PharmaPraxis

Krízismenedzsment oktatás szimulációval gyógyszerészhallgatók számára

2019. JÚNIUS 12.

Az American Journal of Pharmaceutical Education tanulmánya egy kanadai példán keresztül mutatja be, milyen elvek alapján lehet megtanítani a gyógyszerészhallgatókat arra, hogy krízishelyzetben jól gazdálkodjanak az erőforrásaikkal.

Az egészségügyben alapvetően fontos, hogy a különböző szakemberek - köztük a gyógyszerészek is - krízishelyzetekben hatékony erőforrás-gazdálkodásra (Crisis resource management/CRM) legyenek képesek. A CRM-tréningek során a szakemberek megtanulják, hogyan lehet hatékonyan együttműködni, és begyakorolják azokat a viselkedésformákat, amelyek stresszhelyzetben is elősegítik a betegbiztonságot.

A jó csapatmunka központi szerepet játszik az egészségügyi ellátás sikerességében, ezért a gyógyszerészképzésben világszerte nagy hangsúlyt helyeznek arra, hogy a leendő gyógyszerészek megtanulják az egymás közti és a többi egészségügyi szakemberrel való hatékony kommunikációt. A szimulációs CRM-tréning az 1990-es években jelent meg az egészségügyi szakemberképzésben (először az aneszteziológiában). Bár főleg kis esetszámú vizsgálatok történtek, valamennyi arra a következtetésre jutott, hogy az egészségügyi kommunikáció és csapatmunka fejlesztésének kiváló eszköze a CRM-tréning. A témában már egy áttekintő közlemény is született, ami beszámol arról, hogy a szimulációs CRM-tréning során tanultak a klinikai környezetben is hasznosítható tudásként jelentkeznek.

A kanadai Laval University által kifejlesztett szimulációs CRM-tréningben 2013 óta másod- és harmadéves gyógyszerészhallgatók vesznek részt (minden évben egy-egy 3 órás foglalkozás), ennek során begyakorolják a krízishelyzetben való erőforrás-gazdálkodás alapelveit (1. csapatvezetés, 2. az erőforrások elosztása, 3. környezeti tudatosság: a helyzet alapos ismerete, 4. dinamikus döntéshozatal).

Krízishelyzetben a feladatok fontosság szerinti rangsorolását és a tagok közötti szétosztását a csapatvezető biztosítja, akinek arról is meg kell győződnie, hogy minden csapattag számára világos, mi a feladata. Ezt a hatékony kommunikáció által kialakított közös mentális modell felépülése teszi lehetővé. A környezeti tudatosság révén a csapattagok hatékonyabban reagálhatnak a váratlan helyzetekben, a stressztűrés pedig segíti, hogy a folyamatosan változó, bizonytalan helyzetekben képesek legyenek az információk állandó újraértékelésére.

A CRM-tréning során a hatékony tanulás érdekében a feladatok komplexitását a résztvevők tudásszintjéhez illesztik. A szituációk nehézsége az egyszerűbbtől halad a nehezebb felé, így a tanulók hozzászokhatnak a szimulációhoz, és megismerhetik a többi csapattagot. A Laval Egyetem több mint 20 különféle szcenáriót fejlesztett ki (egy-egy szituációs feladatra 10-15 perc jut), a legkönnyebbek az alapelvek közül max. három begyakorlására fókuszálnak (leginkább: csapatvezetés, a feladat megértése és az arról való meggyőződés, a feladatok prioritizálása); egyszerűbb szcenáriónak számít pl. a következő: műszakváltás van a patikában két gyógyszerész-csapat között a csúcsforgalom idején.

