Hírvilág

Dohányzásra késztetik a tinédzsereket a cigaretta reklámok

2011. AUGUSZTUS 15.


A dohányreklámok valóban arra sarkallják a tinédzsereket, hogy rágyújtsanak - állítják egy új tanulmány szerzői és szeretnék elérni, hogy betiltsák az ilyen hirdetéseket.

Németországban több mint 2100 iskolás bevonásával végeztek kutatásokat, melyekből kiderült, hogy 277, korábban nem dohányzó fiatal rászokott a cigarettára a reklámok hatására. Akik a legtöbb ilyen hirdetményt látták, azoknak 46 százalékkal nagyobb volt az esélyük, hogy rákapjanak a káros szenvedélyre.

Dr. James D. Sargent, a New Hampshire-i Dartmouth Kórház gyermek-és családorvostani professzora szerint ez erősíti azt az elképzelést, hogy az Amerikai Élelmiszer-és Gyógyszeripari Hivatal beleszólhasson a dohánytermékek reklámozásába. Sargent, aki kiterjedt kutatást végzett arról, hogy miként befolyásolja a média a fiatalok viselkedését, együtt dolgozott a német kutatókkal a tanulmányon, mely a nyomtatást megelőzően on-line is megjelenik a Pediatrics című folyóiratban. „A hirdetés működésének van egy mentális modellje" - magyarázta Sargent. A reklám megtekintése után a tinédzserek dédelgetni kezdik magukban a dohányzás gondolatát. Elképzelik, hogy az vicces lehet, és népszerűbbekké válhatnak általa társaik körében. Ezek előzik meg a rágyújtást, melyet végül nem sokkal a reklám megtekintése után meg is tesznek.

A tanulmányban résztvevő tanulók 10-17 év közöttiek voltak. 12 reklámot néztek meg, melyek közül hat cigarettáról szólt, hat pedig másról, mint például csokoládéról, autóról, vagy mobiltelefonról. Arra kérték őket, hogy nevezzék meg a reklámozott terméket, és amennyiben emlékeznek rá, akkor a márkáját is. Kilenc hónap elteltével a dohányreklámokat nézegető diákok 13 százaléka dohányozni kezdett, amiből erős összefüggésre lehet következtetni a viselkedés és a reklám között. Minél több ilyet láttak, annál nagyobb valószínűséggel szoktak rá a káros szenvedélyre. „Minden egyes tanulmányunk egy újabb kis egység, mely alátámasztja az ok-okozati viszonyt, mind újabb bizonyíték gyanánt szolgál" – mondta Sargent.

Az adatelemzés során rögzítették az egyéb ismert kockázati tényezőket, mint például a szülők vagy a társak dohányzását is.

„Ez a tanulmány nagyon fontos, mert alig létezik longitudinális megközelítés ebben a témakörben, ami bemutatná az összefüggést a dohányreklámok és a tinédzserkori dohányzás között" - mondta Cheryl Healton, az Amerikai Örökség Alapítvány (dohányzásellenes szervezet) elnök-vezérigazgatója. A korábbi kutatások egy bizonyos időpontban tanúsított viselkedést vizsgáltak, és ennek alapján véltek összefüggést, de ez nem ok-okozati viszony volt. A longitudinális tanulmány azonban nyomon követi résztvevőit, hogy így mutassa be,

miként befolyásolja egyik esemény a másikat. A reklámok olyan témaköröket vázolnak fel, melyek sokat jelentenek a kamaszok számára: például a fiúknál a férfiasságot, a lányoknál a vékony alkatot, a társas elfogadást. Legtöbben ilyenkor kezdenek dohányozni, és mivel a cigaretta erős pszichoaktív drog, kikövezi az utat a függőség felé.

Healton elmondása szerint a dohánygyártók naponta mintegy 30 millió dollárt (6,3 milliárd Ft) költenek reklámra. „Rá kell venniük a fiatalokat a füstölésre, különben lehúzhatják a rolót." Habár a cigarettareklámokat betiltották az amerikai televíziókban, Healton szerint bizonyos műsorok mégis ilyen viselkedésre ösztönöznek azáltal, hogy a szereplők rágyújtanak. „A Szex és New York volt a leghosszabban futó Marlboro Lights-reklám" - utalt a népszerű sorozatra. Az Egyesült Államokban a tinédzserkori dohányzás jelentősen visszaesett az 1997-es csúcspont óta - a Legacy adatai szerint. Mégis, 2007-ben a fiatalok 20 százaléka ismerte el, hogy az előző 30 napban rágyújtott, jelentette az Amerikai Tüdő Szövetség.

