Gondolat

Zsákutcás magyar történelem?

2022. OKTÓBER 01.

Szöveg nagyítása:

-
+

A tanulmány
Bibó István 1948-ban írta az „Eltorzult magyar alkat, zsákutcás magyar történelem” című tanulmányt. Bibó szerint az akkori magyar közgondolkodást nagyban foglalkoztatja a magyar alkat megragadása, leírása, szerinte a Rajnától innen minden európai nemzetet intenzíven foglalkoztat a saját nemzetének karaktere. (Érdekes, hogy később Szűcs Jenő Elba–Lajta-határvonalat határoz meg törésvonalként, de 1948-ban a II. világháború után a Rajna vált inkább törésvonallá). Rávilágít arra, hogy sokszor a „magyar alkatot” teszi meg az értelmiségi közbeszéd a sorozatos katasztrófákért. Bibó vitatja, hogy a megszállásokat lehetne okolni a katasztrófákért, hiszen 1918/1867 óta nem állt Magyarország idegen uralom alatt. Németh László és Karácsony Sándor munkásságát részben méltatja, de kiemeli, hogy az észjárás egy változó jellemző és emiatt talán a teljes kérdésfelvetés téves lehet. (Bár ez az állítás az ő írására is részben kiterjeszthető lenne.) Bibó a bevezető után a magyaralkat-probléma újrakonstruálását végzi el. Elválasztja a „globalizáció” (a fiatalok nemzetközi zenére táncolnak stb.) jelenségkörét attól, hogy vajon mi okozhatta, hogy az „ország történetének legújabbkori szakaszában, különösen pedig a 19. század végétől kezdve, döntő történeti pillanatokban, mindenekfelett 1914–1920 között és 1938–1944 között végzetes módon képtelennek bizonyult arra, hogy saját helyzetének valóságos adottságait és az ebből adódó feladatokat meglássa.” 

A problémák
Bibó szerint a kulcsdöntések pillanataiban Magyarország vezetői képtelenek voltak reálisan megismerni az ország helyzetét és adekvátan reagálni. Nem idealizálja más nemzetek döntéshozatalát, hanem szerinte Magyarországon olyan módon vetődnek fel ezek a kérdések, hogy terméketlen és kontraproduktív eredmény születik. Bibó ezt a mozzanatot tartja a magyar alkat megzavarodásának és válságának. Ezt problematizálja és ezt próbálja történelmi távlatban megérteni. A narratív történelmi visszatekintés kiindulópontjának Bibó a 16. század elejét, a Székely–Dózsa György-féle parasztháború leverését választja. Szerinte ekkor alakul ki a parasztgyűlölő kisnemes, akit a főnemességgel való nyilvánvaló ellentétei sem késztetnek arra, hogy a parasztságot válassza érdekszövetségesének. A mohácsi vészt követően a királyi hatalom (mint a főnemesség egyik jelentős ellenereje) megszűnik és a rideg rendiség és végletes jobbágyelnyomás megszilárdul. Kelet-európai jelleget kap az ország. A Rákóczi-féle szabadságharc leverését követő időszakot a felvilágosult abszolutizmus, a felülről jövő reformok időszaka váltja. Bibó szerint Magyarországon a demokratikus közösségek kialakításának ügye összekapcsolódott a nemzeti önállósággal és a radikális mozgalom mélyen fel akarta számolni a rendiség gyökereit. Bibó szerint a 1848–1849-as szabadságharc fő céljának a nemzetek útjában álló Habsburg-birodalom felrobbantását tehette volna, de ez egyrészt túlmutatott katonai lehetőségein és nem sikerült a többi nemzettel megállapodnia, így kudarcba fulladt. Nem ért egyet azzal, hogy a kiegyezésig tartó időszak reformtörekvései anakronisták voltak, mert fő céljuk a népek lázadásának megtörése lehetett. A kiegyezést határozott zsákutcának és tévedésnek véli, szerinte két tévedésben lévő fél kötötte. „A kiegyezés vérbeli konzervatív cselekedet volt, s éppen ezért volt lehetséges a sok belső ellentmondás ellenére is: a megegyező feleket nem a célok és tervek, hanem a félelmek és aggodalmak közössége hozta össze.”
Részletes hatalompolitikai és társadalomtörténeti elemzés után Bibó azt vizsgálja, hogy vajon olyan nagyformátumú gondolkodók, mint Deák Ferenc, Kemény Zsigmond és Eötvös József, hogyan képviselhették a kiegyezést. Bibó szerint a mindkét félnek káros kiegyezés nyilvánvaló volt. Hat önállóságra törő népből nem képezhető egységes birodalom. Bibó szerint a Monarchia összeomlásáig az alapvetően önálltatás és megmerevedés volt jellemző, melynek fő vonása az volt, hogy a feudális országvezetés konzerválódott azáltal, hogy a köznemességből nem emelkedett ki egy jelentős, haladó, progresszív vonal, hanem éppen ellenkezőleg, megakadályozta a felemelkedni vágyó réteget demokratikus/haladó törekvéseiben. Bibó szerint tehát, önáltatás és ebből következő elhibázott stratégiák (nemzeti, nyelvi, asszimilációs stb.) sora vezetett az 1905-ös alkotmányválságig is. A szerző szerint az 1918-as magyar függetlenség meghozta annak lehetőségét, hogy „feloldja az ország közösségi életét lenyűgöző hazugságok hálózatát”. A kezdeti ígéretes lendületet Bibó szerint Trianon törte meg és körülbelül ekkor jött létre az önállótlanná vált értelmiség és polgárság. A gondolatmenet szerint hosszú távon paradox módon ekkor megint a 1867-es önáltató, lavírozó berendezkedés nyert teret. A Tanácsköztársaság irredenta kísérlete megbukott és Horthyék következtek. Ekkor a „keresztény középosztály” fogott össze a proletárforradalomtól való félelem közös alapján, amelyet a köznemesség közvetlen folytatásaként értelmez a szerző, ez kibírhatatlan társadalmi mozdulatlanságot okoz, amibe paradox módon a fasizmus kezd ellensúlyozni. Az ideiglenes visszacsatolást pedig minden reflexió nélkül fogadta Magyarország, anélkül, hogy a „nagy képet”, a megállapodást körülvevő igazságtalanságot mérlegelte volna.