A hatékonyan kommunikáló csapatok ezt a feladatot könnyen meg tudják oldani, ami növeli a magabiztosságukat, és segíti, hogy bevonódjanak a tréningbe, míg azok a csapatok, akik számára nehézséget jelent a teendők szétosztása, ennek a feladatnak a révén hamar megértik a hatékony kommunikáció fontosságát. Az alkalmanként 3 órás tréning következő feladata nehezebb, pl. egy olyan szituáció, ami a hibázás lehetőségével szembesíti a csapatot: a betegekkel teli patikában leállnak a számítógépek. További szituációk lehetnek pl. a következők: hamis recepttel érkezik egy beteg; az egyik csapattag nem képes/nem hajlandó megfelelően kommunikálni; egy beteg elájul várakozás közben; egy szülő ragaszkodik ahhoz, hogy informálják az épp nagykorúságot elért gyermeke által kiváltott recepttel kapcsolatban; egy tapasztalatlan, új alkalmazott érkezése; gyógyszer-visszahívás; gyógyszerelési hiba; feltételezett gyógyszerlopás.

A Laval Egyetemen a szimulációs tréning során két technikus segít a környezet kialakításában és a szcenáriók lebonyolításában (a 3 órás gyakorlásba 3 szcenárió fér be), a csoportok 8 főből állnak, egy-egy szcenárióban 4 tanuló szerepel, míg a másik négy figyeli a szimulációt. Minden helyzetgyakorlat után kb. 30 perces megbeszélés következik, amit a szimulációs CRM-tréningben képzett gyógyszerész vezet. A kritikus pillanatok értékelésében segítséget jelent a szimuláció során készült videofelvétel visszanézése, ami a beszélgetést is megkönnyítheti. A tréning vezetője segít feloldani a résztvevők frusztrációit, és az individuális kritika helyett inkább a csapatmunka értékelésére fókuszál. A reakciók megbeszélésének és a helyzet elemzésének célja, hogy a tanulók számára nyilvánvalóvá váljanak a CRM alapelvei, azok is, amelyeket megfelelően használtak, és azok is, amelyeket alkalmazniuk kellett volna. Minden megbeszélés az alapelvek összefoglalásával zárul.

Az egyetem 5 év elteltével értékelte a CRM-tréninget, megállapították, hogy az könnyen beilleszthető a gyógyszerészképzésbe. Megkérdezték a résztvevőket is, hogy mit gondolnak, mennyire hasznos ez a képzési forma. Valamennyi gyógyszerészhallgató igen jónak, illetve kiválónak minősítette a szimulációs tanulás hatékonyságát.

Eredeti közlemény:
Tremblay ML.Simulation-based Crisis Resource Management in Pharmacy Education.
Am J Pharm Educ. 2018 Aug;82(6):6531.


Szemlézte:
dr. Kovács Bence

HOZZÁSZÓLÁSOK

0 hozzászólás

A rovat további cikkei

PharmaPraxis

Modern kötszerek tudatos választása és alkalmazása a gyógyszertárban

LÉGRÁDI Péter

A megfelelő kötszer kiválasztásának alapja és fő célja, hogy az gyors és optimális sebgyógyulást eredményezzen, csökkentse a fájdalmat, kontrollálja a seb bakteriális állapotát, védjen az infekció ellen, abszorbeálja a sebváladékot, a lehető legkevésbé zavarja a beteget és javítsa az életminőséget. Az alábbi cikkben a modern sebtisztítás, -fertőtlenítés és -kötözés metódusát és eszközeit ismertetjük.

PharmaPraxis

A betegek otthon tartott gyógyszereinek gyógyszerész általi áttekintése

A betegek otthon tartott gyógyszereinek gyógyszerész általi áttekintése (home medication review/home medicines review: HMR) egy olyan strukturált, betegközpontú és a beteg orvosával együttműködve végzett szolgáltatás, ami elősegíti a gyógyszerek optimális alkalmazását. A HMR során a gyógyszerész a körzeti orvossal való konzultáció után, a beteg egészségügyi információinak ismeretében, a beteg otthonában szisztematikusan áttekinti a beteg gyógyszereit, és azonosítja a gyógyszerekkel, illetve az alkalmazásukkal kapcsolatos esetleges problémákat, majd közreműködik azok megoldásában.

