Dohányzásra késztetik a tinédzsereket a cigaretta reklámok
2011. AUGUSZTUS 15.
2011. AUGUSZTUS 15.
Szöveg nagyítása:
A dohányreklámok valóban arra sarkallják a tinédzsereket, hogy rágyújtsanak - állítják egy új tanulmány szerzői és szeretnék elérni, hogy betiltsák az ilyen hirdetéseket.
Németországban több mint 2100 iskolás bevonásával végeztek kutatásokat, melyekből kiderült, hogy 277, korábban nem dohányzó fiatal rászokott a cigarettára a reklámok hatására. Akik a legtöbb ilyen hirdetményt látták, azoknak 46 százalékkal nagyobb volt az esélyük, hogy rákapjanak a káros szenvedélyre.
Dr. James D. Sargent, a New Hampshire-i Dartmouth Kórház gyermek-és családorvostani professzora szerint ez erősíti azt az elképzelést, hogy az Amerikai Élelmiszer-és Gyógyszeripari Hivatal beleszólhasson a dohánytermékek reklámozásába. Sargent, aki kiterjedt kutatást végzett arról, hogy miként befolyásolja a média a fiatalok viselkedését, együtt dolgozott a német kutatókkal a tanulmányon, mely a nyomtatást megelőzően on-line is megjelenik a Pediatrics című folyóiratban. „A hirdetés működésének van egy mentális modellje" - magyarázta Sargent. A reklám megtekintése után a tinédzserek dédelgetni kezdik magukban a dohányzás gondolatát. Elképzelik, hogy az vicces lehet, és népszerűbbekké válhatnak általa társaik körében. Ezek előzik meg a rágyújtást, melyet végül nem sokkal a reklám megtekintése után meg is tesznek.
A tanulmányban résztvevő tanulók 10-17 év közöttiek voltak. 12 reklámot néztek meg, melyek közül hat cigarettáról szólt, hat pedig másról, mint például csokoládéról, autóról, vagy mobiltelefonról. Arra kérték őket, hogy nevezzék meg a reklámozott terméket, és amennyiben emlékeznek rá, akkor a márkáját is. Kilenc hónap elteltével a dohányreklámokat nézegető diákok 13 százaléka dohányozni kezdett, amiből erős összefüggésre lehet következtetni a viselkedés és a reklám között. Minél több ilyet láttak, annál nagyobb valószínűséggel szoktak rá a káros szenvedélyre. „Minden egyes tanulmányunk egy újabb kis egység, mely alátámasztja az ok-okozati viszonyt, mind újabb bizonyíték gyanánt szolgál" – mondta Sargent.
Az adatelemzés során rögzítették az egyéb ismert kockázati tényezőket, mint például a szülők vagy a társak dohányzását is.
„Ez a tanulmány nagyon fontos, mert alig létezik longitudinális megközelítés ebben a témakörben, ami bemutatná az összefüggést a dohányreklámok és a tinédzserkori dohányzás között" - mondta Cheryl Healton, az Amerikai Örökség Alapítvány (dohányzásellenes szervezet) elnök-vezérigazgatója. A korábbi kutatások egy bizonyos időpontban tanúsított viselkedést vizsgáltak, és ennek alapján véltek összefüggést, de ez nem ok-okozati viszony volt. A longitudinális tanulmány azonban nyomon követi résztvevőit, hogy így mutassa be,
miként befolyásolja egyik esemény a másikat. A reklámok olyan témaköröket vázolnak fel, melyek sokat jelentenek a kamaszok számára: például a fiúknál a férfiasságot, a lányoknál a vékony alkatot, a társas elfogadást. Legtöbben ilyenkor kezdenek dohányozni, és mivel a cigaretta erős pszichoaktív drog, kikövezi az utat a függőség felé.