Forrás: Medipress


Kapcsolódó anyagok: LAM (Lege Artis Medicinae) -2010 20 (02)A médiatudatosság jelenléte a serdülők dohányzásában és alkoholfogyasztásában




Dohányzásra csábító korhatáros filmek



LAM (Lege Artis Medicinae) -2004; 14(3) A dohányzás problémája

HOZZÁSZÓLÁSOK

0 hozzászólás

A rovat további cikkei

Hírvilág

Hatástalan a glükózamin az ízületi gyulladással összefüggő derékfájás ellen

A népszerű glükozamin kiegészítő egy új tanulmány szerint kevés vagy semmilyen enyhülést sem nyújt osteoartritis okozta krónikus derékfájásra.

Hírvilág

Mennyit ér a vesém?

A miért illegális a szervkereskedelem? című interjúban Bognár Gergely bioetikus felvázolja e kérdéskör jelenségeit.

Hírvilág

Hasnyálmirigyrák - az alattomos gyilkos Meghalt Patrick Swayze

Orvosai tavaly diagnosztizálták Patrick Swayze betegségét. A kezeléseknek köszönhetően talpra állt, és hónapokig forgatta a "The Beast" c. új televíziós sorozatot. Önéletrajzi könyvet készült írni közösen feleségével.

Hírvilág

Valóban „egészségesebb” a patikai só? - Tények, tévhitek és ellentmondások a nátrium-kloriddal kapcsolatban

TAKÁCS Gábor, FITTLER András, BOTZ Lajos

Több mint egy éve indították útjára az interneten és különböző fórumokon azt a figyelmeztető hírt, hogy az étkezésre szánt konyhasó kálium-kloriddal kevert, dúsított, sőt akár 100%-ban csak azt tartalmazza. A hírközlő(k) és/vagy annak terjesztői még azt is kihangsúlyozták, összeesküvés elméletekhez illően, hogy ennek következtében a magyar lakosság tudtán és akaratán kívül nátriumszegény diétára van „fogva”. Még azt is megkockáztatták, hogy szerintük egy gyalázatos biológiai népirtásról van szó, hiszen csökken az „egészséges NaCl” bevitel és nő a szervezet számára igen „ártalmas KCl” fogyasztása. Ezáltal -írták embertársaik megsegítésére- számtalan betegségnek lehetünk áldozatai, sőt a krónikus bajainkból éppen ezért nem tudunk meggyógyulni (nemzőképtelenség, allergia, vesebetegség, magas vérnyomás).

Hírvilág

Bilasztin, nem szedáló antihisztamin használata krónikus urtikária esetén, már gyermekkorban is

Az allergiás betegségek, allergiás nátha, urtikária első vonalbeli kezelésére nem szedáló, második generációs antihisztaminok javasoltak. Az egyik legújabb második generációs antihisztamin a bilasztin, amellyel nemcsak felnőtt-, hanem gyermekvizsgálatok is történtek.

Kapcsolódó anyagok

Agykutatás

Neurokannabisz

Főleg a Cannabis/kender hatóanyagainak idegrendszeri működéséről és neurológiai, pszichiátriai kórképekben kifejtett terápiás hatásairól volt szó a második magyarországi Orvosi Kannabisz Konferencián, aminek első napján a szakemberek, második napján a betegek és a laikus érdeklődők nyelvén folyt a kommunikáció.

Hírvilág

Dohányzás elleni oltás

A dohányzásról való leszokás eddig kevés sikerrel kecsegtetett, de várhatóan 2011-től kapható lesz a nikotin elleni antitestek termelődését kiváltó vakcina.

Gondolat

Mennyi az elég?

Az SZVT Kutatási és Fejlesztési Központ székházában került sor arra az interaktív konferenciára, melynek témája Gyulai Iván „Fenntartható fejlődés” tanulmányának három fejezete volt. Az egyes fejezetekhez korreferátumok hangzottak el Gyulai Iván rövid ismertetőit követően, majd a hallgatóság oszthatta meg észrevételeit...

Hírvilág

A háromdimenziós mozi káros élettani hatásai

A 3D technológia alkalmazásának káros élettani hatásai lehetnek.

Agykutatás

Hasonló mechanizmusokat vált ki az agyban a nikotin és a kokain

A nikotin 15 perc alatt képes megnövelni az agy neuronjainak ingerelhetőségét - a Journal of Neuroscience című folyóiratban megjelent tanulmány szerint.