Magyar Radiológia

Lifelong learning

SZÁNTÓ Dezső

2002. OKTÓBER 20.

Magyar Radiológia - 2002;76(05)

Az aktív életszakaszon át tartó tanulás a munkaerő-piaci igények szerint kialakított és csoportosított modulokból álló, posztgraduális képzési rendszer.

HOZZÁSZÓLÁSOK

0 hozzászólás

A kiadvány további cikkei

Magyar Radiológia

Márványcsontbetegség csecsemőkorban

HAJNAL Barbara, BITVAI Katalin, ALMÁSSY Zsuzsanna

BEVEZETÉS - A korai megjelenésű, malignus osteopetrosisban a radiológiai kép és a hematológiai státus jellegzetes, ennek ellenére sokszor véletlenül kerül felismerésre, mint ezt a bemutatott eset is bizonyítja. ESETISMERTETÉS - A szerzők egy hat hónapos, kínai származású fiú csecsemő esetét mutatják be, akit bronchopneumonia gyanújával küldtek a kórházba mellkas-röntgenvizsgálat elvégzése céljából. A csontos mellkas röntgenképén látható elváltozások alapján további felvételek készültek (koponya, csukló, háti gerincszakasz, csípő, femur). A csontokban jellegzetes denzitásfokozódást észleltek. KÖVETKEZTETÉSEK - Az esetet ritka előfordulása, valamint differenciáldiagnosztikai jelentősége miatt közlik a szerzők.

Magyar Radiológia

A metformin és a jódos kontrasztanyagok kölcsönhatása

SZABÓ Endre

A Magyar Radiológia 2002. februári számában [2002;76(1):45.] megjelent egy tájékoztató: a hivatalos leírásokra hivatkozva arra hívta föl a figyelmet, hogy a metformin tartalmú gyógyszerek együttadása jódos röntgenkontrasztanyagokkal - pontosan nem meghatározott mértékben - fokozza a súlyos vesekárosodás kockázatát.

Magyar Radiológia

A Magyar Radiológusok Társasága rendezvénynaptára, 2002-2003

Magyar Radiológia

Intraoperatív intracranialis ultrahangvizsgálatok az idegsebészetben

DOBAI József Gábor, GYARMATI János, SZÉKELY György, CSÉCSEI György István

Az ultrahang-diagnosztika az 1940-es években indult el, és napjainkig nagy változáson ment keresztül. A történeti áttekintés után a szerzők Hawk 2102 típusú ultrahangos képalkotó berendezéssel végzett, 113 intraoperatív vizsgálat, illetve beavatkozás kapcsán szerzett tapasztalataikat mutatják be. Az irodalmi adatokkal összevetve tárgyalják az ultrahangtechnika jelenlegi alkalmazásának lehetőségeit az intracranialis idegsebészeti beavatkozások során. Az idegsebészeti intraoperatív ultrahangtechnika korszerű és egyszerű vizsgálati módszer, amelynek sokféle felhasználási területe van. Segítségével az intracranialis beavatkozásoknál a laesiók jól lokalizálhatók, ezáltal a műtéti rizikó csökken. Hátránya azonban, hogy az intracranialis képletek vizsgálatához speciális transzducerek, valamint a mai napig csontelvétel szükséges.

Magyar Radiológia

A Magyar Radiológus Asszisztensek Egyesületének VII. Kongresszusa

SOMOGYINÉ Csiki Mária

Az egyesület ebben az évben ünnepelte fennállásának 10. évfordulóját, így ez a tudományos konferencia jubileumi hangulatban zajlott. Az ünneplésnek méltó helye volt a történelmi múlttal és szellemiséggel rendelkező gödöllői Szent István Egyetem.

Lapszám összes cikke

Kapcsolódó anyagok

Ideggyógyászati Szemle

Semmelweis e-learning nap

LIPTÁK Judit

A lelkes amatőrök korszaka lejárt, a digitális világ nem cél, hanem a világ megismerésének eszköze, amely feszegeti az oktatás korlátait. Az e-learning kiterjeszti az egyetemi oktatás határait térben és időben is. Kapszulázott tudást nyújt, amely nem helyettesítheti a személyes kapcsolatot, de jó alapot biztosíthat ahhoz, hogy a személyes oktatás lényegre törőbb és hatékonyabb lehessen.

Magyar Radiológia

The education, training and continuous professional development of the medical physicist within the European Qualifications Framework for lifelong learning

STELIOS Christofides

On the 23rd of April 2008, the Euro pean Parliament and the Council has issued recommendations on the establishment of the European Qualifications Framework (EQF) for lifelong learning1. With these recommendations the European Union is encouraging its member states to compare and align their education and training qualifications with the eight (8) levels of learning outcomes described in these recommendations.

Magyar Radiológia

Pen Club Mit ér az ember 65 év fölött? Ultrahangvezérelt szülésvezetés Egy radiológus merengése a szakirodalomról

ENGLONER László, HERBERT Zsuzsanna, WENINGER Csaba

Tisztelt Kollégák! A Levelek a szerkesztőhöz című rovatunkon belül írásra ösztönzés céljából egy új alrovatot szeretnénk nyitni Pen Club címmel. Ebben a rovatban helyet adnánk olyan írásoknak, amelyek életünkkel, sorsunkkal nem csak szakmai szempontból foglalkoznak. Szívesen vennénk például szubjektív hangvételű írásokat, történeteket egyéni sorsokról, emlékezetes élményekről, továbbá kritikát, riportot, interjút, humoros, ironikus megszólalást vagy akár rövid irodalmi jellegű művet stb. A téma és a forma tehát szabad. Időként közreadunk egy-egy vitaindító levelet, amelyre lehetne ilyen írásművekkel reagálni. A terjedelem minimum 1000, maximum 6000 karakter lehet (körülbelül 0,5-3 kéziratoldal). A Pen Club a Lifelong learning programon belül működik, ami azt jelenti, hogy minden korosztályból - a rezidensektől az idősebbekig - várjuk az írásokat. A legjobbakat évente jutalmazzuk. Példaként e számban két írást közlünk. Ne hezitáljon, írjon! Kellemes írást-olvasást kívánnak: a szerkesztők

Magyar Radiológia

Az elektronikus tanulás kísérleti alkalmazása a magyar radiográfusok továbbképzésében

VANDULEK Csaba, TÓTH Lilla, DONKÓ Tamás, PAVLIKOVICS Gábor, BOGNER Péter, CSONTOS Éva, REPA Imre

Az elmúlt évtizedben a digitális média fejlődése megerősítette az elektronikus tanulás (e-Learning) szerepét az oktatásban. A tradicionális tanulási metodikákban folyamatos átalakulás tapasztalható, amely során a tanárból moderátor és a passzív hallgatóból aktív tanuló lesz. 2008- ban lehetőség nyílt egy kísérleti e-Learning alapú kurzus szervezésére magyar radiográfusok számára, MR-angiográfia (MRA) témakörben. A három szakaszból álló kurzus során a résztvevők megismerkedtek az angiográfia, az MR fizikai és technikai alapjaival, különleges, nem rutin MRA-technikákkal, majd egy záró-értékelő feladatot készítettek el. A kurzus eredményei igazolják, hogy az e-Learning alapú továbbképzések alkalmasak lehetnek a magyar radiográfusok folyamatos szakmai fejlődésének biztosításához.