hirdetés

TARTALOM

 VISSZA

 


Az expediálás során bekövetkező hibák megelőzése


Az expediálás során bekövetkező hibák megelőzése

| |
 

Az expediálás során bekövetkező leggyakoribb, következménnyel járó hiba a nem megfelelő gyógyszer, illetve a nem megfelelő erősségű vagy formájú gyógyszer kiadása. Egyesült államokbeli felmérés szerint a patikákban 250 receptből átlagosan 4 kerül tévésen kiadásra (1,6%), míg egy hollandiai felmérés szerint a hibás expediálások 41%-a esetében nem megfelelő gyógyszer kiadása volt a hiba. A hibák egyharmada következik be hasonló gyógyszernevek miatt, és majdnem a hibák fele esetében nem megfelelő erősségű gyógyszer kerül kiadásra. A nem megfelelő erősségű gyógyszer kiadása akkor a legvalószínűbb, ha a gyógyszer kétféle dózisa nagyon hasonlóan néz ki, pl. 3,75 mg és 0,375 mg pramipexol.

A tévedés esélyének csökkentése érdekében az expediálás különböző pontjain különböző stratégiákkal számos prevenciós lépést lehet beilleszteni, ilyen pl. a vonalkódos szkennelés, a vegyes nagybetűs-kisbetűs szövegkiemelés és a figyelmeztető üzenetek megjelenése. A holland patikák 60%-ában bevezetett rendszer szerint az expediáló patikus számítógépes képernyőjén felugró szövegdobozként a patikai információs rendszer által küldött figyelmeztető üzenet jelenik meg, ha a kiadandó gyógyszer neve vagy erőssége félreértésre adhat okot. Mivel azonban a túl gyakori figyelmeztető üzenetek a patikusok figyelmének kifáradását is eredményezhetik, fontos a figyelmeztetések megfelelő, stratégiai használata. Campmans és munkatársai ezért felmérték, milyen tapasztalataik vannak a holland patikusoknak az expediálási hibák lehetőségére figyelmeztető üzenetekkel kapcsolatban, illetve azt is megkérdezték a gyógyszerészektől, milyen további szerekkel kapcsolatban lenne hatékony a figyelemfelhívás.

A legutóbbi revízió óta azoknak a szereknek a kiadása során jelenik meg figyelmeztető üzenet, amelyek az expediálásakor 2010 és 2015 között a leggyakoribb vagy a legsúlyosabb volt a tévesztés (az ehhez szükséges adatokat a központi hibaregisztráló rendszerből és 9 patika minőségi értékelése alapján szerezték). A figyelmeztető üzenet a következőképpen néz ki például dexamethason diszpenzálásakor: „Figyelem, könnyen összekeverhető gyógyszernév: dexamethaSON vagy dexamphetAMIN?”. A felugró szövegablak egyetlen egérkattintásra eltűnik, és a diszpenzálás megszakítás nélkül folytatható.

A 2017 májusában végzett online kérdőíves felmérésben 269 válaszadó patikus véleményét összesítették. Többek között megkérdezték tőlük, hogy észreveszik-e a figyelmeztető üzeneteket; ha igen, az hogyan befolyásolja az expediálást; sikerült-e ezzel hibát megelőzni; egyetértenek-e azzal, hogy alkalomadtán a továbbiakban is érkezzen az eddig bevezetett 15 féle figyelmeztető üzenet, illetve milyen további gyógyszerekkel kapcsolatban lenne érdemes figyelmeztető üzenetet bevezetni. A kutatók szöveges válaszokat is vártak annak érdekében, hogy megállapíthassák, egy-egy üzenet esetében a hibamegelőzéssel járó előny meddig haladja meg a figyelem kifáradásával járó kockázatot.

A figyelmeztető üzenetek a következő nevekre és dózisokra vonatkoznak:

dexamethaSON vagy dexamphetAMIN
Tobrex vagy TobrADex
Fraxiparin vagy Fraxodi
estrADiol vagy Estriol
Modalin vagy Modiodal
Haloperidol injekció vagy Haloperidol depot injekció
Povidon vagy Povidon iodine
Hydrochlorothiazid vagy Hydroxyzin

Pramipexol 0,375 mg vagy 3,75 mg
Levothyroxin 12,5 µg vagy 125 µg
Haloperidol 0,5/1 mg vagy 5/10 mg
Morphin 10 mg/ml – 1 ml vagy 10 mg/ml – 10 ml
Morphin 20 mg/ml – 1 ml vagy 20 mg/ml – 5 ml
Desmopressin 2,5/10 µg/do vagy 150 µg/do
Oxazepam 5 mg vagy 50 mg

Az eredmények szerint a gyógyszerészek 86%-a veszi észre azokat az üzeneteket, amelyek a gyógyszernevekkel kapcsolatos lehetséges hibákra, míg 26%-uk veszi észre azokat, amelyek a gyógyszerdózisokkal kapcsolatos lehetséges hibákra figyelmeztetnek. Az észlelő gyógyszerészek zöme ellenőrzi, hogy nem követi-e el a figyelmeztetésben felsorolt hibát (a gyógyszernevekkel kapcsolatos lehetséges hibák esetén 75%-uk, míg a dózissal kapcsolatos lehetséges hibák esetén 89%-uk). Ezáltal a patikák 9%-ában sikerült gyógyszernév-tévesztést, és 12%-ukban gyógyszerdózis-tévesztést megelőzni.

