hirdetés

TARTALOM

 VISSZA

 


Semmelweis e-learning nap



| |
 



Az 1960-as években végzett orvosoktól hallottam annak a betegnek a történetét, aki az eszembe jutott a Semmelweis e-learning napon. Azokban az időkben nagyon ritkák voltak a nemi betegségek, ezért az egyetlen szifiliszes beteget, akit a Bőr- és Nemi Kórtani Klinikán kezeltek, hosszú hetekig nem engedték haza, hanem harmadévtől hatodévig minden orvostanhallgatónak megmutatták „Ki tudja, mikor láthatnak megint ilyet” alapon. A betegnek a feleslegesen hosszú kórházi bentfekvésen kívül el kellett viselnie néhány száz orvostanhallgató kíváncsi pillantásait is.

Ma már ezt lényegesen diszkrétebben és kényelmesebben intézhetnénk. Elég lenne lefényképezni-lefilmezni a ritka elváltozást, digitálisan archiválni a felvételt, és a megfelelő e-learning program keretében a mostani és akár az évekkel később tanulmányaikat kezdő hallgatók okulására is szolgálhatna az életének és privát szférájának korlátozása nélkül.

A 2011. június 29-én tartott Semmelweis e-learning nap bevezetőjében Kellermayer Miklós professzor, oktatási és nemzetközi kapcsolatokért felelős rektorhelyettes felhívta a hallgatóság figyelmét, hogy a lelkes amatőrök korszaka lejárt, a digitális világ nem cél, hanem a világ megismerésének eszköze, amely feszegeti az oktatás korlátait. Az e-learning kiterjeszti az egyetemi oktatás határait térben és időben is. Kapszulázott tudást nyújt, amely nem helyettesítheti a személyes kapcsolatot, de jó alapot biztosíthat ahhoz, hogy a személyes oktatás lényegre törőbb és hatékonyabb lehessen.



Kokovay Ágnes az SE TSK Társadalomtudományi tanszékének egyetemi docense, a Semmelweis Egyetem E-learning Fejlesztő Munkacsoport csoportvezetője számolt be az elektronikus tananyagfejlesztés folyamatáról. Az egyes intézményekben már meglévő önálló kezdeményezéseket kellett a programnak összefogni, kidolgozni és megvalósítani az egységes keretrendszerét. Az e-learningre egyre nagyobb szükség van, hiszen világszerte egyre elterjedtebb az élethosszig tartó tanulás (lifelong learning), ami munka mellett csak úgy képzelhető el, hogy a tanuló helyben és időben nincs mindig jelen az oktatáson, hanem önállóan is el tudja sajátítani az ismereteket.

Az e-learning megkönnyíti a tanár munkáját, mert az értékes oktatási időben nem az alapismeretek átadásával és ellenőrzésével kell foglalkoznia, hanem érdemi kutatásra, tehetséggondozása, személyre szabott oktatásra kerülhet sor.
Az e-learning nem helyettesíti a személyes kapcsolatot, de biztosíthatja például a hallgatók gyakorlat előtti felkészülését és folyamatos tanulását. A jövő útja a „blended learning”, azaz az e-learning és a személyes tanulás ötvözete lehet.
Bereczki Dániel, a Neurológiai Klinika igazgatója számolt be ez után a Semmelweis Egyetemen zajló elektronikus tananyagfejlesztésről. A munka öt területen zajlik, a Fül-Orr-Gégészeti és Fej-nyaksebészeti, az Ortopédiai, a Radiológiai és Onkoterápiás, a Neurológiai, valamint a Pszichiátriai és Pszichoterápiás Klinikán. A professzor a neurológiai tananyagot ismertette. Az áttekinthetően rendszerezett alapismeretek mellett a tananyag értékes részét képezik azok a fényképek és videók, amelyekről megismerhető a neurológiai vizsgálat helyes kivitelezése, megtekinthetők a jellegzetes tünetek és elváltozások (TÁMOP-4.1.2-08/2/A/KMR-2009-0019).

Szitáné Kazai Ágnes Semmelweis Pályázati és Innovációs Központ Kft. Igazgatóhelyettese a Nemzeti Innovációs Rendszer keretén belül megvalósuló innovációmenedzsment és -kutatás programról számolt be. A program a Semmelweis Egyetem, a Budapesti Műszaki Egyetem és az Eötvös Lóránd Tudományegyetem közös kezdeményezése. A lényege a kutatás finanszírozásának és hasznosításának a támogatása, pályázati alapismeretek oktatása, a kutatók segítése, hogy eligazodjanak a hivatali eljárások bonyolult útvesztőiben (TÁMOP-4.1.2-08/2/A/KMR-2009-0023).

