A Marmot-jelentés vezetői összefolgalójának kivonata
2011. AUGUSZTUS 15.
2011. AUGUSZTUS 15.
Szöveg nagyítása:
Az alábbi szöveg a Fair Society, Healthy Lives: A Strategic Review of Health Inequalities in England Post-2010 - The Marmot Review című tanulmány vezetői összefoglalójának kivonata. A tanulmány egy korábbi WHO-közlemény, a Commission on Social Determinants of Health (CSDH) ajánlása nyomán készült. A CSDH arra szólította fel a nemzeti kormányokat, hogy - az adott ország igényeinek megfelelően - dolgozzanak ki stratégiákat az egészségi egyenlőtlenségek csökkentésére. A Sir Michael Marmot vezette bizottság által készített, 2010. február 11-én megjelent változat az angol szakemberek válasza erre a felhívásra. A Marmot-jelentés főbb megállapításai 1 Az egészségi állapotbeli egyenlőtlenségek csökkentése méltányosság és társadalmi igazságosság kérdése. Angliában az a nagyszámú ember, aki minden évben idő előtt meghal az egészségi egyenlőtlenségek következtében, összesen mintegy 1,3-2,5 millió évvel hosszabb ideig élhetne. 2 Az egészségi mutatókban társadalmi gradiens figyelhető meg - minél alacsonyabb egy ember társadalmi pozíciója, annál rosszabb az egészségi állapota. Az intézkedéseknek elsősorban az egészségi állapot terén kialakult gradiens csökkentésére kell irányulnia. 3 Az egészségi egyenlőtlenségek a társadalmi egyenlőtlenségekből fakadnak. Az egészségi egyenlőtlenségekkel kapcsolatos intézkedéseknek az egészség valamennyi társadalmi determinánsát érinteniük kell. 4 Ha kizárólag a leghátrányosabb helyzetűekre fókuszálunk, az nem fogja hatékonyan csökkenteni az egészségi egyenlőtlenségeket. Ahhoz, hogy csökkentsük a társadalmi gradiens meredekségét az egészség terén, univerzális intézkedésekre van szükség, azonban ezek léptékének és intenzitásának arányosnak kell lennie a hátrányos helyzet mértékével. Ezt arányos univerzalizmusnak nevezzük. 5 Az egészségi egyenlőtlenségek csökkentésére irányuló intézkedések sokféleképpen hasznára lesznek a társadalomnak. Gazdasági előnyökkel is járnak, mivel csökkentik az egészségi egyenlőtlenségekkel összefüggő betegségek okozta veszteségeket. Ezek közé tartozik a csökkent termelékenység, az alacsonyabb adóbevételek, a magasabb szociális juttatások és a megnövekedett egészségügyi kezelési költségek. 6 A gazdasági növekedés nem a legfontosabb mutatója országunk sikerességének. Az egészség, a jólét és a fenntarthatóság igazságos megoszlása fontos társadalmi cél. Az egészségi állapot terén kialakult társadalmi egyenlőtlenségek problémáját együtt kell kezelni a klímaváltozással kapcsolatos problémákkal. 7 Az egészségi egyenlőtlenségek csökkentéséhez hat szakpolitikai célkitűzéssel kapcsolatos intézkedésekre lesz szükség: - Biztosítsuk minden gyermek számára a lehető legjobb életkezdést - Tegyük lehetővé minden gyermek, fiatal és felnőtt számára, hogy képességeit maximálisan kiaknázhassa és irányíthassa saját életét - Hozzunk létre mindenki számára méltányos munkavállalást és megfelelő munkát - Biztosítsuk mindenki számára egészséges életkörülményeket - Alakítsunk és fejlesszünk ki egészséges és fenntartható helyeket és közösségeket - Erősítsük meg a betegségmegelőzés szerepét és hatását 8 E célkitűzések teljesítéséhez a kormányzat és az önkormányzatok, az NHS, a harmadik szektor és a magánszektor, valamint társadalmi csoportok aktív tevékenységére lesz szükség. A nemzeti stratégiák nem fognak működni olyan hatékony helyi végrehajtó rendszerek nélkül, amelyek minden stratégia esetében az egészségi egyenlőtlenségek csökkentésére fókuszálnak. 9 A hatékony helyi végrehajtáshoz hatékony, helyi szintű, az érintettek részvételével zajló döntéshozatalra van szükség. Ez csak akkor történhet meg, ha erre felkészítjük és bátorítjuk az egyéneket és a helyi közösségeket. A szakpolitikai célkitűzés Biztosítsuk minden gyermek számára a lehető legjobb életkezdést A legfőbb célok 1 Csökkentsük az egyenlőtlenségeket a fizikai és érzelmi egészség, valamint a kognitív, nyelvi és szociális képességek korai fejlődése terén. 2 Biztosítsunk magas színvonalú terhesgondozást, szülőket segítő programokat, gyermekfelügyeletet és korai fejlesztést valamennyi társadalmi réteg igényeinek megfelelően. 