?

Csak szülői engedéllyel faggathatók a kiskorúak

Hírvilág

A beteget nem lehet kihagyni a döntésekből

A hazai gyakorlatban a betegek többsége tájékozatlanul egyezik bele a gyógyszeres, invazív, vagy non-invazív terápiákba. Ez mindaddig nem okoz problémát, amíg a kezelés eredménye a beteg elvárásainak is megfelel, igaz, a hazai, igen rossz compliance és adherencia adatok is arra mutatnak, hogy az orvosi gyakorlatban nem valósul meg a tájékozott beleegyezés.

Hírvilág

Új társadalmi szerződés szükséges A betegjogokról a LAM-Klubban

KÖBLI Anikó

Szemléletváltás nemigen történt az elmúlt tizenkét évben, pedig törvény garantálja a betegek jogait.