Hírvilág

Lélekvándorlás és eutanázia

2011. AUGUSZTUS 15.

A reinkarnáció doktrínája a judeo-keresztény hagyományoktól jelentősen eltérő módon értelmezi a halált, hiszen a lélekvándorlás tana szerint a tudat tovább él a halál után. A francia születésű tibeti rinpocsét, Shenpen lámát budapesti előadása kapcsán a buddhizmus és az eutanázia viszonyáról kérdeztük.

- Magyarországon az eutanázia kérdése ismét a viták kereszttűzébe került. Jelenleg a jogi szabályozás a passzív eutanáziát (életfenntartó ellátás visszautasításának jogát) nevesíti, az aktív eutanázia nem megengedett forma. Hogy értékeli a tibeti buddhizmus a passzív és aktív eutanáziát?

- Buddhizmus nem tartja elfogadhatónak az aktív eutanáziát, mivel az gyilkosságként is értelmezhető és a buddhizmus a gyilkosság minden formáját szigorúan elutasítja. A passzív eutanáziát két fő csoportja oszthatjuk, az első esetben hagyunk valakit meghalni, pedig alapjában véve az élete folytatódna. A másik esetben pedig életbentartó kezelés „elhagyásáról” beszélhetünk. Az első eset oka jellemzően az idős kor, vagy fájdalom vagy handicap előli menekülés lehet, ebben az esetben egyfajta öngyilkosságról beszélhetünk, amivel a buddhizmus nem ért egyet. A második esetben, ha valaki lemond arról, hogy néhány hónappal meghosszabbítsák az életét erős mellékhatásokkal járó kezelések árán, nos, ez esetben érthető és helyes lehet a páciens számára.


- Hogyan látja a fájdalomcsillapítók használatának szerepét a terminális állapotú betegek esetében? Befolyásolják a tudat utazását?

- Általában a megfelelő mértékű fájdalomcsillapítás megkönnyíti a halál folyamatában való részvételt, mert így az erős fájdalom nem befolyásolja, nem nehezíti a tudatot és segíti a jó halált. Ilyen értelemben pozitív hatású.



-Hogyan látja a hospice-ellátás a palliatív terápia szerepét?

- Abban az esetben, ha a haldoklót a családja a megfelelő módon el tudja látni, akkor mindenképpen szerencsés, ha otthon, a családja környezetében távozik el. Sajnos ez a legtöbb esetben nem lehetséges és a kórházi tartózkodás jelentősen kényelmesebb, szerencsésebb. A magas szakmai színvonalú hospice-ellátás fontos, hiszen teret ad a betegnek és a családnak is.


-A budapesti előadásán hangsúlyozta, hogy a halálközeli-élmény és a halálélmény jelentősen különbözik, és a halálközeli-élmények kutatása bizonyos értelemben még félre is vezetheti a halálról való tudásunkat. Mondana erről többet?

-A tibeti buddhizmus szerint a halál folyamata irreverzibilis. Ha a folyamat megkezdődött, akkor már nem térhetünk vissza. A halálközeli élményekben leírt békesség, a test körül zajló események álomszerű látása, találkozás halott hozzátartozókkal, a melegség érzete inkább álomszerű élmény. A halál élménye ettől lényegesen különbözik. Ezért gondolom, hogy könnyen félrevezetőek lehetnek a halálközeli élmények, hiszen könnyen halálélményként értelmeződhetnek és ezzel megnehezítik mind a felkészülést, mind pedig a halálélmény megfelelő feldolgozását. A halál során a tudat elhagyja a testet és meghatározott folyamaton megy végig.

-Hogyan értékeli az öngyilkosságot a tibeti buddhizmus?

- Öngyilkosság, gyilkosságként számít, és arról úgy hisszük, hogy negatív karmával, negatív következményekkel jár, roppant kellemetlen élményekkel. Természetesen itt is sok múlik a motiváción és a körülményeken. Teljesen más megítélés alá esik, ha egy gyógyszer-mellékhatásaként, vagy ha megoldhatatlan helyzetben, vagy ha menekülésképpen követik el az öngyilkosságot. Ez mind más és más elbírálás alá esik hitünkben.


-Harvard egyetem kutatója (John Halpern) azt állítja, hogy bizonyos pszichotróp anyagok (MDMA) segíthet terminális állapotú betegeknek a halálfélelem leküzdésében. Mi a véleménye ezekről a kutatásokról, illetve pszichotróp anyagok alkalmazásáról?

-Nagyon óvatos lennék a pszichotróp anyagokkal, mivel jelentősen tudják módosítani a tudatállapotot és magát a tudatot is. Megfelelő fájdalomcsillapító vagy anxiolitikus hatóanyagokok alkalmazását jobban el tudom fogadni, mert segítik az erős fájdalom, vagy a szörnyű stressz elviselését. Ám a tudat a legtöbb esetben tiszta marad, és a valóságot észleli, úgy ahogy van. A pszichotróp anyagok alkalmazása a halál pillanatában veszélyes lehet, hiszen az illető összezavarodhat és talán a halál tényét sem képes észlelni.


– A tibeti buddhizmus szerint a halált követően a tudatosság megkezdi “utazását”, elhagyja a testet, és ebben a folyamatban szerencsés, ha három napig érintetlen a test. Ám a szervtranszplantációhoz sokszor azonnali beavatkozás szükséges, hogy egyeztethető ez össze a tibeti buddhizmus gyakorlói számára?