3 Fejlesszük a kisgyermekek alkalmazkodóképességét és jólétét valamennyi társadalmi rétegben. Szakpolitikai ajánlások 1 Növeljük az első életévekre fordított összkiadások arányát és biztosítsuk, hogy az első életévek fejlesztésére fordított kiadások progresszíven legyenek elosztva a teljes szociális grádiens mentén. 2 Támogassuk a családokat, hogy érdemi javulást érjenek el a gyermekek korai fejlődése során, a következő módokon: - Kapjanak elsőbbséget azok a pre- és postnatalis beavatkozások, amelyek csökkentik a terhesség alatti és a csecsemőkori problémák következményeit - Biztosítsunk fizetett, az egészséges életmódhoz szükséges minimális jövedelmet nyújtó gyermekgondozási szabadságot az első életévben - Biztosítsunk rutinszerű támogatást a családok számára szülőket segítő programok, gyermekintézmények és megfelelő gyermekgondozók révén, amelyek a családokat elérve kielégítik a társadalmi igényeket - Fejlesszünk ki programokat az iskolába kerülés segítésére 3 Nyújtsunk jó színvonalú korai fejlesztést és gyermekfelügyeletet az első életévekben arányosan minden réteg számára. Ezt a következőképpen kell megtenni: - Kombinálva a családokkal való kapcsolattartással, annak érdekében, hogy minél több hátrányos helyzetű családból származó gyermekhez jusson el - Ellenőrzőtt és kiértékelt modellek alapján és a minőségi elvárásoknak megfelelően. B szakpolitikai célkitűzés Tegyük lehetővé minden gyermek, fiatal és felnőtt számára, hogy képességeit maximálisan kiaknázhassa és irányíthassa saját életét A legfőbb célok 1 Csökkentsük a társadalmi egyenlőtlenségeket a jártasságok és szakképzettség terén. 2 Biztosítsuk, hogy az iskolák, családok és közösségek együttműködjenek annak érdekében, hogy csökkenjenek a gyermekek és fiatalok egészségében, jólétében és alkalmazkodóképességében kimutatható egyenlőtlenségek. 3 Javítsuk a minőségi, élethosszig tartó tanulás elérhetőségét és igénybevételét valamennyi társadalmi rétegben. Szakpolitikai ajánlások 1 Biztosítsuk, hogy a tanulók iskolai teljesítményében mutatkozó társadalmi egyenlőtlenségek csökkentése tartósan prioritást élvezzen. 2 Kapjon prioritást a különböző képességek, jártasságok terén mutatkozó társadalmi egyenlőtlenségek csökkentése, a következő módokon: - Az iskolák szerepének kiterjesztésével a családok és közösségek támogatásában és a "teljes gyermek" megközelítésének alkalmazásával az oktatásban - A "teljes körű szolgáltatás" megközelítés következetes érvényesítésével az iskolákban - Az iskolázáson alapuló munkaerő fejlődésének elősegítése azáltal, hogy a készségeiket a munka során az iskola-otthon határokon átnyúlóan fejlesszék, valamint a szociális és érzelmi fejlődés, a fizikai és lelki egészség és jóllét megcélzásával. 3 Javítsuk a minőségi, élethosszig tartó tanulási lehetőségek elérhetőségét és igénybevételét valamennyi társadalmi rétegben, a következő módokon: - Könnyen elérhető támogatás és tanácsadás biztosítása 16-25 évesek számára a különböző gyakorlati készségekkel, szakképesítésekkel és elhelyezkedési lehetőségekkel kapcsolatban - Munkahelyi tanulási lehetőség nyújtása, ide értve gyakornoki állások biztosításat fiatalok és állást/pályát változtatók számára - A nem hivatásszerű, élethosszig tartó tanulási lehetőségek elérhetőségének növelése valamennyi életszakaszban. C szakpolitikai célkitűzés Hozzunk létre mindenki számára méltányos munkavállalást és megfelelő munkát A legfőbb célok 1 Növeljük a jó munkalehetőségekhez való hozzáférést és csökkentsük a tartós munkanélküliséget valamennyi társadalmi rétegben. 2 Tegyük könnyebbé a munkaerőpiacon hátrányos helyzetű emberek számára állások megszerzését és megtartását. 3 Javítsuk az állások színvonalát valamennyi társadalmi rétegben. Szakpolitikai ajánlások 1 Kapjanak prioritást az aktív munkaerőpiaci programok, hogy idejében be lehessen avatkozni a tartós munkanélküliség csökkentése érdekében. 2 Bíztassuk, ösztönözzük, és ahol szükséges, kényszerítsük ki azoknak az intézkedéseknek a bevezetését, amelyek javítják az állások színvonalát valamennyi társadalmi rétegben, a következő módokon: - Biztosítsuk, hogy a köz- és magánszféra munkáltatói betartják a megkülönböztetés-mentességre, az egyenlőségre vonatkozó irányelveket és jogszabályokat - Vezessünk be irányelveket a munkahelyi stresszkezeléssel és a munkahelyi jólét, valamint a fizikai és szellemi egészség hatékony elősegítésével kapcsolatban. 