PharmaPraxis

Kétoldalú információcsere a patikák és a többi egészségügyi szolgáltató között

SZEMLE eLitMed

2024. AUGUSZTUS 29.

Szöveg nagyítása:

-
+

Amikor a közvetlen lakossági gyógyszerellátásban dolgozó gyógyszerészek az egészségügyi információcserén keresztül hozzáférnek a betegadatokhoz, képesek javítani a betegellátást a párhuzamos vizsgálatok, a gyógyszerelési hibák és a kórházi újrafelvételek csökkentése révén.

A patikusok ritkán rendelkeznek tartós hozzáféréssel az egészségügyi információcsere- vagy az elektronikus egészségügyi nyilvántartási rendszerekhez, annak ellenére, hogy a bizonyítékok szerint a hozzáférés egyrészt javítja a betegellátást, másrészt a patikusok is kívánatosnak tartják. Ha a gyógyszerészek rendelkeznek hozzáféréssel, az gyakran csak olvasásra korlátozódik (egyirányú), így a patikusok nem tudnak információt bevinni, és nem tudják megosztani a többi egészségügyi szolgáltatóval a betegek érdekében végzett intervencióikat.

A korábbi tanulmányok szerint a gyógyszerészek úgy vélik, hogy a kétoldalú elektronikus információcsere (KEI) előnyös és megvalósítható lenne, és a meglévő munkafolyamatok minimális megszakítását igényelné. A megvalósítás támogatásának hiánya jól dokumentált akadálya a KEI fenntartásának és kiterjesztésének a patikákban.

Jelen tanulmány szerzőinek az volt a céljuk, hogy kiderítsék, milyen akadályozó és támogató tényezők állnak a KEI patikai munkafolyamatba történő beillesztése útjában.  

Az Egyesült Államokbeli kutatók egy diszpenzáló szoftverbe illeszthető KEI interfész prototípust használva patikai jó gyakorlatok iránt elkötelezett gyógyszerészeket, gyógyszerésztechnikusokat, valamint betegeket interjúvoltak meg az interfésszel kapcsolatos tapasztalataikról, a KEI előnyeiről, hátrányairól, majd a válaszokat egy szakértői panel keretében finomították tovább.

A vizsgálatban részt vevő gyógyszerészek és gyógyszerésztechnikusok számos igényt fogalmaztak a KEI implementálásával kapcsolatosan, többek között a képzési anyagokra vonatkozóan, például képzési anyagokat szeretnének azzal kapcsolatban, hogy a KEI-rendszeren belül hogyan lehet elérni a kívánt információkat, valamint hogy hogyan optimalizálható a gyógyszerész és a gyógyszerésztechnikusok szerepe a munkafolyamatokban. A képzési anyagok legkívánatosabb formája az aszinkron, interaktív, webinárium-alapú modulok voltak. A gyógyszertári személyzet azt is szerette volna, ha online fórumon keresztül más gyógyszertári csapatokkal is kapcsolatba léphetnének, hogy eszmét cserélhessenek és tanulhassanak egymástól a KEI használatával kapcsolatban.

A résztvevők olyan erőforrásokat is szükségesként azonosítottak, mint sablonok a közösségi médiában közzétehető posztokhoz és a gyógyszertárban kifüggeszthető, betegeknek szóló plakátok, amikkel reklámozni lehetne, hogy a patikában KEI működik. Néhányan úgy vélték, hogy ez arra is jó lenne, hogy új betegeket vonzzanak a gyógyszertárukba, mert megmutathatnák, hogy a versenytárs gyógyszertárakhoz képest milyen magas szintű ellátást nyújtanak. Több gyógyszerész megjegyezte: úgy érzi, hogy a betegekkel kapcsolatos beavatkozások információinak kétirányú megosztása a betegellátásban részt vevő többi szolgáltatóval nagyobb elismerést hozhatna a gyógyszerészek által vezetett beavatkozásoknak. Mindazonáltal, a KEI hatékony felhasználásához szükséges idő és az ellentételezés hiánya aggodalomra adott okot.

