PharmaPraxis

Gyógyszer vagy szemránckrém: A közvetlen lakossági gyógyszerellátást végző gyógyszertárak honlapjainak tartalomelemzése

2018. OKTÓBER 15.

A szakmai és a kereskedelmi célú kommunikáció vegyítése rendkívül ellentmondásos, különösen az egészségügy területén, és a kiszolgáltatott beteg olyan termékeket és szolgáltatásokat is megvásárolhat, amelyek feleslegesek, sőt károsak a számára, írja tanulmányában az Amszterdami Egyetem kommunikációtudományi iskolájának kutatója. Ennek ellenére, az elmúlt évek kutatásai és a szabályozás maga csak az illegális online patikákra fókuszált, és nem foglalkozott az engedéllyel bíró gyógyszertárak honlapjainak ellentmondásos gyakorlatával. Már csak azért is itt az ideje megvizsgálni a közvetlen lakossági gyógyszerellátást végző gyógyszertárak honlapjait, mert napjainkban ezek világszerte az egészségügyi ellátás fontos csomópontjaivá válnak: a betegek itt nyújthatják be elektronikus receptjeiket, vásárolhatnak nem receptköteles gyógyszereket, tanácsot kérhetnek krónikus betegségeikkel kapcsolatban, egészségmonitorozó szoftvereket tölthetnek le és megvásárolhatják kozmetikumaikat és tisztítószereiket is.

Bár az ideális szakmai hozzáállás az volna, ha a gyógyszerész és a patika távol tartaná magát a kereskedelmi célú kommunikációtól, vagy legalább világosan elkülönítené a kettőt egymástól, a patikák honlapjain ennek gyakorta nem történik meg, és a betegek igen könnyen összekeverhetik a szakmai és a kereskedelmi célú kommunikációt. Számos kutatás kimutatta azt is, hogy az online egészségügyi információ sokkal hitelesebbnek tűnik, ha az olvasó úgy véli, az információ forrása szakember, és kevésbé bízik benne, ha úgy véli, hogy az laikustól származik. Sandra Zweir célja ezért az volt, hogy megnézze, milyen mértékben keverik a szakmait a kereskedelmi kommunikációval a leginkább szabályozott patikarendszerrel bíró, iparilag fejlett országok gyógyszertárainak honlapjain.


Módszerek

A vizsgálatba négy ország – Nagy-Britannia, Hollandia, Kanada, Ausztrália - véletlenszerűen kiválasztott 50-50, közvetlen lakossági gyógyszerellátást végző gyógyszertárának honlapja került be (kizárták az USA-t és Új-Zélandot, mert ebben a két országban megengedett a vényköteles gyógyszerek betegeknek való reklámozása). (Mint kiderült, a patikák 33,3%-a még ezekben a fejlett országokban sem rendelkezik honlappal; a patikák honlaphiánya leginkább Kanadára, és legkevésbé Hollandiára jellemző.) A kutatásban kategorizálták a honlapokon kínált szolgáltatásokat és árukat:

I., szakmaiak, és azokat csak gyógyszerészek nyújthatják:
1. receptköteles szerek diszpenzálása,
2. betegségmegelőzés és diagnosztika,
3. klinikai konzultáció,

II., csak kereskedelmiek:
1. egészségügyi szolgáltatások: nem receptköteles szerek, komplementer és alternatív gyógyászati termékek, diétás termékek, otthoni egészségügyi termékek, pl. matracbevonat, zuhanyzást segítő készségek időseknek,
2. nem egészségügyi termékek: kozmetikumok, tisztítószerek, egyéb termékek (snack-ek, üdítőitalok, üdvözlőkártyák, buszjegy, lottó, fotó-szerviz, konyhaberendezés stb.)
3. e-kereskedelem, web-shop


Eredmények

A beválasztott, honlappal rendelkező gyógyszertárak a négy országban közel azonos arányban, 73%-ban tartoznak valamilyen patikalánchoz. Az önálló patikákkal összehasonlítva, a patikalánchoz tartozó gyógyszertárak honlapjai jóval gyakrabban kínálnak betegségmegelőzési és diagnosztikai, valamint bármilyen kategóriába tartozó kereskedelmi szolgáltatást.

A szakmai szolgáltatások körében a patikai diszpenzáláson kívül (ezt értelemszerűen a honlapok 100%-a kommunikálta) a leggyakrabban említett szolgáltatás a betegek kényelmét figyelembe vevő házhoz szállítás, valamint a betegségmegelőzés és diagnosztika volt (pl. vérnyomás-mérés, dohányzásról való leszokás támogatása, influenza elleni vakcináció, utazás-egészségügyi tanácsadás; a honlapok 79,5%-a esetében).

A honlapok 65%-a kínál klinikai konzultációt: a gyógyszeres terápia áttekintését, az esetleges gyógyszerkölcsönhatások vagy duplikációk kiszűrését, illetve asztmás és cukorbeteg páciensek segítését.

A kereskedelmi szolgáltatások körében a patikai honlapok 60%-a kínál valamilyen egészségügyi terméket, míg ennél is több, 63%-uk kínál nem egészségügyi terméket, és 45,5%-uk web-shoppal is bír.

A honlapok 72,5%-ára volt jellemző a szakmai és a kereskedelmi célú kommunikáció vegyítése, és csak a fennmaradó 27,5%-nyi honlap foglalkozott kizárólag szakmai információval. A honlapok fele esetében a kereskedelmi információ már a honlap menüjében is megjelent (szignifikánsan gyakrabban a patikalánchoz tartozó gyógyszertárak honlapjain), és 53,5%-uk az általuk használt képekben is vegyítette a szakmai és a kereskedelmi célú kommunikációt.


