hirdetés

TARTALOM

 VISSZA

 


Hasznos segítség a beteggondozásban


 <FONT COLOR=#39B54A>Hasznos segítség a beteggondozásban</FONT>

| |
 

Hazai és nemzetközi vizsgálatok szerint a krónikus megbetegedésekben szenvedő betegek az általuk kiváltott gyógyszerek mindössze 30-50%-át szedik vagy használják a kezelőorvos utasításának, illetve az alkalmazási előírásnak megfelelően. A félbehagyott vagy nem megfelelően alkalmazott terápia néha károsabb lehet, mint ha bele se kezdünk a terápiába.


Miért fontos a betegegyüttműködés?
A beteg-együttműködés fontosságát a terápia hasznosulásában ma már tudományosan elfogadott, és a gyakorlat által is szem előtt tartott tényként kezelhetjük, aminek jelentőségét fokozza, hogy nemzetközi felmérések alapján a betegek mindössze 30-50%-a esetében tekinthető az együttműködés megfelelőnek. A beteg-együttműködést akként definiálhatjuk, hogy a páciens a számára rendelt gyógyszert a kezelőorvos utasítása és az alkalmazási előírásban foglaltak szerint fogyasztja-e.

A nem megfelelő beteg-együttműködés jelenthet rendszertelen gyógyszerszedést, rosszul megválasztott időpontokban történő szedést, terápiamegszakítást vagy idő előtti terápiaelhagyást, rossz dóziskövetést (pl. „tablettafelezés”), illetve a gyógyszer- és élelmiszer-interakciókkal kapcsolatos tudnivalók figyelmen kívül hagyását. A beteg-együttműködés megfelelősége („jósága”) számos szociodemográfiai és kulturális, valamint a betegséggel és a terápiával kapcsolatos tényező függvénye.


A személyes törődés fontossága
Az orvosoknak tehát, amennyiben pácienseiket a helyes terápiakövetés felé szeretnék terelni, jó minőségű és személyre szabott tartalmakat kell a betegek számára biztosítaniuk. Itthon és külföldön egyaránt terjedőben vannak az olyan perszonalizált betegedukációs programok, amelyek épp ebben segítenek az orvosoknak: a felírt terápia mellé a beteg kiegészítő szolgáltatásként hosszú távú oktatócsomagot kap, amely bővebb rálátást enged számára a helyes terápia követésére, illetve számos kiegészítő információval látja el betegségével kapcsolatban.

Mindez azonban mit sem érne, ha nem illeszkedne a páciens igényeihez: cél az, hogy a beteg el is sajátítsa az adott tartalmakat és abból új tudást merítsen. Mindezt úgy lehet elérni, hogy a páciens érzi: az üzeneteket orvosa küldi, ő az, aki a távolból felügyeli az ő gyógyulását és megtesz mindent azért, hogy komfortosabb, jobb életet éljen. Éppen ezért az üzeneteknek – és azok eljuttatási módjának – is személyre szabottnak kell lenniük.


PraxisPlatform
Hogyan lehetséges ennyi kihívásnak egyszerre megfelelni? Jó példa erre a Magyar Telekom által 2011-ben kifejlesztett komplex beteggondozási és betegtájékoztató kommunikációs rendszer, a PraxisPlatform. A PraxisPlatform napjaink infokommunikációs megoldásait felhasználva automatikusan küldött, szegmentált, perszonalizált üzeneteket juttat el sms-ben, emailben vagy hangüzenetek formájában a pácienseknek. A betegeket az orvosuk vagy a gyógyszerészük lépteti be az adott, a gyógyszergyártó vagy gyógyászatisegédeszköz-gyártó vállalatok által a rendszerben elérhetővé tett beteggondozási programokba.

A PraxisPlatform képes arra, hogy a készítményeket megkülönböztesse, a betegek edukációján keresztül a betegegyüttműködést javítsa, az előírásoknak megfelelő gyógyszerkiváltás esélyét növelje, illetve mérsékelje az orvos utasításaival ellentétes terápiamegszakítás valószínűségét.

A szakértők által megírt tartalmak mellett interaktív funkciókat is kínál a rendszer: az orvos a távolból ellenőrizheti betege gyógyulását a terápiás programhoz csatlakozó program napló segítségével, amelyet a páciens tölt ki a betegsége szempontjából releváns élettani adataival. Emellett a tudás elmélyítésére rendelkezésre állnak kérdőívek, kvíz és egy mini tudástár is. A PraxisPlatform az orvosok számára több közvetlen előnyt kínál: egyrészt jelentős időt takarít meg azzal, hogy a páciensek edukációját szakmai tartalmak segítségével támogatja, másrészt a pontosabb terápiakövetés révén hatékonyabbá válhat a páciensek gyógyulása. A rendszer használata mindkét fél számára ingyenes.

Bővebb információ: https://www.praxisplatform.hu/#info

(x)

Kapcsolódó anyagok

Kiállításajánló: A természet fogaskerekei

Hogyan tekintenek a vidéki páciensek a gyógyszerészi szolgáltatásokra?

Hozzászólások:

Nincs hozzászólás ehhez a cikkhez.

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie.


Extra tartalom:

 
ROVAT TOVÁBBI CIKKEI

Áttörés a szkizofrénia kezelésében

A Magyar Pszichiátriai Társaság Vándorgyűlésén mutatták be az egyedülálló, évente csak négyszer adandó antipszichotikumot, amely újabb előrelépést jelent a szkizofréniával élők gyógyszeres kezelésében. A paliperidon-palmitát hatóanyagú készítmény a Janssen cég legújabb pszichiátriái fejlesztése, mellyel a betegség kezelése még kiszámíthatóbbá és kényelmesebbé válhat.

Tovább


Magyar Fenntarthatósági Csúcs 2016

Az idei Fenntarthatósági Csúcs konferencia fókuszában az emberi és társadalmi értékek válsága áll. Világunk stabilitása felbomlott, s ennek oka és megszenvedője az ember is, aki társadalmakban él, s annak értékrendjeit automatikusan átvette.

Tovább


Lammermoori Lucia

Donizetti hatalmas, 67 operát számláló életművében is talán a legfontosabb helyet foglalja el: a nagy nevettető, kinek leggyakrabban vígoperáit játsszák, ebbe az operába sűrítette bele drámai tudásának legjavát. Két család ősi viszálya mozgatja a tragikus szerelmi történetet, mely megírása óta az operaházak állandó repertoárdarabja. Az Erkel Színházba most 13 év szünet után, Szabó Máté friss rendezésében tér vissza.

Tovább


Konferenciaajánló: Nagy Magánpraxis Nap

Egy közös nap az orvosszakma méltóságát megtartva, ám nem elhallgatva a magánpraxis piaci kényszerét, a működés és növekedés zálogát az üzletileg sikeres megoldásokért, hogy a magánegészségügy egyet jelentsen az orvosokhoz és szakmához méltó feltételekkel és a páciensbarát megoldásokkal.

Tovább


<FONT COLOR=#39B54A>Hasznos segítség a beteggondozásban</FONT>