A gyógyszerészek leginkább a dexamethasonnal kapcsolatos figyelmeztetéssel értettek egyet (97%-uk), legkevésbé a Hydrochlorothiaziddal kapcsolatos figyelmeztetéssel (ebben az esetben 68%-uk értett egyet). A válaszadók 71%-a nem érezte szükségét további figyelmeztetéseknek, akik mégis, azok közül a legtöbben a „lormetazepam vagy lorazepam?”, illetve az “atropin szemcsepp 0,01% vagy 0,1% vagy 1%?” figyelmeztetés beillesztését javasolták. A válaszadók a hibaüzenetek előny-kockázat arányát kielégítőnek értékelték (a legtöbb patikus – 93%-uk - Pramipexol esetén volt elégedett, a legkevesebb – 64%-uk - Oxazepam esetén), és 94%-uk értett egyet a vegyes nagybetűs-kisbetűs szövegkiemelések alkalmazásával.

Összefoglalóan a szerzők megállapítják: a gyógyszerészek értékelése szerint az expediálás során bekövetkező hibák megelőzése érdekében a patikai információs rendszer által küldött, a lehetséges hibákra való figyelmeztetés jó eszköz.

Eredeti közlemény:

Campmans Z, van Rhijn A, Dull RM, Santen-Reestman J, Taxis K, Borgsteede SD (2018) Preventing dispensing errors by alerting for drug confusions in the pharmacy information system—A survey of users. PLoS ONE 13(5): e0197469.

Szemlézte
Kovács Bence dr.


eLitMed.hu
2019.április 14.


Kulcsszavak

Pharmapraxis, diszpenzálás, hiba, figyelmeztetés, felmérés

Kapcsolódó anyagok

A vezetők utánpótlásával kapcsolatos felkészültség - felmérés a kanadai intézeti gyógyszertárak dolgozói körében

Krízismenedzsment oktatás szimulációval gyógyszerészhallgatók számára

Vegyenek-e részt a klinikai munkában az intézeti gyógyszertárak vezetői?

Az expediálás során bekövetkező hibák megelőzése

Hozzászólások:

Nincs hozzászólás ehhez a cikkhez.

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie.


Extra tartalom:

 
ROVAT TOVÁBBI CIKKEI

A gyógyszerész által menedzselt vagy a gyógyszerész által asszisztált hepatitis C vírus ellenes kezelés a hatékonyabb?

A gyógyszerész részvételének mértéke meghatározhatja a hepatitis C vírus (HCV) elleni terápia sikerességét, ezért az amerikai szerzők összehasonlították, hogy melyik ellátási modellben gyógyulnak jobban az orális antivirális szerrel kezelt HCV-fertőzött betegek: vajon gyógyszerész által menedzselt vagy gyógyszerész által asszisztált ambulancián fejezi be több beteg a kezelést, mutat 12 héttel a kezelés befejezése után fenntartott virológiai választ (SVR-12), illetve vált ki többet a számára felírt direkt hatásmechanizmusú antivirális szerből (DAA)?

Tovább


A gyógyszerészeket is fel kell készíteni egyes betegségek diagnosztikájára

Számos egyetemen már el is kezdték a gyógyszerészi curriculum részévé tenni a pontos diagnózisalkotásra képessé tevő tréninget. A gyógyszerész ugyanis felismerheti, ha a betegnél új tünetek jelennek meg, vagy ha gyógyszerkölcsönhatás, gyógyszermellékhatás miatti problémák jelentkeznek, illetve orvoskollégája diagnosztikus tévedésének felismerésére is képessé válhat. A diagnosztikus tévedések 10%-a a körzeti orvosi ellátás során történik.

Tovább


A vezetők utánpótlásával kapcsolatos felkészültség - felmérés a kanadai intézeti gyógyszertárak dolgozói körében

Egyik intézmény sem tudja elkerülni, hogy vezetője előbb-utóbb nyugdíjba menjen; a vezető pótlására az egyik leghatékonyabb módszer a formális utánpótlási terv kidolgozása, ami biztosítja az intézmény stabil működését az átmenet idején is, továbbá lehetővé teszi, hogy a vezető átadhassa tudását utódjának, és megkönnyíti a váltást a stáb többi tagja számára is.

Tovább


Krízismenedzsment oktatás szimulációval gyógyszerészhallgatók számára

Az egyetem 5 év elteltével értékelte a CRM-tréninget, megállapították, hogy az könnyen beilleszthető a gyógyszerészképzésbe. Megkérdezték a résztvevőket is, hogy mit gondolnak, mennyire hasznos ez a képzési forma. Valamennyi gyógyszerészhallgató igen jónak, illetve kiválónak minősítette a szimulációs tanulás hatékonyságát.

Tovább