Gondolat

A számítógép atyja

2015. JÚNIUS 23.

Mérnöki diplomáját a berlin-charlottenburgi Műszaki Főiskolán szerezte meg 1935-ben. Már diákkorában tervezett automatizált műszaki eszközöket, például fényképező automatát, de elkészítette egy olyan árukiadó gép prototípusát is, amely rendeléseket vett fel, és a visszajáró pénzt kiadta.

1937-ben a Berlinhez közeli schönefeldi Henschel Repülőgépgyárban kezdett dolgozni tervező mérnökként, majd egy ideig katonai szolgálatot is teljesített, légelhárító rakéták építésében vett részt. Fejlesztő, kutató munkáját különösen a kezdetekben rendkívül szerény körülmények között végezte. Tudományos műhelye a berlini szülői ház egyik szobája volt, pénzzel pedig szülei és barátai segítették. Később önállósította magát, saját üzemében foglalkozott találmányaival.

Nem szeretett számolni, ezért már egyetemistaként egy olyan gép megszerkesztésén gondolkozott, amely elvégzi az ember helyett a mérnöki számításokat. 1936-1938-ban készítette el az első, jelfogókkal működő elektromechanikus számológépét, a Z1-et. A következő, Z2-gépébe már relés elektromechanikus áramköröket is beépített, majd 1941-ben állította össze az első, programvezérlésű, kettes (bináris) számrendszerben dolgozó, elektromechanikus számítógépét, a Z3-at. A szerkezet egy tonna súlyú volt, néhány ezer elektromágneses reléből állt, 22 bites szavakkal dolgozott, memóriájában 64 számot tudott tárolni. Három évvel előzte meg az amerikai Howard Aiken (1900-1973) Mark-I nevű számítógépét.

Gépeit a hitleri Németország időszakában, elszigetelten, önerőből készítette, hírük nem terjedt el a világban. (Ő maga nem volt a náci párt tagja.) A német kormány megrendelésére a háború alatt próbaszámításokat végzett szárnyas bombák megépítéséhez. 1944-ben, Berlin bombázásakor háza és üzeme szinte teljesen megsemmisült, ekkor Göttingenbe költözött.

1945 után több számítástechnikai céget alapított, újjáépítette számítógépeit, a Z3-as és Z4-es gépe ma a müncheni Deutsches Museumban (Német Múzeum) látható. 1948-ban alkotta meg az első programozási nyelvet, az úgynevezett Plankalkült.

Első elektroncsöves gépeit (Z20, Z21, Z22) 1955-ban kezdte el tervezni, de csak a Z22 készült el közülük.
A számítógépen kívül korát megelőző találmánya volt a világ első digitális rajzgépe, a Graphomat (Z64), amelynek konstrukciója azért volt különleges, mert a pontos rajz elkészítéséhez egy hallatlanul precíz fogaskerék-áttételt hozott létre. Akkor még nem volt ugyanis olyan léptetőmotor, amelyet a rajzoló toll mozgatásához használni lehetett volna.

Élete során több száz számítógépet szerkesztett, mintegy 50 szabadalmat jegyeztetett be, többek szerint, ha az Egyesült Államokban élt volna, meggazdagodott volna. Utolsó éveiben a számítástechnika elméleti kérdéseivel, az önreprodukáló automatákkal, valamint festészettel foglalkozott. 1995. december 18-án halt meg Hünfeldben.

HOZZÁSZÓLÁSOK

0 hozzászólás

A rovat további cikkei

Gondolat

Münchhausen báró és az ő szindrómája

Karl Friedrich Hieronymus von Münchhausen báró, német katonatiszt, akinek neve a nagyotmondással forrott össze, 295 éve, 1720. május 11-én született.

Gondolat

Miért vagyunk illetve miért nem vagyunk kaukázusiak?

A paleontológiai leletek és a genetikai vizsgálatok egyértelműen azt mutatják, hogy az emberiség Afrikából származik. Nem kellene használnunk az ezt tagadó, elavult kifejezést.

