TARTALOM
Twitter használata a gyógyszerészi oktatásban ![]() ![]() ![]() A mai egyetemi hallgatók készségei, tapasztalatai és elvárásai eltérnek azoktól a diákoktól, akikkel a pedagógusok korábban találkoztak. A millenniumi generáció néven ismert korosztály 1982-ben vagy azt követően született. Ők a felsőoktatásban már megszokták a hektikus órarendeket; széles körben alkalmazzák az informatikai és multimédiás eszközöket; nem idegen tőlük az aktív tanulás, a csapatmunka és a többfeladatú munkavégzés (multitasking). Számukra a technológia természetes része a környezetnek, az internetet oktatási és személyes célokra egyaránt használják. Brent I. Fox és Ranjani Varadarajan tanulmánya ezért az interneten keresztül történő, pedagógiai célú kommunikáció, azon belül is a Twitter használatát elemzi egy gyógyszerészeti kurzushoz kapcsolódóan. A Twitter a legnépszerűbb mikroblog napjainkban. Felhasználói maximum 140 karakterből álló üzeneteket (tweeteket) tudnak közzétenni vagy privát üzenetként küldeni egymásnak. Lehetőségük van követni más személyeket, közzétenni a többi felhasználó tweetjeit, nyomon követni szabadon választott csatornákat. Az egészségügyben és a gyógyászatban a Twitter figyelemre méltó módon és sokféleképpen kerül felhasználásra, beleértve az oktatást, marketinget, hálózatépítést, infodemiológiai adatgyűjtést (adatok gyűjtése elektronikus adathordozón keresztül), közegészségügyi promóciót, valamint a gyógyszerek és egyéb, az egészséggel kapcsolatos információk terjesztését. A felsőoktatásban való alkalmazásával kevesebb tanulmány foglalkozott eddig, mint a közoktatásban betöltött szerepével. A cikkben elemzett egyetemi kurzus (Gyógyszertári gyakorlatfejlesztés, menedzsment és értékelés) az amerikai Auburn Egyetemen zajlott 2010-ben, és kísérletet tett a Twitter mint kommunikációs eszköz bevezetésére a hallgatók, az oktató és a meghívottak között. A Twitter pedagógiai alkalmazásának során célul tűzték ki, hogy (1) a diákokat bevezessék a Twitter használatába a gyógyszerészi oktatás során, (2) lehetőséget biztosítsanak a hallgatóknak arra, hogy interakcióba lépjenek egymással, az oktatóval és a vendégekkel az kurzus során, és (3) végül meghatározzák, hogy diákok számára előnyös vagy hátrányos volt-e a Twitteren való kommunikálás. 143 hallgató vett részt a kurzuson, körülük 24-en nem az Auburni Egyetem kampuszán végezték el az órát. A diákok némi pontot gyűjthettek azzal, ha kis számú tweetet tettek közzé a foglalkozások során. A posztgraduális oktatói asszisztensek elkészítették az összes bejegyzés archívumát, számba vették az egyes diákok tweetjeit, és azonosították a nem megfelelő tweeteket. A félév végén minden tanuló meghívást kapott egy opcionális, anonim felmérés elvégzésére, amelyben a Twitterrel kapcsolatos tapasztalataikról számolhattak be. A diákok gyakran és következetesen tettek közzé bejegyzéseket, míg a vendégek és az oktató kevésbé éltek ezzel a lehetőséggel. A legjellemzőbb tartalom (kb. a bejegyzések 80%-a) az volt, amikor a hallgatók kommentálták vagy megkérdőjelezték az aznapi óra tartalmát. A hallgatók ritkán kezdeményeztek interakciót az oktatók és a vendégek felé, egymás felé már inkább. Négyötödük egyébként a félév végén azt állította, hogy korábban soha nem használták a Twitter-t, és kilencven százalékukat nem zavarta a személyes szférájuk esetleges veszélyeztetése, ami pedig gyakori kritika a közösségi oldalakkal szemben. A diákok nagy hányada azt jelezte a félév végén, hogy a Twitter elvonta a figyelmüket a kurzusról, és megakadályozta, hogy olyan alaposan jegyzeteljenek, mint amennyire szerettek volna. Ugyanakkor szintén magas százalékuk állította, hogy a Twitter megkönnyítette az ötletek megosztását az osztályban, illetve lehetővé tette számukra, hogy kifejezzék