– Fejlett buddhista gyakorlók számára fontos, hogy a halál pillanatát meditálásra használják fel és onnantól kezdve tudatosan irányítsák az újraszületés összetett folyamatát, ebben az “utazásban” előnyt jelent, ha nem mozgatjuk a testet. Ám kevesen képesek ezt a meditációt elvégezni, ennélfogva a test mozgatásának kicsiny szerep jut. Ám a motiváció ebben az esetben is rendkívül fontos tényező, a szerveink donációja könnyen lehet egy nemes cselekedet, ami az együttérzés gyakorlásának kifejeződése. Szóval tibeti buddhista gyakorlók számára a szervdonáció egyáltalán nem idegen gondolat, sőt.

eLitMed.hu

HOZZÁSZÓLÁSOK

0 hozzászólás

A rovat további cikkei

Hírvilág

Hatástalan a glükózamin az ízületi gyulladással összefüggő derékfájás ellen

A népszerű glükozamin kiegészítő egy új tanulmány szerint kevés vagy semmilyen enyhülést sem nyújt osteoartritis okozta krónikus derékfájásra.

Hírvilág

Mennyit ér a vesém?

A miért illegális a szervkereskedelem? című interjúban Bognár Gergely bioetikus felvázolja e kérdéskör jelenségeit.

Hírvilág

Hasnyálmirigyrák - az alattomos gyilkos Meghalt Patrick Swayze

Orvosai tavaly diagnosztizálták Patrick Swayze betegségét. A kezeléseknek köszönhetően talpra állt, és hónapokig forgatta a "The Beast" c. új televíziós sorozatot. Önéletrajzi könyvet készült írni közösen feleségével.

Hírvilág

Bilasztin, nem szedáló antihisztamin használata krónikus urtikária esetén, már gyermekkorban is

Az allergiás betegségek, allergiás nátha, urtikária első vonalbeli kezelésére nem szedáló, második generációs antihisztaminok javasoltak. Az egyik legújabb második generációs antihisztamin a bilasztin, amellyel nemcsak felnőtt-, hanem gyermekvizsgálatok is történtek.

Hírvilág

Valóban „egészségesebb” a patikai só? - Tények, tévhitek és ellentmondások a nátrium-kloriddal kapcsolatban

TAKÁCS Gábor, FITTLER András, BOTZ Lajos

Több mint egy éve indították útjára az interneten és különböző fórumokon azt a figyelmeztető hírt, hogy az étkezésre szánt konyhasó kálium-kloriddal kevert, dúsított, sőt akár 100%-ban csak azt tartalmazza. A hírközlő(k) és/vagy annak terjesztői még azt is kihangsúlyozták, összeesküvés elméletekhez illően, hogy ennek következtében a magyar lakosság tudtán és akaratán kívül nátriumszegény diétára van „fogva”. Még azt is megkockáztatták, hogy szerintük egy gyalázatos biológiai népirtásról van szó, hiszen csökken az „egészséges NaCl” bevitel és nő a szervezet számára igen „ártalmas KCl” fogyasztása. Ezáltal -írták embertársaik megsegítésére- számtalan betegségnek lehetünk áldozatai, sőt a krónikus bajainkból éppen ezért nem tudunk meggyógyulni (nemzőképtelenség, allergia, vesebetegség, magas vérnyomás).

Kapcsolódó anyagok

Gondolat

Haldokló beteget ápolni embert próbáló feladat

Gyógyíthatatlan vagy rossz kórjóslatú betegek felvilágosítása, ellátása címmel oktatja az egészségügyi szakdolgozókat dr. Domján Andrea jogász, vezető ápoló az Interakció az Egészségügyben című modul keretében a Debreceni Egyetem Orvos-és Egészségtudományi Centrum egészségügyi szakdolgozóknak szervezett OKJ-s képzésein.

Gondolat

Buddhizmus a hazai gyakorló szempontjából

BRYS Zoltán

Gánti Bence a buddhizmus rendkívül szerteágazó, sokszor ellentmondásos bölcseletének és gyakorlatainak bemutatására vállalkozik új kötetében. Aktuális téma, hiszen hazánkban is több buddhista iskola működik, és a reneszánszát élő New Age mozgalom is részben a hinajána, a tibeti és a zen buddhista hagyományokból táplálkozik.

Gondolat

Amikor az orvos egyben filozófus is volt

Habár a filozófusok, a bölcsesség szeretői minden korban kevesen vannak, a filozófiának léteznek sűrűsödési időszakai. Ilyen koncentrált periódus volt az ókori görög (athéni) civilizáció aranykora. A medicina értékrendjét, metafizikáját (az aktív eutanázia és a magzatelhajtás tilalmát, „a beteg java a legfőbb törvény” -t) az aszklépioszi hagyomány alapján kinyilatkoztató, s az empirikusan vizsgálható fizikai hatóokról szóló kórtani elméletét (humorálpatológia) úgyszintén megteremtő Hippokratész kilenc évvel volt fiatalabb Szókratésznél, s amikor meghalt, Platón már az ötvenedik életévébe lépett.

Hírvilág

Öngyilkosság és jogtudomány

Az öngyilkosság nálunk nagy probléma, kesernyés hangsúllyal mondhatnánk, gyakorisága miatt egyfajta „hungarikum”, ezért a pszichiátriai és társadalomtudományi vizsgálódások számára jó hír, hogy a jogtudományok is felzárkóztak a jelenség kutatásában.

Hírvilág

Életvégi döntések: egyszerűsítenék

Támogatja a törvény módosítását az aneszteziológiai és intenzívterápiás tagozat