Healton elmondása szerint a dohánygyártók naponta mintegy 30 millió dollárt (6,3 milliárd Ft) költenek reklámra. „Rá kell venniük a fiatalokat a füstölésre, különben lehúzhatják a rolót." Habár a cigarettareklámokat betiltották az amerikai televíziókban, Healton szerint bizonyos műsorok mégis ilyen viselkedésre ösztönöznek azáltal, hogy a szereplők rágyújtanak. „A Szex és New York volt a leghosszabban futó Marlboro Lights-reklám" - utalt a népszerű sorozatra. Az Egyesült Államokban a tinédzserkori dohányzás jelentősen visszaesett az 1997-es csúcspont óta - a Legacy adatai szerint. Mégis, 2007-ben a fiatalok 20 százaléka ismerte el, hogy az előző 30 napban rágyújtott, jelentette az Amerikai Tüdő Szövetség.
Forrás: Medipress
Kapcsolódó anyagok: LAM (Lege Artis Medicinae) -2010 20 (02)A médiatudatosság jelenléte a serdülők dohányzásában és alkoholfogyasztásában
Dohányzásra csábító korhatáros filmek
LAM (Lege Artis Medicinae) -2004; 14(3) A dohányzás problémája
Hírvilág
A miért illegális a szervkereskedelem? című interjúban Bognár Gergely bioetikus vázolja fel e kérdéskör jelenségeit.
Hírvilág
Az allergiás betegségek, allergiás nátha, urtikária első vonalbeli kezelésére nem szedáló, második generációs antihisztaminok javasoltak. Az egyik legújabb második generációs antihisztamin a bilasztin, amellyel nemcsak felnőtt-, hanem gyermekvizsgálatok is történtek.
Több mint egy éve indították útjára az interneten és különböző fórumokon azt a figyelmeztető hírt, hogy az étkezésre szánt konyhasó kálium-kloriddal kevert, dúsított, sőt akár 100%-ban csak azt tartalmazza. A hírközlő(k) és/vagy annak terjesztői még azt is kihangsúlyozták, összeesküvés elméletekhez illően, hogy ennek következtében a magyar lakosság tudtán és akaratán kívül nátriumszegény diétára van „fogva”. Még azt is megkockáztatták, hogy szerintük egy gyalázatos biológiai népirtásról van szó, hiszen csökken az „egészséges NaCl” bevitel és nő a szervezet számára igen „ártalmas KCl” fogyasztása. Ezáltal -írták embertársaik megsegítésére- számtalan betegségnek lehetünk áldozatai, sőt a krónikus bajainkból éppen ezért nem tudunk meggyógyulni (nemzőképtelenség, allergia, vesebetegség, magas vérnyomás).
Orvosai tavaly diagnosztizálták Patrick Swayze betegségét. A kezeléseknek köszönhetően talpra állt, és hónapokig forgatta a "The Beast" c. új televíziós sorozatot. Önéletrajzi könyvet készült írni közösen feleségével.
A népszerű glükozamin kiegészítő egy új tanulmány szerint kevés vagy semmilyen enyhülést sem nyújt osteoartritis okozta krónikus derékfájásra.
Klinikum
Mint arra a Covid-19-járvány is felhívta a figyelmet, az egyének immunválasza jelentősen különbözik. Ismert, hogy az életkor, a nem és a genetika nagyban befolyásolja a fertőzésre adott immunválaszt.
A hétvégi alvás jótékony hatásai, tinédzsereket védő korlátozások a YouTube-nál, rémisztő magánpszichiátria az USA-ban; nehéz helyzetbe került veseátültetettek Budapesten. Hétvégi lapszemle – külföldről és itthonról.
A krónikus vesebetegség mára már népbetegségnek számít, amely a világ lakosságának mintegy 10%-át, azaz több mint 800 millió embert érint. Legnagyobb kockázatnak a cukorbetegek és a magas vérnyomásban szenvedők vannak kitéve.
Elektronikus cigaretta használat felsőoktatásban tanuló hallgatók körében
Divat az e-cigaretta
1.
2.
3.
4.
5.
1.
Gondolat
Üdv nálunk! Van már, aki írja a fekete pontjaid? – Nyomasztás a közoktatásban2.
3.
4.
5.
HOZZÁSZÓLÁSOK
0 hozzászólás