3 Alakítsunk ki nagyobb biztonságot és rugalmasságot a munkavállalás terén, a következő módokon: - Kapjon prioritást a nyugdíjkorhatár rugalmasabbá tétele - Bíztassuk és ösztönözzük a munkáltatókat, hogy olyan állásokat hozzanak létre, vagy úgy alakítsák át a meglévőket, hogy azok alkalmasak legyenek a gyermeküket egyedül nevelő szülők, a családtagjukról gondoskodók, valamint a mentális és fizikai problémákkal élők számára. D szakpolitikai célkitűzés Biztosítsuk mindenki számára az egészséges életszínvonalat A legfőbb célok 1 Határozzuk meg az egészséges életvitelhez szükséges minimális jövedelmet valamennyi korosztály számára. 2 Csökkentsük a társadalmi egyenlőtlenségeket az életszínvonal terén progresszív adórendszer és más pénzügyi eszközök révén. 3 Csökkentsük a segélyekből élés és a munkavállalás között mozgó emberek előtt álló „szakadékot”. Szakpolitikai ajánlások 1 Alakítsunk ki és alkalmazzunk standardokat az egészséges életvitelhez szükséges minimális jövedelemre. 2 Szüntessük meg a "szakadékokat" azok számára, akiknek csak bizonyos időszakokban van munkájuk, és tegyük rugalmasabbá a munkavállalást. 3 Tekintsünk át és vezessünk be adózási, segélyezési, nyugdíj- és adókedvezmény-rendszereket, hogy biztosítsuk a minimális jövedelmet az egészséges életszínvonalhoz és utakat a felemelkedéshez. E szakpolitikai célkitűzés Alakítsunk és fejlesszünk ki egészséges és fenntartható helyeket és közösségeket A legfőbb célok 1 Alakítsunk ki közös irányelveket a klímaváltozás és az egészségügyi egyenlőtlenségek mértékének és hatásának csökkentésére. 2 Növeljük a közösségek jelentőségét és csökkentsük a társadalmi elszigeteltséget valamennyi társadalmi rétegben. Szakpolitikai ajánlások 1 Kapjanak prioritást azok az irányelvek és intézkedések, amelyek egyaránt csökkentik az egészségügyi egyenlőtlenségeket és a klímaváltozás hatásait, a következő módokon: - Növeljük a társadalmi rétegek közötti aktív átjárást - Javítsuk a színvonalas, nyílt és zöld felületek elérhetőségét valamennyi társadalmi réteg számára - Javítsuk a helyben hozzáférhető élelmiszerek minőségét és elérhetőségét valamennyi társadalmi réteg számára - Növeljük a háztartások energiahatékonyságát valamennyi társadalmi rétegben. 2 Teljes mértékben integráljuk a tervezési, közlekedési, lakáspiaci, környezetvédelmi és egészségügyi rendszereket, hogy az egészséget meghatározó szociális tényezőkre minden egyes településen érdemben hatni tudjunk. 3 Támogassuk a helyi szervezésű és bizonyítékokon alapuló közösségi regenerációs programokat, amelyek - Ledöntik a korlátokat a közösségben való részvétel és tevékenykedés előtt - Csökkentik a társadalmi elszigetelődést. F szakpolitikai célkitűzés Erősítsük meg a betegségmegelőzés szerepét és hatását A legfőbb célok 1 Kapjon prioritást azoknak a körülményeknek a megelőzése és korai detektálása, amelyek a legszorosabban összefüggenek az egészségi egyenlőtlenségekkel. 2 Növeljük a betegségmegelőzést hosszú távon és fenntartható módon elősegítő támogatások elérhetőségét valamennyi társadalmi réteg számára. Szakpolitikai ajánlások 1 Valamennyi kormányzati szervnél kapjon prioritást a betegségmegelőzésbe és az egészségfejlesztésbe való beruházás a társadalmi egyenlőtlenségek csökkentése érdekében. 2 Vezessünk be egy olyan betegségmegelőző beavatkozásokból álló ,bizonyítékokon alapú programot, amelyek valamennyi társadalmi rétegben hasznosak, az alábbi módokon: - A gyógyszeres kezelésen alapuló eljárások kiterjedtségének és színvonalának növelésével és javításával - Olyan népegészségügyi programok előtérbe helyezésével, mint például a dohányzásról leszoktató programok és alkoholfogyasztás csökkentését célzó programok a társadalmi egyenlőtlenségek csökkentése érdekében - Az elhízás okait megcélzó programok fejlesztésével valamennyi társadalmi rétegben. 3 Összpontosítsuk a közegészségügyi intézmények fő erőfeszítéseit az egészség társadalmi determinánsaira irányuló intézkedésekre, arányosan a különböző társadalmi rétegekben.