Bibó szerint tehát a Székely–Dózsa-féle parasztfelkelésre adott köznemesi válasz, a werbőczyánus attitűd egész a II. világháborúig folytonos. Bibó a hamis realisták és a túlfeszült lényeglátók ideáltipikus kategóriát alkotja meg tanulmányában. A „hamis realisták” a valódi politikai és társadalmi folyamatokkal szembenálló narratívákban élnek és aszerint reagálnak. A hamis realisták azért realisták, mert a hazugság fennálló és érvényesülő konstrukcióját elfogadják valóságnak és abban érvényesülni próbálnak. A túlfeszült lényeglátók pedig, bár látják a valós társadalmi/politikai teret, nem alkalmasak vezetésre, szisztematikus munkára, tematizálásra: „konstrukciók hazugságát és kibírhatatlanságát; akiket azonban politikai vezetőknek, irányítóknak, gyakorlati, sorrendi kérdések eldöntőinek, az „exigenciák” tudóinak alig lehet elképzelni.” Bibó reflektál korabeli (1948-as) problémákra: szerinte a magyar rendi társadalom extrém hosszú fennmaradása kényszerűen véget ért és ezzel felszabadultak erők és lehetőségek milliók számára, de félő, hogy a rossz beidegződések nem konstruktív irányba is elhajlítják ezeket. Végül pedig hosszan kitér különböző lehetséges fejleményekre a történeti események tükrében. Bibó írása nagyfokú magyar történelemismeret igényel, mert sokszor csak utal az eseménytörténet részleteire. Kétségtelenül lehetne vitatkozni sarkos megállapításával, különösen a lélektan, a kommitológia és a politikatudomány modern irodalmának tükrében, ugyanakkor egységes, provokatív és koherens írás, amelynek egyes kérdésfelvetései ma is aktuálisak.

Bíró Zita

HOZZÁSZÓLÁSOK

0 hozzászólás

A rovat további cikkei

Gondolat

Münchhausen báró és az ő szindrómája

Karl Friedrich Hieronymus von Münchhausen báró, német katonatiszt, akinek neve a nagyotmondással forrott össze, 295 éve, 1720. május 11-én született.

Gondolat

Miért vagyunk illetve miért nem vagyunk kaukázusiak?

