Hírvilág

A labdarúgás művészete - kiállítás a Millenáris Teátrumban

2014. JÚNIUS 24.

Szöveg nagyítása:

-
+

Június 12.-én egy tartalmában teljesen eredeti sporttárgyú kiállítás nyílt meg a Millenáris Teátrumban, fő vonalában Kozák Lajos fotóművész anyagából. A tárlat célja, hogy bemutasson egy közelmúltban előkerült kincset érő gyűjteményt, másrészt bizonyítsa, de egyben vitássá is tegye a Varga Zoltántól származó és mottóul használt idézetet:„ A futball művészet és nem tudomány…” A kiállítás tanúsítja, hogy a labdarúgás valóban művészet, de egyben tudományos és társadalmi kérdés is.

Kozák Lajos (1906-1975) életének alapmotívuma a sport és a fotózás volt. Ifjúkorában atletizált és futballozott, elvégezte a Testnevelési Főiskolát, nyugdíjba vonulásáig testnevelő tanárként dolgozott. Képeit szabadidejében készítette, életműve művészfotókból és elsődlegesen sportfotókból állítható össze, ezek korabeli folyóiratokban jelentek meg. 1953 és 1957 között az önmaga által speciálisan átalakított kamerával készítette a kiállításon látható fotográfiákat, a negatívok hatvan év után kerültek a nyilvánosság elé. Olyan nagyításokat és nagyfelbontású filmanyagokat láthatunk, amilyeneket eddig még nem.

A digitálisan felújított anyag a magyar labdarúgás nagy alakjainak, főleg az aranycsapatnak állít emléket, megmutatva mozdulataiknak művészies szépségét, sportértékét, egyediségét. Különösen értékesek és látványosak az állóképek összeillesztéséből létrehozott lassított mozgóképek.



A választékban a következők klasszis megoldásainak analíziseit láthatjuk: Grosics Gyula, Mátrai Sándor, Kispéter Mihály, Zakariás József, Tóth II. József, Kocsis Sándor, Szusza Ferenc, Hidegkuti Nándor, Fenyvesi Máté, Puskás Ferenc, Tichy Lajos.

A kiállítás másik iránya, a kivitelezésben fenntartva a művészi színvonalat, sporttudományos igényű. Interaktív tárlatvezetéssel, tudáspontokra építkezve ismerhetjük meg a futballjáték történeti, szakmai hátterét, különös tekintettel a sportág alapvetésére, világtérképen szemléltetve látjuk a különféle stílusokat, így a jórészt magyar jellemzőket tartalmazó Duna-menti stílust.

A magyar labdarúgás első ötven évének részletes ismertetése során olyan egyéniségekről hallunk, mint a tiszteletbeli magyarJimmy Hogan, Schlosser Imre, Orth György. Rendkívül tanulságos a kevéssé ismert különböző játékrendszerek egymásból származtatott időrendi bemutatása.

A kiállítás megkülönböztetett tisztelettel fókuszál az aranycsapat eredményeire, sikereire és stílusának megújító eredetiségére. Videofelvételeken, montírozott szemléltető rajzok segítségével szemlélhetjük a cselezési virtusokat, a háromszögjátékot, Hidegkuti hátravont szerepét, Puskástól a 6:3-as meccsen az évszázad sokat csodált gólját, és a „visszavágón” Kocsis találatát.
A maroknyi Magyarország nagy sikereket ért el a labdarúgásban (sajnos világbajnoki cím nélkül). Nemcsak világklasszis játékosaink voltak, hanem a sportág fejlődésére nagy hatást gyakorló szakembereink is, volt tehát meghatározó tudásexportunk. (Pele a brazil fekete gyöngyszem nyilatkozta: Az ötvenes években a Budapesti Honvéd vendégjátékát követöen lett nagy a Santos.) Megtudhatjuk, hogy mit köszönhetett a nemzetközi futballvilág Jimmy Hogannak, Weisz Kálmánnak, vagy a Benficát később elátkozó Guttmann Bélának.

Érdekesek a kiállítás kiegészítő rekvizítumai is, a Kozák Lajos életútját bemutató fotók, sajtószemelvények és a negatívokat tartalmazó mozifilmes doboz is. Látható Buzánszky Jenő cipője és sípcsontvédője, Sebes Gusztáv Tichy Lajosról írott kézírásos naplójegyzete, Puskás és a Real Madrid játékosainak aláírásával ellátott labda 1964-ből.

Halmazati érték, hogy a látvány tartalmazza a háború utáni és az ötvenes évek magyar valóságának hangulatát,az édes grund képét, a rádiók mellett ünneplö családi kör és az ötvenes évek zsúfolt stadionjainak világát.

Köszönet illeti Kasza Gábort, aki Kozák Lajos képeire rátalált, és azokat művészi kvalitásainak megfelelő színvonalon feldolgozta, a kiállítás teljes anyagát gondozta, Hegedűs Henriket a tartalmi instruktort, a módszeres tudományos vonalvezetésért, Bujáki Istvánt a főszervezőt, Hajdu B. Istvánt, aki a tálatvezetésben narrált, ezen kívül a megnyitón való megjelenéséért Kozák Ágnest a művész lányát, aki emberi vonatkozásokról mesélt, és dr. Fenyvesi Mátét a legendák közül egyedül jelen lévő kortársat.

Az időzítés szerencsés: a megnyitással egy időben indult a futball-vb. Brazíliában. (Ide kívánkozhat még, hogy az Akadémiai Kiadó gondozásában megjelent egy témába vágó könyv: Jonathan Wilson Futballforradalmak című labdarúgó stílusokat és azok társadalmi-kulturális hátterét elemző műve.)