véleményüket, ha másképpen nem tették meg ezt az órán. Kb. kétharmaduk úgy vélte, hogy elsajátítottak ismereteket a kurzus anyagából az osztálytársai tweetjeinek olvasása során. Lényegesen kevesebben jelezték, hogy a vendégek megjegyzéseiből is tanultak, amit az magyaráz, hogy a hallgatók több mint felének a szeme elé sem kerültek a vendégek bejegyzései – ahogy körülbelül ennyien állították azt is, hogy az oktató tweetjeit sem látták. Ennek mindenekelőtt a közzétett tweetek nagy száma lehetett az oka: bizonyos bejegyzések egyszerűen eltűntek a rövid üzenetek nagy tömegében. A Twitter pedagógiai használatát tervező oktatóknak tehát számolniuk kell a Twitter potenciálisan zavaró jellegével, valamint a túláradó tweetfolyammal, és ezeket a problémákat ki kell egyenlíteniük a felhasználás lehetséges pozitív aspektusaival. A kurzus kiértékelése során végül arra a kérdésre, hogy „Szeretném-e használni a Twittert, hogy megvitassuk a kurzus tartalmát más osztályokkal?", a hallgatók 64 százaléka nemmel válaszolt. Azonban a társas tanulásnak ebben a formájában meglátták az értéket is: főleg a véleménynyilvánítás könnyű lehetőségében, és felvetették azt is, hogy így a kurzuson részt nem vevő társaikkal is megoszthatnák és megvitathatnák a kurzuson elhangzottakat. Eredeti közlemény: McConnell, Karen J., Thomas Delate, and Carey L. Newlon. “The Sustainability of Improvements from Continuing Professional Development in Pharmacy Practice and Learning Behaviors.” American Journal of Pharmaceutical Education 79.3 (2015): 36. PMC. Web. 18 July 2017. Szemlézte: Cziglényi Boglárka eLitMed.hu 2017. 07. 18. Kulcsszavak PharmaPraxis, twitter, gyógyszerész-képzés Kapcsolódó anyagok Gyógyszer vagy szemránckrém: A közvetlen lakossági gyógyszerellátást végző gyógyszertárak honlapjainak tartalomelemzése A gyógyszerészi gondozáson túli feladatok - szemlézés Keresztmetszeti vizsgálat az e-recept finnországi bevezetése kapcsán A fenntartó asztma-kezeléssel kapcsolatos adherencia: 6 hónapos prevalencia az USA egy közforgalmú patikaláncának adatai alapján |
Extra tartalom: ROVAT TOVÁBBI CIKKEI A gyógyszerész-hallgatók kommunikációs képességeinek fejlesztése szerepjátékkal és aktív tanulással Összefoglalóan elmondható: szerepjátékkal hatékonyan fejleszthetők a gyógyszerész-hallgatók kommunikációs képességei, akik így a betegekkel való törődésben és a többi egészségügyi szakemberrel való csapatmunkában is eredményesebben tudnak részt venni. Érdemes volna a szerepjátékkal kiegészített kommunikációs képzést valamennyi orvostudományi egyetem tanrendjébe beilleszteni. ![]() Kutatási trendek a gyógyszerészi kommunikációban A gyógyszerészi kommunikációval foglalkozó kutatások főbb irányvonalait bemutató különszámot jelentetett meg a Pharmacy című, szabad hozzáférésű, negyedéves folyóirat. A lap szerkesztőségi közleményében Sofia Kälvemark Sporrong és Susanne Kaae foglalták össze a különszámban bemutatott legérdekesebb trendeket (Trends in Pharmacy Practice Communication Research). ![]() Hogyan lehet kialakítani a gyógyszerészek betegekkel való kommunikációs képességeit? A hatékony gyógyszerész–beteg kommunikációt a gyógyszerész egyetemi tanulmányai, a gyakorlatorientált képzés, majd a folyamatos, élethosszig tartó szakmai továbbképzés során tanulja meg. ![]() A gyógyszerész által küldött napi SMS-emlékeztető hatásossága A klinikai vizsgálatok szaklapja közölte az első regisztrált szlovákiai gyógyszerészeti klinikai vizsgálat protokollját. A tervezett vizsgálat elsődleges célja annak megállapítása, hogy a standard gyógyszerészi ellátáson felül nyújtott személyre szabott napi SMS-emlékeztető milyen mértékben javítja az 55 évnél idősebb, ambuláns ellátásban részesülő hypertoniás betegek gyógyszerszedési fegyelmét. ![]() |
hirdetés hirdetés hirdetés |