Hírvilág

A paracetamol és antibiotikumok korai adagolása összefügg az ekcémával?

2011. AUGUSZTUS 15.

Azoknál a gyerekeknél, akik csecsemőként paracetamolt vagy antibiotikumot kapnak, nő az ekcéma kialakulásának esélye későbbi életkorban, derül ki egy spanyol tanulmányból, amely a Pediatric Allergology and Immunology-ban jelent meg.

Az eredmények azonban nem azt jelentik, hogy a szülők teljes mértékben kerüljék a paracetamol használatát, mert azt még nem sikerült tisztázni, hogy a kockázat növekedését maga a gyógyszer okozza, esetleg a fertőzés, amire alkalmazzák, vagy valami más, nyilatkozta a Reuters Healthnek a cikk első szerzője, Luis Garcia-Marcos. "Gyermekorvos vagyok, és szívesen használom a paracetamolt.” – mondta. Hozzátette, hogy az aggódó szülők ibuprofent is használhatnak helyette.

A paracetamolt az asztmával is kapcsolatba hozzák mind a gyermekek, mind felnőttek esetében, mutatott rá munkatársaival együtt Garcia-Marcos. Arról azonban egyelőre vegyes eredmények születtek, hogy vajon a paracetamol vagy az antibiotikumok növelik az ekcéma kialakulásának kockázatát. Bonyolítja a helyzetet, hogy a lázas gyermek általában antibiotikumot is kap a paracetamol mellé.

Az említett munka során a kutatók a Spanyol Gyermekkori Asztma és Allergia Nemzetközi Tanulmányának adatait használták. Ebből megtudták, hogy a gyermekek szedtek-e első életévükben paracetamolt vagy antibiotikumot. A Nemzeti Egészségügyi Intézet szerint a csecsemők és kisgyermekek 10-20 %-a szenved ekcémától. A tanulmányban vizsgált 13 900 gyermek közül (6-7 évesek) 7 % volt ekcémás. A kutatók felfedezték, hogy azoknak a gyerekeknek, akiknek a szülei paracetamolt adagoltak egy éves koruk előtt, 56 %-kal nőtt az esélyük az ekcémára, az antibiotikumot szedőknek pedig 66 %-kal. A kockázati arány nem változott akkor sem, mikor a kutatók figyelembe vették, a gyerek mindkét gyógyszert szedte-e.

Az ekcéma kockázata azonban eltért azoknál a gyerekeknél, akik asztmásak voltak, szem-és orrváladékozástól és viszketéstől szenvedtek (rhinoconjuctivitis). Ha kaptak paracetamolt, de antibiotikumot nem, a kockázat nem növekedett. Az antibiotikum és paracetamol kombinációja jobban növelte az ekcéma esélyét azokhoz a gyerekekhez képest, akik ebben a két betegségben nem szenvedtek. Garcia-Marcos szerint ez arra utal, hogy az allergiás gyerekek esetében az antibiotikum lehet a döntő faktor, hogy kialakul-e az ekcéma a gyógyszerek hatására. Hozzátette azonban, hogy a rendelkezésre álló adatok alapján nem zárható ki, hogy a fertőzés maga növeli az ekcéma kockázatát.

A kutatók szerint a szülőknek egyelőre nincs okuk az aggodalomra. „A paracetamol nagyon biztonságos gyógyszer, régóta használják, és nem merült még fel igazán súlyos mellékhatása.” – mondta Garcia-Marcos. A kockázatok pontos megismeréséhez el kell végezni véletlenszerű kontrollált kísérleteket.

Forrás: Medipress

Kapcsolódó anyagok: Early exposure to paracetamol or to antibiotics and eczema at school age: Modification by asthma and rhinoconjunctivitis

HOZZÁSZÓLÁSOK

0 hozzászólás

A rovat további cikkei

Hírvilág

Hatástalan a glükózamin az ízületi gyulladással összefüggő derékfájás ellen

A népszerű glükozamin kiegészítő egy új tanulmány szerint kevés vagy semmilyen enyhülést sem nyújt osteoartritis okozta krónikus derékfájásra.

Hírvilág

Mennyit ér a vesém?

A miért illegális a szervkereskedelem? című interjúban Bognár Gergely bioetikus felvázolja e kérdéskör jelenségeit.