Hírvilág
A miért illegális a szervkereskedelem? című interjúban Bognár Gergely bioetikus vázolja fel e kérdéskör jelenségeit.
Hírvilág
Az allergiás betegségek, allergiás nátha, urtikária első vonalbeli kezelésére nem szedáló, második generációs antihisztaminok javasoltak. Az egyik legújabb második generációs antihisztamin a bilasztin, amellyel nemcsak felnőtt-, hanem gyermekvizsgálatok is történtek.
Több mint egy éve indították útjára az interneten és különböző fórumokon azt a figyelmeztető hírt, hogy az étkezésre szánt konyhasó kálium-kloriddal kevert, dúsított, sőt akár 100%-ban csak azt tartalmazza. A hírközlő(k) és/vagy annak terjesztői még azt is kihangsúlyozták, összeesküvés elméletekhez illően, hogy ennek következtében a magyar lakosság tudtán és akaratán kívül nátriumszegény diétára van „fogva”. Még azt is megkockáztatták, hogy szerintük egy gyalázatos biológiai népirtásról van szó, hiszen csökken az „egészséges NaCl” bevitel és nő a szervezet számára igen „ártalmas KCl” fogyasztása. Ezáltal -írták embertársaik megsegítésére- számtalan betegségnek lehetünk áldozatai, sőt a krónikus bajainkból éppen ezért nem tudunk meggyógyulni (nemzőképtelenség, allergia, vesebetegség, magas vérnyomás).
Orvosai tavaly diagnosztizálták Patrick Swayze betegségét. A kezeléseknek köszönhetően talpra állt, és hónapokig forgatta a "The Beast" c. új televíziós sorozatot. Önéletrajzi könyvet készült írni közösen feleségével.
A népszerű glükozamin kiegészítő egy új tanulmány szerint kevés vagy semmilyen enyhülést sem nyújt osteoartritis okozta krónikus derékfájásra.
„Ez egy veszélyes irány” – az eLitMednek nyilatkozó szakértőkkel értékeltük a jelenlegi helyzetet, illetve a most elfogadott salátatörvény részleteit.
Egészségpolitika
Soós Adrianna, a Független Egészségügyi Szakszervezet (FESZ) elnöke szerint a most megvalósult béremelés túl későn történt, éves kihatása kevés, az idei év így reálkereset-csökkenést hozott a szakdolgozóknak. Interjúnkban beszélt a bérfeszültségekről, víziókról, a következő két év várakozásairól is.
Egészségpolitika
Hogyan lehet szétverni egy régió egészségügyi „fellegvárait” néhány év alatt? – interjú prof. dr. Barkai Lászlóval.
Egészségpolitika
A kórházigazgatók „tisztogatása” jelenthet megoldást az egészségügy kritikussá vált helyzetére – legalábbis a Belügyminisztérium szerint. A vezetőváltások azonban egyelőre több kérdést generálnak, mint választ.
A Nobel Alapítvány bejelentette, hogy ez évben Karikó Katalinnak és Drew Weissmannek ítéli az idei orvosi és fiziológiai Nobel-díjat, a Covid-oltásokat megalapozó módosított mRNS-technológia kifejlesztéséért.
Kórházi vezércserék – katonás rendben
Büntetőjogi felelősségre vonással is járhat(na) a kórházi eladósodás
1.
2.
3.
4.
5.
Egészségpolitika
Hadiállapotként kezeli és így is reagál a kormány az egészségügy „rendezésére”1.
2.
3.
4.
5.
HOZZÁSZÓLÁSOK
0 hozzászólás