Gondolat

Szifilisz vagy hibás gének?

VIII. Henrik betegségei

Gondolat

Veszélyben az egyetemek autonómiája?

Tiltakozó közleményekkel „szavaznak” sorra az egyetemek az alapítványi átalakítás, illetve annak intézési módja ellen. Professzorok, munkatársak, hallgatók, legutóbb az MTA doktorai adtak ki hivatalos állásfoglalást. Megkérdeztünk „kívülállókat”, Freund Tamást, az MTA elnökét, Tillmann József filozófus, esztéta, egyetemi tanárt, Fleck Zoltán jogász, szociológust, tanszékvezető egyetemi tanárt a kialakult helyzetről, a folyamatról, illetve Fábián Istvánt, a debreceni egyetem korábbi rektorát is. Többen a tudományos és kutatómunka, az egyetemi autonómia ellehetetlenülésétől félnek, veszélyes ugyanis, ha ezek a szellemi műhelyek politikai irányítás alá kerülnek. Az MTA elnöke kiemelte az egyetemi autonómia tiszteletben tartásának és a döntések előtti tisztázó vitáknak a fontosságát.

Gondolat

A szem és a látás a Bibliában

RÁCZ Péter

A látásra vonatkozó igehelyek és értelmezésük, szimbolikus jelentőségük a Bibliában.

Kapcsolódó anyagok

Gondolat

A szem és a látás a Bibliában

RÁCZ Péter

A látásra vonatkozó igehelyek és értelmezésük, szimbolikus jelentőségük a Bibliában.

Hírvilág

A pihentető alvás fontossága

Az alvászavar mára globális problémává nőtte ki magát, hiszen a világ népességének közel felét érinti az élet valamelyik szakaszában, azonban sajnos csak nagyon kevesen ismerik fel a problémát, és foglalkoznak a kezelésével.

Hírvilág

H1N1 vakcina: elgondolkodtató részletek egy markáns megfogalmazásairól ismert mikrobiológus álláspontja

Orvosi körökben hisztériakeltésnek tartják a H1N1-influenza és az ellene készített védőoltás mögötti kampányt, amelynek eredményeként azt még azelőtt forgalomba hozták, hogy biztosan tudnánk...

PharmaPraxis

A gyógyszerész mint menedzser

Mint minden munkahelyen, ahol emberek dolgoznak együtt, a gyógyszertárban is szükség van arra, hogy valaki ellássa a vezetői szerepkört. De mi tesz egy gyógyszerészt egyben sikeres vezetővé, mai szóval: menedzserré, aki jól koordinálja a vele dolgozó technikusok munkáját, megszervezi, irányítja és kontrollálja a gyógyszertár vagy a klinikai munkacsoport működését?

Klinikum

A "Gamification" alkalmazásának lehetőségei

ÉBERFI Zsuzsanna, ENGELHADT Fanni, KUTOR Norbert

ABSZTRAKT A játék kiemelt szerepet tölt be mindennapjainkban, számos olyan egyedi elemmel rendelkezik, amelyek megkülönböztetik más tevékenységformáktól, s biztosítják helyét életünkben. A klasszikus játékok mellett egyre inkább teret nyernek az internetes szerepjátékok is, így cikkünkben bemutatjuk ezen játékok és játékosaik világát, s kitérünk a játszás szociális, kognitív és érzelmi hatásaira és a virtuális játék-függőség kérdésére is. Ezen úgynevezett modern játékok mechanikai és dinamikai elemeinek felhasználásával valósítható meg a ’gamification’ nevet viselő módszer, amely egyik legsikeresebb eszköze lehet az oktatás színvonalasabbá, élvezetesebbé és hatékonyabbá tételére a legfiatalabb generációk számára. A ’gamification’ szükségességét a megváltozott nevelési attitűdök, az elavultnak tekinthető oktatási módszerek, az internet térhódítása valamint az általános intelligencia mellett az érzelmi kompetenciák fejlesztésének igénye jelzi.