A paleontológiai leletek és a genetikai vizsgálatok egyértelműen azt mutatják, hogy az emberiség Afrikából származik. Nem kellene használnunk az ezt tagadó, elavult kifejezést.

Gondolat

A szem és a látás a Bibliában

RÁCZ Péter

A látásra vonatkozó igehelyek és értelmezésük, szimbolikus jelentőségük a Bibliában.

Gondolat

Szifilisz vagy hibás gének?

VIII. Henrik betegségei

Gondolat

Veszélyben az egyetemek autonómiája?

Tiltakozó közleményekkel „szavaznak” sorra az egyetemek az alapítványi átalakítás, illetve annak intézési módja ellen. Professzorok, munkatársak, hallgatók, legutóbb az MTA doktorai adtak ki hivatalos állásfoglalást. Megkérdeztünk „kívülállókat”, Freund Tamást, az MTA elnökét, Tillmann József filozófus, esztéta, egyetemi tanárt, Fleck Zoltán jogász, szociológust, tanszékvezető egyetemi tanárt a kialakult helyzetről, a folyamatról, illetve Fábián Istvánt, a debreceni egyetem korábbi rektorát is. Többen a tudományos és kutatómunka, az egyetemi autonómia ellehetetlenülésétől félnek, veszélyes ugyanis, ha ezek a szellemi műhelyek politikai irányítás alá kerülnek. Az MTA elnöke kiemelte az egyetemi autonómia tiszteletben tartásának és a döntések előtti tisztázó vitáknak a fontosságát.

Kapcsolódó anyagok

Egészségpolitika

Van, ahová hajnali 3-kor érkeztek a revizorok

KUN J Viktória

A blokkolóórák után most már személyesen ellenőrök is figyelik, ki tartózkodik a kórházakban. Ki dolgozik, ki fekszik a kórházi ágyakon, és hogyan használják például a diagnosztikai képalkotókat. Bármely nap és a nap bármely órájában érkezhet a mobil egység. Figyelnek, ellenőrzik, leleplezik, „lógnak”-e az egészségügyben dolgozók.

Hírvilág

Valóban „egészségesebb” a patikai só? - Tények, tévhitek és ellentmondások a nátrium-kloriddal kapcsolatban

TAKÁCS Gábor, FITTLER András, BOTZ Lajos

Több mint egy éve indították útjára az interneten és különböző fórumokon azt a figyelmeztető hírt, hogy az étkezésre szánt konyhasó kálium-kloriddal kevert, dúsított, sőt akár 100%-ban csak azt tartalmazza. A hírközlő(k) és/vagy annak terjesztői még azt is kihangsúlyozták, összeesküvés elméletekhez illően, hogy ennek következtében a magyar lakosság tudtán és akaratán kívül nátriumszegény diétára van „fogva”. Még azt is megkockáztatták, hogy szerintük egy gyalázatos biológiai népirtásról van szó, hiszen csökken az „egészséges NaCl” bevitel és nő a szervezet számára igen „ártalmas KCl” fogyasztása. Ezáltal -írták embertársaik megsegítésére- számtalan betegségnek lehetünk áldozatai, sőt a krónikus bajainkból éppen ezért nem tudunk meggyógyulni (nemzőképtelenség, allergia, vesebetegség, magas vérnyomás).

Gondolat

Miért vagyunk illetve miért nem vagyunk kaukázusiak?

A paleontológiai leletek és a genetikai vizsgálatok egyértelműen azt mutatják, hogy az emberiség Afrikából származik. Nem kellene használnunk az ezt tagadó, elavult kifejezést.

Gondolat

A szem és a látás a Bibliában

RÁCZ Péter

A látásra vonatkozó igehelyek és értelmezésük, szimbolikus jelentőségük a Bibliában.

Egészségpolitika

Módosításra szorul az új egészségügyi jogállásról szóló törvény

Mindenképpen módosításra szorul az új egészségügyi jogállásról szóló törvény – állították egybehangzóan munkajogász szakértők egy, az egészségügyi szolgálati jogviszonyról szóló törvényről szervezett videókonferencián. Ahogy elfogadhatatlan ennyire méltatlan, elkapkodott, kidolgozatlan és indokolatlanul nehéz körülményeket teremteni, és ilyen választásra kényszeríteni valakit az élethivatását illetően.