Vizsgálják a kórházak adósságát – menekülőutat keres a kormány
KUN J Viktória
2024. MÁJUS 09.
KUN J Viktória
2024. MÁJUS 09.
Szöveg nagyítása:
Asztalhoz ültek a beszállítók és a kormány képviselői, hogy megoldást találjanak az adóssághelyzet hosszú távú rendezésére. Tény, hogy az egészségügyi vezetés rengeteget tárgyal a pénzügyi tárcával, de nagyon szűk a mozgástere.
Tárgyaltak a beszállítók és a döntéshozók a kórházak drámai adósságának rendezéséről. Első körben a kormány menekülőútként a kisebb mértékű, de gyakoribb adósságrendezésen gondolkozik, ugyanakkor 12 kórház bevonásával olyan projekt elindítását is tervezi, melynek keretében górcső alá vennék az intézmények működését. Csakhogy már ennek költségtervezete is elérte az egymilliárd forintot, ami így közbeszerzési eljárást igényel, vagyis még legalább fél év, 9 hónap, mire elindulhat a munka.
Bidló Judit, a Belügyminisztérium egészségügy szakmai irányításáért felelős helyettes államtitkára az Orvostechnikai Szövetség közgyűlésén az MTI beszámolója szerint elmondta, a projekt célja, hogy „jól és okosan” vizsgálják meg a különböző intézmények adósságának kialakulását, ennek érdekében pedig kidolgoztak egy indikátorrendszert. Bidló hozzátette, a kormány szeretne túllépni az év végi, egyszeri kórház-konszolidáció mintáján is, „a gyakoriság és a mód még formálódik, de már idén biztos, hogy nem egy egyszeri beavatkozás lesz”.
A helyettes államtitkár szerint a kormánynak nem célja az ágazatban a megtakarítás, a szempont az, hogy a rendelkezésre álló forrást minden esetben a leghatékonyabban használják fel. A stratégiai célok között említette az elkerülhető halálozások csökkentését, az alapellátás megerősítését, a szakellátási kapacitások hatékonyabb kihasználását, a nyomon követhető, egyértelmű betegutak kialakítását, az e-egészségügy és a telemedicina fejlesztését, a szakdolgozói kompetenciák kiszélesítését és az ellátáshoz való hozzáférés egyenlőtlenségeinek csökkentését.
Králik György, az Orvostechnikai Szövetség elnöke szerint új megközelítésre van szükség a kórházai adósságok „újratermelődésével” kapcsolatban, mint mondta, az intézményi kintlévőség évről évre magasabb. A szövetség és a beszállítókat tömörítő szervezetek szerint az intézmények helyett a beszállítókat kellene a fókuszba emelni, rövidíteni kellene a fizetési időt, be kell építeni a költségnövekedést a finanszírozásba, vagy a szolgáltatásokat kell igazítani a ráfordítások szintjére.
Forrás: MTI nyomán
Egészségpolitika
A blokkolóórák után most már személyesen ellenőrök is figyelik, ki tartózkodik a kórházakban. Ki dolgozik, ki fekszik a kórházi ágyakon, és hogyan használják például a diagnosztikai képalkotókat. Bármely nap és a nap bármely órájában érkezhet a mobilegység. Figyelnek, ellenőrzik, leleplezik, „lógnak”-e az egészségügyben dolgozók.
Egészségpolitika
Mindenképpen módosításra szorul az új egészségügyi jogállásról szóló törvény – állították egybehangzóan munkajogász szakértők egy, az egészségügyi szolgálati jogviszonyról szóló törvényről szervezett videókonferencián. Ahogy elfogadhatatlan ennyire méltatlan, elkapkodott, kidolgozatlan és indokolatlanul nehéz körülményeket teremteni, és ilyen választásra kényszeríteni valakit az élethivatását illetően.
Egészségpolitika
Szülés körüli depresszió, az újszülött alvási, étkezési, figyelem zavara, a sok sírás, megannyi jelzés, amivel foglalkozni kell. A korábbi teóriákkal szemben nemcsak két éves kor után, hanem már egészen korai időszakban is figyelni kell és diagnózis is felállítható a kisbaba lelki problémájáról. A témában először rendeztek a napokban nemzetközi konferenciát Magyarországon, ahol több mint 240 előadást tartottak az érintett területek neves szakemberei.
Egészségpolitika
Úgy tűnik ebben a hazai álláspont egyértelmű, de számos országban már kismamákat oltanak. A jelenlegi szakértői vélemények szerint az mRNS-oltások nem veszélyesek a terhes kismamákra, de klinikai kísérletek hiányában ezt mégsem lehet százszázalékos biztonsággal állítani. Magyarországon éppen ezért nem ajánlják az oltást várandósoknak, de az Egyesült Államokban, Izraelben, vagy Angliában a kismamákra bízzák a döntést. Gyermekeknek egyelőre sehol sem adnak vakcinát.
Egészségpolitika
Tisztában vagyunk azzal, hogy a járvány elleni védekezésbe már mindenki belefáradt. Mégis, egészségügyi szakemberként tudjuk, hogy a Covid-19-járvány 4. hulláma során sem lesznek elkerülhetők a racionális korlátozó intézkedések. Hazánk jelenlegi átoltottsági szintjén a nyájimmunitás kialakulásával egyelőre nem számolhatunk, az ismét erősödő járvány a következő hónapokban több ezer áldozattal jár majd, elsősorban az oltatlanok között. Le kell számolnunk azzal a tévhittel is, hogy a beoltottság önmagában teljes biztonságot jelent! A hamis biztonságérzet az oltottak körében, a kiegészítő védelmi szabályok sutba dobása a járvány fellángolásának a melegágyát képezi az átoltottság mai szintje mellett.
Enélkül a hazai orvostechnikai eszközbeszállítók akár negyven százaléka is csődbe mehet már idén.
Egészségpolitika
Soha nem látott ütemben nőnek a kórházi adósságok. Úgy tűnik, a béremelés felgyorsította a folyamatot: míg 2023-ban átlagosan havonta 3,7 milliárddal nőtt ez az adósság, 2024-ben havi 15-20 milliárddal. Inkasszózik a NAV, de már a beszállítók is.
Egészségpolitika
Felmerülhet-e büntetőjogi felelősség akkor, ha kimutathatóan rossz vezetői döntések okán (is) kerültek súlyosan eladósodott helyzetbe egyes kórházak? Az eLitMednek nyilatkozók szerint egyértelműen igen, de felmerül azok felelőssége is, akik kinevezik a vezetőket.
Megjelent a kórházi adósságrendezés teljesítéséről szóló hirdetmény a Magyar Közlönyben: az első 63 milliárd forint után most újabb 41 milliárddal oltják a tüzet, ami csak abban segít, hogy ne súlyosbodjon még tovább a helyzet.
Büntetőjogi felelősségre vonással is járhat(na) a kórházi eladósodás
Az egészségügyi szakdolgozók jövedelmének alakulása 2004–2021 között hazánkban
1.
2.
3.
4.
5.
Egészségpolitika
Hadiállapotként kezeli és így is reagál a kormány az egészségügy „rendezésére”1.
Idegtudományok
Neurofeedback: az ADHD-val küzdő gyerekek fejlesztéséhez is használható módszert oktatnak Vácon2.
3.
4.
5.