Hűvös Ágnes a Semmelweis Innovations senior projektmenedzsere a Semmelweis Innovation programról számolt be. A feladata a fiatal kutatók és feltalálók tájékoztatása, a találmányok menedzselése egészen a reménybeli szabadalmaztatásukig. Sok felhasználójuk még hallgató vagy fiatal kutató, aki ötlete megvalósításához kér segítséget, de közben tanul is, azaz „menet közben patkolja a lovat”. Ebben a tanulásban is segítséget nyújt a program, amellett hogy mentorálást, coachingot biztosít és üzleti iskolaként is működik. Online projektmenedzsmentet biztosít erősen védett, biztonságos felületen, szigorúan őrködve a felhasználók szellemi tulajdonán (TÁMOP-4.1.2-08/2/A/KMR-2009-0023).

Reichardt Krisztina az Igazgatási és Szervezési Főosztály főosztályvezetője a Semmelweis Egyetemen folyó képzés- és tartalomfejlesztésről számolt be. Biostatisztikai és informatikai eszköztárat fejlesztenek az alapismeretek biztosítása érdekében. További adatbázisokat képeznek a fogorvosi anyagtan, az immunológia, az orvosi genetika és genomika, a biokémia, molekuláris és sejtbiológia, a gyógynövény- és drogismeret oktatásához. Az elsődleges cél a legújabb eredmények és a nemzetközi előírások beépítése. Erre az online felület sokkal alkalmasabb, mint a tankönyvek, hiszen gyakorlatilag késlekedés nélkül kerülhetnek be az adatbázisba a legújabb információk (TÁMOP-4.1.2/A/2-10/1-2010-0008).

Daragó László az Egészségügyi Szakképző és Továbbképző Intézet egyetemi docense számolt be a Mesterséges Intelligencia Elektronikus Almanach fejlesztéséről. A fejlesztés alapját Russel-Norvid: Artificial intelligence: a modern approach című alapműve képezi. A felhasználása az egyszerű AccuCheck mérőműszertől a Da Vinci operáló robotig terjed ma az orvostudományban, de a fejlesztés lehetőségei beláthatatlanok (TÁMOP-4.1.2-08/2/A/KMR-2009-0026).



Kulka Janina a SOTE II. Sz. Patológiai Intézet szakmai tevékenységért felelős helyettes vezetője az e-learning kidolgozásáról és felhasználásáról számolt be a patológusok képzésében és továbbképzésében. A továbbképző program része a makroszkópos patológiai, citopatológiai és molekuláris patológiai modul. Ezekben 60 előadó 160 lektorált előadása hallgatható meg. Különösen értékes részét képezi a képdokumentáció, ahol a valódi mikroszkópos vizsgálathoz hasonló módon nagyítható metszeteken mutatják be a hallgatóknak az elváltozásokat, világítják meg a diagnosztika és a differenciáldiagnosztika legfontosabb szempontjait. A program vizsgáztatást is lehetővé tesz. Az előadások meghallgatása és a tananyag elsajátítása után a tanuló online vizsgát tehet, a teszt 70%-ot meghaladó helyes kitöltése esetén 20 kreditpontot és oklevelet kap. Az online felületen naprakészen követhetők a tudományos eredmények, a besorolások, irányelvek változásai (TÁMOP-6.2.2/B-09/1-2009-0012).

Kári Béla, a Radiológiai és Onkoterápiás Klinika tudományos munkatársa, tanszéki mérnök a Semmelweis Egyetem és a Budapesti Műszaki Egyetem közös kezdeményezéséről számolt be, amely közösen szolgálja a fizikusok és az orvosok képzését. Az élő szervezetek strukturális összetevőinek és biokémiai folyamatainak képalkotó elemzése egyaránt szolgálja az eszközfejlesztést és a képalkotó diagnosztika tanulását. Az oldalon a hallgatók tanulmányozhatják az egyes képalkotó eljárások által nyújtott lehetőségeket, modellezhetik és térben is rekonstruálhatják az egyes elváltozásokat (TÁMOP-4.1.2-08/2/A/KMR-2009-0020).