Sas Gábor
elitmed.hu


A kiállítás a Millenris Teátrum épületében tekinthető meg:
Budapest 1024 Kis Rókus u. 16-20.
Megközelíthető: a Mammuth bevásárló központ mögött a Fény utca felől
Általános információk: 06 30 786 6869
A kiállítás megtekinthető: Minden nap: 10 – 21 óráig (jegykiadás 19:30-ig)
További információk: https://www.alm.hu

HOZZÁSZÓLÁSOK

0 hozzászólás

A rovat további cikkei

Hírvilág

Mennyit ér a vesém?

A miért illegális a szervkereskedelem? című interjúban Bognár Gergely bioetikus felvázolja e kérdéskör jelenségeit.

Hírvilág

Bilasztin, nem szedáló antihisztamin használata krónikus urtikária esetén, már gyermekkorban is

Az allergiás betegségek, allergiás nátha, urtikária első vonalbeli kezelésére nem szedáló, második generációs antihisztaminok javasoltak. Az egyik legújabb második generációs antihisztamin a bilasztin, amellyel nemcsak felnőtt-, hanem gyermekvizsgálatok is történtek.

Hírvilág

Valóban „egészségesebb” a patikai só? - Tények, tévhitek és ellentmondások a nátrium-kloriddal kapcsolatban

TAKÁCS Gábor, FITTLER András, BOTZ Lajos

Több mint egy éve indították útjára az interneten és különböző fórumokon azt a figyelmeztető hírt, hogy az étkezésre szánt konyhasó kálium-kloriddal kevert, dúsított, sőt akár 100%-ban csak azt tartalmazza. A hírközlő(k) és/vagy annak terjesztői még azt is kihangsúlyozták, összeesküvés elméletekhez illően, hogy ennek következtében a magyar lakosság tudtán és akaratán kívül nátriumszegény diétára van „fogva”. Még azt is megkockáztatták, hogy szerintük egy gyalázatos biológiai népirtásról van szó, hiszen csökken az „egészséges NaCl” bevitel és nő a szervezet számára igen „ártalmas KCl” fogyasztása. Ezáltal -írták embertársaik megsegítésére- számtalan betegségnek lehetünk áldozatai, sőt a krónikus bajainkból éppen ezért nem tudunk meggyógyulni (nemzőképtelenség, allergia, vesebetegség, magas vérnyomás).

Hírvilág

Hasnyálmirigyrák - az alattomos gyilkos Meghalt Patrick Swayze

Orvosai tavaly diagnosztizálták Patrick Swayze betegségét. A kezeléseknek köszönhetően talpra állt, és hónapokig forgatta a "The Beast" c. új televíziós sorozatot. Önéletrajzi könyvet készült írni közösen feleségével.

Hírvilág

Hatástalan a glükózamin az ízületi gyulladással összefüggő derékfájás ellen

A népszerű glükozamin kiegészítő egy új tanulmány szerint kevés vagy semmilyen enyhülést sem nyújt osteoartritis okozta krónikus derékfájásra.

Kapcsolódó anyagok

Gondolat

Hermann Ildi : NHL

2019. január 3-án, teljes váratlansággal halt meg az akkor 40 éves fotóművész. Generációjának egyik legtehetségesebb alkotója volt, több díjjal, elismerésekkel és jelentős, a szakmán túli közönség számára is kiemelkedő sorozatokkal a háta mögött. Életműve igen sokrétű, ám az a vizuális világ, amely már a korai anyagaiban megszületik, formailag egységben tartja azt

Gondolat

A Lényeg elérése

Herbert Aniko aka Haniko júniusi, a Rugógyár Galériában megrendezett pop up tárlata, a Hirundo arra a súlyos problémára hívta fel a figyelmet, hogy a nagyüzemi mezőgazdaság okozta élőhely-átalakítások, a klímaváltozás és a fészkek állandó leverése miatt eltűnhetnek a fecskék Magyarországról. Haniko fecskelánnyá szellemülve, öt nagyméretű képben és egy kilenc kisebb alkotásból álló ún. kísérő sorozatban, vegyes technikával dolgozta fel ezt a fontos témát.

Gondolat

„Nem torzítás, hanem a valóság egy másik vetülete”

A fotográfus és boncmester Gálos László Norbert technikáról és testekről.

Gondolat

Aki bújt, aki nem

Sokféle hatás érte Herbert Anikot, művésznevén Hanikot Rejtett kert című kiállításának megalkotásakor. Az inspiráció egy része könyv formájában ott hever a Zend installációként elnevezett asztalon, így például egy japán verses könyv, Borges angol nyelvű novelláskönyve a The Garden of Forking Paths. Mindezeken túl Radnóti Miklós Bori notesze, Szabó Magda Danaida és Abigél regényei, Kertész Ákos Makrája is fontos ihletforrás volt számára.

Gondolat

Egymásba kötve: párhuzamos mozdulatok

Eperjesi Ágnes az egyik jelentősebb hazai alkotónk. Rendszeresen kiállít fontos hazai, és külföldi intézményekben, 2011 óta a Magyar Képzőművészeti Egyetem Intermédia tanszékének oktatója. Számos műfajban és technikával dolgozik, a fotográfiától a fotogramon és installációkon át videókig, művészkönyvekig, performanszokig. Témái között tudományos igényű szín- és formavizsgálatok, a vizuális kultúránk jellemzői, társadalmi kérdések, művészeti problémák egyaránt szerepelnek, ráadásul ezek nem egyszer együttesen alkotják meg a teljes művet.