Következtetések

A közvetlen lakossági gyógyszerellátást végző gyógyszertárak honlapjai az online tér fontos egészségügyi információs központjaivá váltak, azonban – bár a kutatások azt mutatják, hogy a páciensek ennek hiányában csak ritkán képesek rá - a honlapok szinte sosem különítik el világosan a szakmai és a kereskedelmi célú kommunikációt.



Eredeti közlemény
Sandra Zwier: Click for Closer Care”: A Content Analysis of Community Pharmacy Websites in Four Countrie J Med Internet Res. 2017 Jun; 19(6): e205.

Szemlézte:
Kovács Bence dr.

HOZZÁSZÓLÁSOK

0 hozzászólás

A rovat további cikkei

PharmaPraxis

Modern kötszerek tudatos választása és alkalmazása a gyógyszertárban

LÉGRÁDI Péter

A megfelelő kötszer kiválasztásának alapja és fő célja, hogy az gyors és optimális sebgyógyulást eredményezzen, csökkentse a fájdalmat, kontrollálja a seb bakteriális állapotát, védjen az infekció ellen, abszorbeálja a sebváladékot, a lehető legkevésbé zavarja a beteget és javítsa az életminőséget. Az alábbi cikkben a modern sebtisztítás, -fertőtlenítés és -kötözés metódusát és eszközeit ismertetjük.

PharmaPraxis

Antimikrobás szerek a patikai gyakorlatban

TÓSAKI Árpád

A baktériumfertőzés esetén alkalmazható készítmények széles tárháza áll a gyógyítók rendelkezésére. Egyes csoportjaik eltérő hatásmechanizmussal pusztítják el a kórokozókat. Jelen cikkben a baktériumok sejtfalszintézisére ható gyógyszerekkel ismerkedünk meg részletesebben.

PharmaPraxis

A betegek otthon tartott gyógyszereinek gyógyszerész általi áttekintése

A betegek otthon tartott gyógyszereinek gyógyszerész általi áttekintése (home medication review/home medicines review: HMR) egy olyan strukturált, betegközpontú és a beteg orvosával együttműködve végzett szolgáltatás, ami elősegíti a gyógyszerek optimális alkalmazását. A HMR során a gyógyszerész a körzeti orvossal való konzultáció után, a beteg egészségügyi információinak ismeretében, a beteg otthonában szisztematikusan áttekinti a beteg gyógyszereit, és azonosítja a gyógyszerekkel, illetve az alkalmazásukkal kapcsolatos esetleges problémákat, majd közreműködik azok megoldásában.

PharmaPraxis

D vitamin és kálcium pótlás polycisztás ovárium szindrómában szenvedők betegek esetében

D-vitamin és kálcium pótlással kiegészített kezelés hatékonyan csökkenti a hyperandrogenizmus tüneteit, jótékonyan hat a menstruációs ciklus zavarait és eredményesen csökkenti testtömegindexet.

PharmaPraxis

Legyen gyógyszerész a bentlakásos intézményekben is

Milyen klinikai és gazdasági előnnyel jár a gyógyszerész bevonása egy közösségi kórházhoz tartozó, betegközpontú bentlakásos intézmény működésébe?

Kapcsolódó anyagok

PharmaPraxis

A betegek otthon tartott gyógyszereinek gyógyszerész általi áttekintése

A betegek otthon tartott gyógyszereinek gyógyszerész általi áttekintése (home medication review/home medicines review: HMR) egy olyan strukturált, betegközpontú és a beteg orvosával együttműködve végzett szolgáltatás, ami elősegíti a gyógyszerek optimális alkalmazását. A HMR során a gyógyszerész a körzeti orvossal való konzultáció után, a beteg egészségügyi információinak ismeretében, a beteg otthonában szisztematikusan áttekinti a beteg gyógyszereit, és azonosítja a gyógyszerekkel, illetve az alkalmazásukkal kapcsolatos esetleges problémákat, majd közreműködik azok megoldásában.

PharmaPraxis

Gyógyszerész-orvos kollaboratív modellben végzett hypertonia-menedzsment értékelése

Napjainkban a körzeti orvosi praxisok munkaerőhiánnyal küzdenek, és egyre fontosabbá válik egy új gondozási modell kialakítása: a nem-orvos szolgáltatók, többek között a gyógyszerészek bevonása és integrált betegellátó csapatok kialakítása.

PharmaPraxis

Gyógyszerészek fertőző betegségekkel kapcsolatos attitűdje Magyarországon

A Szegedi Tudományegyetem Gyógyszerhatástani és Biofarmáciai, illetve Közegészségügyi Intézetének kutatói keresztmetszeti vizsgálat keretében mérték fel a közvetlen lakossági gyógyszerellátásban dolgozó gyógyszerészek antibiotikum-használattal és fertőző betegségekkel kapcsolatos tudását, attitűdjét és gyakorlati hozzáállását.

PharmaPraxis

A gyógyszerész mint menedzser

Mint minden munkahelyen, ahol emberek dolgoznak együtt, a gyógyszertárban is szükség van arra, hogy valaki ellássa a vezetői szerepkört. De mi tesz egy gyógyszerészt egyben sikeres vezetővé, mai szóval: menedzserré, aki jól koordinálja a vele dolgozó technikusok munkáját, megszervezi, irányítja és kontrollálja a gyógyszertár vagy a klinikai munkacsoport működését?

PharmaPraxis

A klinikai gyógyszerészek oktatása Kínában

A kínai klinikai gyógyszerészi programok tantervszerkezetét és tartalmát javítani kellene annak érdekében, hogy gyakorlatiasabb és szisztematikusabb legyenek.