hirdetés

TARTALOM

 VISSZA

 


Kanadai gyógyszerészek opioidok forgalmazásával kapcsolatos tapasztalatai



| |
 

Az ismertetett felmérés célja az volt, hogy összegezze a kanadai gyógyszerészek aggodalmait a betegeik ópioid használatával kapcsolatban. Felmérték a gyógyszerészek tapasztalatait a gyógyszertárukban észlelt ópioid intoxikációról, a gyógyszerész-orvos kommunikációról.

Ópioidokkal kapcsolatos aggodalmak

A megkérdezett gyógyszerészek 86%-a fejezte ki aggodalmát az ópioidok felírásával kapcsolatban. A gyógyszerek közül főként az oxycodone-t (84%), a kodeint (37%) és a hydromorphone-t (28%) említették. A megkérdezett 642 gyógyszerész közül 223 (35%) számolt be olyan páciensről, aki ópioid intoxikáció jeleit mutatta a gyógyszertárban való vásárláskor.

Leggyakrabban a felírtnál nagyobb adagot vettek be (84%), alkoholt vagy nyugtatót szedtek az ópioid mellett (70%). Meglátásuk szerint előfordult az is, hogy a felírt dózis túl nagy volt (34%). Ugyanezt a három fő okot jelölték meg az orvosok is kedvezőtlen jelenségként e területen.

Az ópioid használattal való visszaélés leggyakoribb formája a korai újbóli recept felírás kérése, ezt a gyógyszerészek 53%-a jelentette alkalmanként, 39%-a pedig gyakori esetként az elmúlt 3 hónapban.

A gyógyszerész-válaszadók 63%-a néha, 12%-a szerint pedig gyakran gyanította, hogy két orvoshoz jártak a páciensek receptekért. A harmadik leggyakoribb visszaélés az “elveszett” orvosság miatt másik recept kérése, melyet esetien 58%, gyakran pedig 16% jelzett.

A felmérésben megkérdezték a kanadai gyógyszerészeket, hogy az elmúlt három hónapban, milyen aggályaik voltak az orvosi recept felírással kapcsolatban. Leggyakrabban a ópioidokkal együtt felírt benzodiazepinek (20%), a visszaélésre hajlamos pácienseknek felírt ópioidok (15%), a szükségtelen felírás (13%) szerepelt.

Gyógyszerészek és orvosok közötti kommunikáció

A gyógyszerészek többsége (69%), legalább havonta egyszer megpróbálta elérni az orvost az ópioid receptekkel kapcsolatban, 23% hetente. Legtöbbjük tapasztalata, hogy az orvosok gyakran nem reagáltak az aggályaikra (61%), vagy nem mutattak hajlandóságot terápiás megfontolásaikat megosztani a gyógyszerészekkel. 43% szerint az orvosokat gyakran nem lehet elérni telefonon, 28% szerint nem hívták vissza őket a felíró-orvosok.

Javaslatok

A gyógyszerészek általános tapasztalata a betegeknél az ópioid intoxikáció és a gyógyszerrel való visszaélés, valamint az orvosokkal való kommunikációs nehézségek.
Ezek az eredmények sürgős rendszerbeli változtatást követelnek: az ópioid recept felírás terén új útmutatókra van szükség, regionális adatbázisokat kell kialakítani, és erősíteni kell a gyógyszerész-orvos párbeszéd protokollját.

Megkérték a gyógyszerészeket, hogy néhány új ópioid kiadási stratégiáról mondják el a véleményüket. A legtöbben a páciensek regionális adatbázisát (88%) és új regionális recept felírási útmutatókat (88%) emelték ki. Az orvosok is ezt a két fejlesztést találták a legjobbnak, az ő felmérésükben.


Eredeti közlemény: Le point de vue des pharmaciens qui délivrent des opiacés. Can Fam Physician. 2011 Nov; 57(11): e448–e454.

Szemlézte: Bojtár Tamás dr.
2015.10.20


Kulcsszavak

opioid, gyógyszerész-orvos kommunikáció, recept, visszaélés

Kapcsolódó anyagok

A rilmenidin vérnyomáscsökkentő hatása A hazai multicentrikus VERITAS vizsgálat eredményeinek értékelése

Fulvesztranttal szerzett tapasztalataink egy súlyosan komorbid emlőrákos betegünknél

A rilmenidin vérnyomáscsökkentő hatása A hazai multicentrikus VERITAS vizsgálat eredményeinek értékelése

N-metil-D-aszpartát-receptor (NMDA-R) -ellenes antitest közvetítette encephalitis érett ovarialis teratomával

Az ayahuasca orvosi alkalmazásának alapjai: a dimetiltriptamin szomatofiziológiája

Hozzászólások:

Nincs hozzászólás ehhez a cikkhez.

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie.


Extra tartalom:

 
ROVAT TOVÁBBI CIKKEI

Twitter használata a gyógyszerészi oktatásban

Brent I. Fox és Ranjani Varadarajan tanulmánya ezért az interneten keresztül történő, pedagógiai célú kommunikáció, azon belül is a Twitter használatát elemzi egy gyógyszerészeti kurzushoz kapcsolódóan.

Tovább


Klinikai gyógyszerész a hollandiai alapellátásban: négy lehetséges modell

A gyógyszert nem kiadó gyógyszerész szerepköre, felelőssége egyelőre bizonytalan. Négy eltérő modellel tipizálható megítélése ellenére jelentős szakmai konszenzus uralkodik az új típusú gyógyszerész szerepének egyes jellemzőit, valamint az alapellátási gyakorlatba való integráció pénzügyi, szervezeti és együttműködési aspektusait illetően.

Tovább


A kórházból hazabocsátott betegek átmeneti gyógyszerészi ellátásának hatékonysága

A kórházba való felvételkor és a kórházból való hazaengedéskor nagy az esélye a gyógyszerezési hibáknak. Az egészségügyi ellátás decentralizált és szétaprózott jellege miatt ugyanis ilyenkor egy időre megszakad az ellátás folytonossága, mivel a beteg egymás után több egészségügyi szolgáltatóval is kapcsolatba lép, amelyek közül egyik sem fér hozzá a beteg egészségi állapotára vonatkozó összes információhoz.

Tovább


A gyógyszerészi gondozás a magas vérnyomás kezelésében

A szemlézett vizsgálatban a gyógyszerészi kezelés hosszútávon is hatékonynak bizonyult a vérnyomás és az összkoleszterinszint kontroll alatt tartásában. A gyógyszerészi kezelés előtti időszakban például a páciensek 54,4%-ának volt kielégítő a szisztolés vérnyomása, a kezelés utáni időszakban pedig a 93.0%-ának.

Tovább


Kanadai gyógyszerészek opioidok forgalmazásával kapcsolatos tapasztalatai