Programajánló: Bartók, Jazz, Kékszakállú herceg vára
2016. AUGUSZTUS 24.
2016. AUGUSZTUS 24.
Szöveg nagyítása:
A Blaubart (Kékszakáll) egy svájci klasszikus-jazz trió, melynek vezércsillaga Bartók zenéje. Amikor ebben a formációban elkezdtek zenélni és felmerült az igény, hogy a saját kompozíciók és az improvizálás mellett klasszikust is játszanak, megegyeztek abban, hogy Bartók az a zeneszerző, aki mindegyiküket megszólítja. Zenéjük meseszerű, fantasztikus, néha kicsit sötét, misztikus, szabad – ezekből a jellemzőkből és Bartók iránti vonzalmunkból jött a Kékszakállú név. Elég korán, zenei tanulmányaik során (akkor még külön-külön) ismerkedtek meg Bartók világával, de az operát már együtt, felnőtt fejjel fedezték fel. Mint mesélik, valósággal falhoz vágta őket. „Megrémültünk ettől a sötét, erőteljes, későromantikus elemekkel teli zenétől, de azonnal tudtuk, hogy ezzel a művel foglalkoznunk kell!" Hosszas munkával és kitartó kísérletezéssel sikerült a teljes szimfonikus zenekarra írt darabot három hangszerre áttenni. A legfőbb dilemmát az okozta, hogy mennyit vehetnek át Bartóktól, hol jöhetnek a szabadabb, improvizációs részek. 2010-ben egy házi koncerten mutatták be az első verziót. Előadásuk különlegessége, hogy míg Bartóknál tragikusan ér véget a történet, a Trio Kékszakállú változatában van egy második rész is. Itt Judit nem áll be a már halott asszonyok közé, fellázad, kezébe veszi az életét, megpróbálja Kékszakállú szemét felnyitni: nézd, lehet másképp is élni! De mindez reménytelen, Kékszakállú nem hallja Judit szavait, a saját világába van bezárva. Judit így kitáncol ebből a világból, hátra hagyja Kékszakállút a magányával. A Trio előadásában a Kékszakállú herceg vára klarinéton, hegedűn és zongorán szólal meg, fényinstalláció kíséretével. Trio Blaubart (Zürich) Manuela Keller (zongora) a Zürichi Zeneművészeti Főiskola elvégzése után a New York-i New Schoolban folytatta tanulmányait. Jazz zongorajátékot, majd a Kaliforniai Berkeley Egyetemen zeneszerzést tanult. Ezután hosszabb ideig elektronikus zenével foglalkozott. Zongoratanári tevékenysége mellett színházi előadásokhoz és filmekhez ír zenét. Több zenei projektben tevékenykedik. Christian Strässle (hegedű) fő működési területei: kortárs zene, jazz, színház. A Zürichi Zeneművészeti Főiskola hegedű szakán diplomázott, tanári tevékenysége mellett szívesen foglalkozik hangszereléssel. Egyszemélyes zenés Gyermek- és Bábszínházi előadásokat tart. Chris Wirth (klarinét) is a Zürichi Zeneművészeti Főiskolán végzett. Zeneakadémiai tanulmányai után intenzíven foglalkozott zeneszerzéssel, improvizációval és hangszereléssel. Saját szerzeményeit bemutató klarinét triója mellett játszott klasszikus zenét a Zürichi Opera Zenekarában, jazzt, improvizációt és saját kompozíciókat több formációban. A Zürichi Pedagógiai Főiskola docense. Mint meséli, Bartók vendégeskedett nagymamájánál, aki dalénekesnő volt Schaffhausenban. Azzal dicsekedhet, hogy Bartók játszott azon a zongorán, melyet az énekesnő-nagymamától megörökölt! A Trio Blaubart CD-je 2014-ben jelent meg a Radio SRF 2 – a Svájci Közszolgálati Rádió Kulturális Adójának támogatásával. A fenti ismertetőnek a a Fidelio-hu-n megjelent, Szőke Cecília által készített interjú szolgált alapul. Helyszín: Nyitott Műhely 1112 Budapest Ráth György utca 4. Időpont: 2016. szeptember 3. szombat 20:00 Belépődíj: 1.500 Ft
Gondolat
Karl Friedrich Hieronymus von Münchhausen báró, német katonatiszt, akinek neve a nagyotmondással forrott össze, 295 éve, 1720. május 11-én született.
A paleontológiai leletek és a genetikai vizsgálatok egyértelműen azt mutatják, hogy az emberiség Afrikából származik. Nem kellene használnunk az ezt tagadó, elavult kifejezést.
Gondolat
A látásra vonatkozó igehelyek és értelmezésük, szimbolikus jelentőségük a Bibliában.
Gondolat
VIII. Henrik betegségei
Gondolat
Tiltakozó közleményekkel „szavaznak” sorra az egyetemek az alapítványi átalakítás, illetve annak intézési módja ellen. Professzorok, munkatársak, hallgatók, legutóbb az MTA doktorai adtak ki hivatalos állásfoglalást. Megkérdeztünk „kívülállókat”, Freund Tamást, az MTA elnökét, Tillmann József filozófus, esztéta, egyetemi tanárt, Fleck Zoltán jogász, szociológust, tanszékvezető egyetemi tanárt a kialakult helyzetről, a folyamatról, illetve Fábián Istvánt, a debreceni egyetem korábbi rektorát is. Többen a tudományos és kutatómunka, az egyetemi autonómia ellehetetlenülésétől félnek, veszélyes ugyanis, ha ezek a szellemi műhelyek politikai irányítás alá kerülnek. Az MTA elnöke kiemelte az egyetemi autonómia tiszteletben tartásának és a döntések előtti tisztázó vitáknak a fontosságát.
Hogyan lettek a sebészekből orvosok?
Mindenki maga tudja, hol szorít a cipő
1.
2.
3.
4.
5.
1.
2.
Ideggyógyászati Szemle Proceedings
A Magyar Stroke Társaság XVIII. Kongresszusa és a Magyar Neuroszonológiai Társaság XV. Konferenciája. Absztraktfüzet3.
4.
5.
Egészségpolitika
A MOK és a MOSZ további lépéseket tesz a szakma és a biztonságos betegellátás érdekében
HOZZÁSZÓLÁSOK
0 hozzászólás