PharmaPraxis

Antimikrobás szerek a patikai gyakorlatban

TÓSAKI Árpád

A baktériumfertőzés esetén alkalmazható készítmények széles tárháza áll a gyógyítók rendelkezésére. Egyes csoportjaik eltérő hatásmechanizmussal pusztítják el a kórokozókat. Jelen cikkben a baktériumok sejtfalszintézisére ható gyógyszerekkel ismerkedünk meg részletesebben.

PharmaPraxis

Legyen gyógyszerész a bentlakásos intézményekben is

Milyen klinikai és gazdasági előnnyel jár a gyógyszerész bevonása egy közösségi kórházhoz tartozó, betegközpontú bentlakásos intézmény működésébe?

PharmaPraxis

D vitamin és kálcium pótlás polycisztás ovárium szindrómában szenvedők betegek esetében

D-vitamin és kálcium pótlással kiegészített kezelés hatékonyan csökkenti a hyperandrogenizmus tüneteit, jótékonyan hat a menstruációs ciklus zavarait és eredményesen csökkenti testtömegindexet.

Kapcsolódó anyagok

PharmaPraxis

A betegek otthon tartott gyógyszereinek gyógyszerész általi áttekintése

A betegek otthon tartott gyógyszereinek gyógyszerész általi áttekintése (home medication review/home medicines review: HMR) egy olyan strukturált, betegközpontú és a beteg orvosával együttműködve végzett szolgáltatás, ami elősegíti a gyógyszerek optimális alkalmazását. A HMR során a gyógyszerész a körzeti orvossal való konzultáció után, a beteg egészségügyi információinak ismeretében, a beteg otthonában szisztematikusan áttekinti a beteg gyógyszereit, és azonosítja a gyógyszerekkel, illetve az alkalmazásukkal kapcsolatos esetleges problémákat, majd közreműködik azok megoldásában.

PharmaPraxis

Gyógyszerészek fertőző betegségekkel kapcsolatos attitűdje Magyarországon

A Szegedi Tudományegyetem Gyógyszerhatástani és Biofarmáciai, illetve Közegészségügyi Intézetének kutatói keresztmetszeti vizsgálat keretében mérték fel a közvetlen lakossági gyógyszerellátásban dolgozó gyógyszerészek antibiotikum-használattal és fertőző betegségekkel kapcsolatos tudását, attitűdjét és gyakorlati hozzáállását.

PharmaPraxis

Gyógyszerész-orvos kollaboratív modellben végzett hypertonia-menedzsment értékelése

Napjainkban a körzeti orvosi praxisok munkaerőhiánnyal küzdenek, és egyre fontosabbá válik egy új gondozási modell kialakítása: a nem-orvos szolgáltatók, többek között a gyógyszerészek bevonása és integrált betegellátó csapatok kialakítása.

PharmaPraxis

A gyógyszerész mint menedzser

Mint minden munkahelyen, ahol emberek dolgoznak együtt, a gyógyszertárban is szükség van arra, hogy valaki ellássa a vezetői szerepkört. De mi tesz egy gyógyszerészt egyben sikeres vezetővé, mai szóval: menedzserré, aki jól koordinálja a vele dolgozó technikusok munkáját, megszervezi, irányítja és kontrollálja a gyógyszertár vagy a klinikai munkacsoport működését?

PharmaPraxis

Az expediálás során bekövetkező hibák megelőzése

Az expediálás során bekövetkező leggyakoribb, következménnyel járó hiba a nem megfelelő gyógyszer, illetve a nem megfelelő erősségű vagy formájú gyógyszer kiadása. Egyesült államokbeli felmérés szerint a patikákban 250 receptből átlagosan 4 kerül tévésen kiadásra (1,6%), míg egy hollandiai felmérés szerint a hibás diszpenzációk 41%-a esetében nem megfelelő gyógyszer kiadása volt a hiba. A hibák egyharmada következik be hasonló gyógyszernevek miatt, és majdnem a hibák fele esetében nem megfelelő erősségű gyógyszer kerül kiadásra.