Hírvilág

Hasnyálmirigyrák - az alattomos gyilkos Meghalt Patrick Swayze

Orvosai tavaly diagnosztizálták Patrick Swayze betegségét. A kezeléseknek köszönhetően talpra állt, és hónapokig forgatta a "The Beast" c. új televíziós sorozatot. Önéletrajzi könyvet készült írni közösen feleségével.

Hírvilág

Bilasztin, nem szedáló antihisztamin használata krónikus urtikária esetén, már gyermekkorban is

Az allergiás betegségek, allergiás nátha, urtikária első vonalbeli kezelésére nem szedáló, második generációs antihisztaminok javasoltak. Az egyik legújabb második generációs antihisztamin a bilasztin, amellyel nemcsak felnőtt-, hanem gyermekvizsgálatok is történtek.

Hírvilág

Valóban „egészségesebb” a patikai só? - Tények, tévhitek és ellentmondások a nátrium-kloriddal kapcsolatban

TAKÁCS Gábor, FITTLER András, BOTZ Lajos

Több mint egy éve indították útjára az interneten és különböző fórumokon azt a figyelmeztető hírt, hogy az étkezésre szánt konyhasó kálium-kloriddal kevert, dúsított, sőt akár 100%-ban csak azt tartalmazza. A hírközlő(k) és/vagy annak terjesztői még azt is kihangsúlyozták, összeesküvés elméletekhez illően, hogy ennek következtében a magyar lakosság tudtán és akaratán kívül nátriumszegény diétára van „fogva”. Még azt is megkockáztatták, hogy szerintük egy gyalázatos biológiai népirtásról van szó, hiszen csökken az „egészséges NaCl” bevitel és nő a szervezet számára igen „ártalmas KCl” fogyasztása. Ezáltal -írták embertársaik megsegítésére- számtalan betegségnek lehetünk áldozatai, sőt a krónikus bajainkból éppen ezért nem tudunk meggyógyulni (nemzőképtelenség, allergia, vesebetegség, magas vérnyomás).

Kapcsolódó anyagok

Hírvilág

Hasnyálmirigyrák - az alattomos gyilkos Meghalt Patrick Swayze

Orvosai tavaly diagnosztizálták Patrick Swayze betegségét. A kezeléseknek köszönhetően talpra állt, és hónapokig forgatta a "The Beast" c. új televíziós sorozatot. Önéletrajzi könyvet készült írni közösen feleségével.

Klinikum

A bél-agy-tengely újabb összefüggései

Gyulladásos bélbetegség esetén több mint duplájára nő a demencia kockázata; IBD-ben szenvedőknél 7 évvel korábban kezdődik az elbutulás.

COVID-19

COVID-19: gasztrointesztinális tünetek

A szerzők szerkesztőségi levél formájában hívják fel a figyelmet arra, hogy a 2019 decembere óta világjárvánnyá lett coronavírus betegség 2019 (COVID-19) okozója, az új coronavirus (SARS-CoV-2) az ismert légzőszervi panaszok mellett gasztrointesztinális tüneteket is okozhat. Enyhe tünetekről van szó: émelygés, hányinger, nem súlyos hasmenés, melyeknek összefüggését a járvánnyal gyakran nem ismerik fel, jóllehet egyértelműen kimutatható a SARS-CoV-jelenléte a tápcsatornából vett biopsziás anyagban éppúgy, mint a székletben. Az emésztőszervi tünetek megelőzhetik a légúti tüneteket. A kezdeti tünetek felismerése nagy jelentőségű, mert lehetővé teszi a fertőzés korai diagnózisát és a beteg izolálását, még a léguti tünetek megjelenése előtt. Jelenleg nem tisztázott fontos szempont a fertőzőképesség megállapítása a gasztrointesztinális COVID-19 eseteiben.

Hírvilág

Magyar világszenzáció! - Megvan a cukorbetegség gyógyszere?

Magyar szer hozhat áttörést a felnőttkori cukorbetegség gyógyításában. A tablettákat már embereken tesztelik. A nemzetközi kutatók is az antibiotikumhoz hasonló áttörésről beszélnek. A kész gyógyszer négy év múlva kerülhet a piacra.

COVID-19

A SARS-CoV-2-re adott antitest válasz COVID-19 betegekben

A SARS-CoV-2 vírus fertőzés kapcsán még nem ismerjük pontosan a szervezet antitest válaszát, illetve az antitestek kimutatásának klinikai értékét sem tudjuk még felmérni.