A betegek annak a félelmüknek adtak hangot, hogy érzékeny adataik illetéktelenek kezébe kerülhetnek, de összességében fontosnak tartották, hogy a KEI révén javulhat a velük foglalkozó különböző egészségügyi ellátó közötti információcsere, és ezáltal nőhet az ellátás színvonala.

szemlézte: dr. Kazai Anita

Eredeti közlemény:

Hettinger KN, Adeoye-Olatunde OA, Russ-Jara AL, Riley EG, Kepley KL, Snyder ME. Preparing community pharmacy teams for health information exchange (HIE). J Am Pharm Assoc 2024;64(2):429-36.e2.

https://doi.org/10.1016/j.japh.2023.12.003

 

A rovat további cikkei

PharmaPraxis

Modern kötszerek tudatos választása és alkalmazása a gyógyszertárban

LÉGRÁDI Péter

A megfelelő kötszer kiválasztásának alapja és fő célja, hogy az gyors és optimális sebgyógyulást eredményezzen, csökkentse a fájdalmat, kontrollálja a seb bakteriális állapotát, védjen az infekció ellen, abszorbeálja a sebváladékot, a lehető legkevésbé zavarja a beteget és javítsa az életminőséget. Az alábbi cikkben a modern sebtisztítás, -fertőtlenítés és -kötözés metódusát és eszközeit ismertetjük.

PharmaPraxis

Antimikrobás szerek a patikai gyakorlatban

TÓSAKI Árpád

A baktériumfertőzés esetén alkalmazható készítmények széles tárháza áll a gyógyítók rendelkezésére. Egyes csoportjaik eltérő hatásmechanizmussal pusztítják el a kórokozókat. Jelen cikkben a baktériumok sejtfalszintézisére ható gyógyszerekkel ismerkedünk meg részletesebben.

PharmaPraxis

D vitamin és kálcium pótlás polycisztás ovárium szindrómában szenvedők betegek esetében

D-vitamin és kálcium pótlással kiegészített kezelés hatékonyan csökkenti a hyperandrogenizmus tüneteit, jótékonyan hat a menstruációs ciklus zavarait és eredményesen csökkenti testtömegindexet.

PharmaPraxis

Elavult a gyógyszertári asszisztensek oktatása

A szakmai szervezet több ízben jelezte a mindenkori kormányzat és szaktárca felé, hogy a képzést meghaladta a kor gyógyszergyártási és gyógyszertári gyakorlata, és javasolták, hogy ehhez igazítva szervezzék át az oktatást, ám a döntéshozóknál egyelőre nem sikerült eredményt elérniük.

PharmaPraxis

Gyógyszerész-beteg kapcsolat

A tudományos életet a gyógyszeriparra, az ott kivívott vezetői pozícióját pedig alkalmazott gyógyszerészi státuszra cserélte dr. Kádár Tibor gyógyszertárvezető gyógyszerész. Ma már egy kis budai patika vezetője és résztulajdonosa, de nem csak az adminisztrációval foglalkozik. A gyógyszertár törzsvásárlói gyakorta találkoznak vele a tára mögött.

Kapcsolódó anyagok

Klinikum

Közegészségügyi figyelemfelhívó kampány hatása a páciensek gyógyszerészi szolgáltatással kapcsolatos tudására

Még egy mérsékelt intenzitású kampány is elősegíti, hogy a cukorbetegek igénybe akarják venni a közvetlen lakossági gyógyszerellátásban dolgozó gyógyszerészek által nyújtott terápiamenedzsment-szolgáltatást.

PharmaPraxis

A közvetlen lakossági gyógyszerellátásban dolgozó gyógyszerészek és a kontinenciaellátás

SZEMLE eLitMed

Az inkontinenciában szenvedők számára a tájékoztatás és a tanácsadás a legfontosabb, a gyógyszertár pedig ideális helyszín erre és a máshol nem jelentkező, kontinenciaproblémákkal küzdő betegek azonosítására.

Egészségpolitika

A béremelés későn jött, és reálértéken nem hozott többletet

Soós Adrianna, a Független Egészségügyi Szakszervezet (FESZ) elnöke szerint a most megvalósult béremelés túl későn történt, éves kihatása kevés, az idei év így reálkereset-csökkenést hozott a szakdolgozóknak. Interjúnkban beszélt a bérfeszültségekről, víziókról, a következő két év várakozásairól is.