Unoka Zsolt a Pszichiátriai és Pszichoterápiás Klinika egyetemi adjunktusa egész más területen mutatta be az e-learning felhasználását. A pszichoterápia intim és nehezen tanulható-tanítható tudomány. A pszichoterápiás szituáció nem tűri meg idegen (tanuló) jelenlétét, tehát nem tanulmányozató élőben, könyvekből viszont nehezen elsajátítható. Az e-learning felületen színészek és gyakorló pszichoterapeuták mutatják be a gyakrabban előforduló, típusos problémákat és az arra adható orvosi reakciót.

A pszichoterápia nemcsak a pszichiátriai gyakorlatban fontos, a betegellátás folyamán minden orvosnak pszichésen is támogatnia kell a betegét, segítséget kell nyújtania a betegség belátásában, a terápia betartásában, a gyógyulás kivárásában és az esetleges következmények elviselésében. A negyedik évfolyam második félévében kötelező tárgy lesz az egyetemen a pszichoterápia. Ezt a tárgyat támogatja majd az elektronikus tananyag (TÁMOP-4.1.2-08/2/A/KMR-2009-0019).

Az e-learning tehát új lehetőségeket és utakat nyit meg az oktatás számára, idő- és térbeli korlátok nélkül teszi lehetővé a tanulást. Biztosítja, hogy a személyes jelenlétet igénylő oktatás során érdemi mentori munka, tehetséggondozás, tanácsadás valósulhasson meg. Ez idő- és energiamegtakarítást jelent majd a hallgatók és az oktatók számára. A technikai lehetőségek pedig elősegítik, hogy a hallgatók mélyebb és megalapozottabb tudásra tehessenek szert, ami végeredményben a jövő betegeinek az érdekét is szolgálja.

Budapest, 2011. június 29.
Dr. Lipták Judit


Kapcsolódó anyagok

Korai pszichózis – mit tegyen a nem-pszichiáter orvos?

Encephalitis lethargica

Üzleti menedzsment modul beépítése a gyógyszerészképzésbe

Metronidazol kiváltotta reverzibilis neurotoxicitáseset

Reverzibilis posterior encephalopathia szindróma mint a szisztémás lupus erythematosus kezdeti megjelenése

Hozzászólások:

Nincs hozzászólás ehhez a cikkhez.

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie.


Extra tartalom:

 
ROVAT TOVÁBBI CIKKEI

Diabetológiai készítmény nyerte az Év Gyógyszere 2016 díjat

A empagliflozin hatóanyagú gyógyszer nyerte 2016-ban az Év Gyógyszeredíjat, amelyet a Magyar Kísérletes és Klinikai Farmakológiai Társaság ítél oda minden évben olyan gyógyszerkészítménynek, amely jelentős tudományos felfedezésen alapul és hiánypótló szerepet tölt be a terápiában. A gyógyszer diabétesz kezelésében alkalmazott olyan terápia, amely a vércukorszintre és a kardiovaszkuláris eseményekre egyaránt hatással van. A díj átadására ünnepélyes keretek között a Vigadó Makovecz dísztermében került sor

Tovább


Pályázati Felhívás - Segítő szakmában dolgozó alkotók részére

A Moravcsik Alapítvány – Budapest Art Brut Galéria pályázatot ír ki az egészségügyi és szociális területen dolgozó amatőr alkotók művészeti munkáinak bemutatására.

Tovább


700 000 Ft összdíjazású médiapályázat limfómákkal kapcsolatosan

A Magyar Onkohematológiai Betegekért Alapítvány (MOHA) és a Magyar Újságírók Országos Szövetségének (MÚOSZ) Egészségügyi és Szociálpolitikai Szakosztálya 700 000 Ft összdíjazású médiapályázatot hirdet a rosszindulatú nyirokrendszeri megbetegedésekkel, a limfómákkal kapcsolatosan.

Tovább


Áttörés a szkizofrénia kezelésében

A Magyar Pszichiátriai Társaság Vándorgyűlésén mutatták be az egyedülálló, évente csak négyszer adandó antipszichotikumot, amely újabb előrelépést jelent a szkizofréniával élők gyógyszeres kezelésében. A paliperidon-palmitát hatóanyagú készítmény a Janssen cég legújabb pszichiátriái fejlesztése, mellyel a betegség kezelése még kiszámíthatóbbá és kényelmesebbé válhat.

Tovább


Semmelweis e-learning nap