hirdetés

TARTALOM

 VISSZA

 


Hatvanmillió találkozást használnának ki


Hatvanmillió találkozást használnának ki

| |
 

Hatvanmillió gyógyszerész-beteg találkozó történik évente a patikákban, erre építve hosszú távú programot dolgozott ki a Nemzeti Egészségfejlesztési Intézet (NEFI) és a Magyar Gyógyszerészi Kamara (MGYK). Az erről szóló együttműködési megállapodást szerdán írta alá Török Krisztina, a NEFI főigazgatója, és dr. Hankó Zoltán, kamara elnöke. Az eseményt követő sajtótájékoztatón azt hangsúlyozták, a gyógyszertárak kiemelten fontos népegészségügyi találkozóhelyek, 3,3 millióan rendszeresen, legalább kéthavonta váltanak ki vényköteles készítményeket, összesen 170 milliót évente.

Az együttműködés azonban elsősorban nem az orvos által rendelt, mint inkább a vény nélkül megvásárolható szerekre vonatkozik, mint arról Török Krisztina beszámolt, ebben az évben az allergiát és a vitaminok használatát helyezik a fókuszba, tudatosan, tematikusan és célzottan juttatva el az ezekhez kapcsolódó információkat a lakossághoz. A tematika a jövőben évente változik majd.

A gyógyszerekkel, betegségekkel, egészséges életmóddal kapcsolatos információk szerepe a társadalom számára megnőtt, azonban a lakosság sokszor nem a megfelelő, kétes eredetű forrásokra támaszkodik. A biztonságos gyógyszerhasználatról első sorban a gyógyszerészek tudnak felvilágosítást adni – hangsúlyozta Hankó Zoltán, aki szerint az együttműködésnek köszönhetően a patikusok nagyobb szerepet vállalhatnak a népegészségügyi programokban. Az elnök emlékeztetett, a gyógyszerészeket már korábban is igyekeztek szervezetten bevonni a projektekbe, így dohányzásellenes, vagy az influenza járványhoz kapcsolódó kampányokban is részt vettek már, amelyek akkor lehettek volna hatékonyak, ha megfelelő ideig tartanak. Ezt a hiányosságot pótolja most az együttműködési megállapodás.

Mind a vitamin- és nyomelem használat, mind pedig az allergia program szakmai terve elkészült már, utóbbit Nékám Kristóf, allergológus, klinikai immunológus professzor dolgozta ki. A tematikus programok idén is június első szerdáján, az immár 12. alkalommal megrendezett Országos Patika Napon indulnak el, és egy éven át futnak. Ez idő alatt a kamara lapjában és honlapján valamennyi szükséges ismeretet eljuttatják a kollégákhoz, ezzel egy időben a NEFI kommunikációs csatornáin keresztül pedig a lakosság figyelmét hívják fel arra, hogy mely témákban fordulhatnak gyógyszerészükhöz. Az allergiához kapcsolódó kommunikáció júniusban, a vitaminokhoz és nyomelemekhez fűződő pedig szeptemberben indul, így az évente hétmillió órán át nyitva tartó patikákban hatékony kommunikációval közvetített, hiteles szakmai információhoz juthat a lakosság. A kamara elnöke hozzátette azt is, a kommunikáció középpontjában nem a gyógyszerek állnak, hiszen az egészségi állapot javítása a cél.

Érzékenyíteni szeretnék a gyógyszerészeket a népegészségügyi témákra, a program lehetőséget ad a gyógyszerészeknek a jobb tájékozódásra, a betegeknek pedig arra, hogy ne csak a reklámok alapján kelljen kiválasztaniuk a számukra legmegfelelőbb készítményeket – hangsúlyozta a NEFI főigazgatója. A patikusok nem kapnak külön díjazást a népegészségügyi közreműködésért, ám Török Krisztina szerint a patikai forgalom attól is függ, bemegy-e a beteg a gyógyszertárba. Ha pedig ott foglalkoznak velük, személyes élményeket szerezhetnek, ennek eredményeként visszatérő vásárlókká válhatnak, ami kompenzálhatja a többletfeladatot.

Az évente hatvanmillió patikai találkozás szereplői döntő többségben azonban nem a gyógyszerészek, hanem az expediálást végző gyógyszerkiadó szakasszisztensek – vetette fel az eLitMed.hu. Erre Hankó Zoltán úgy reagált, a szakma törekvése, hogy a gyógyszerészek szerepe az expediálásban is helyreálljon, egyre több az olyan gyógyszerkiadás, ahol kötelező a gyógyszerésznek is jelen lennie. Hozzátette azt is, az emelt szintű gyógyszerészi gondozást egyelőre valóban nem honorálják – pedig ez minőségi váltást jelentene a szakma számára –, azonban az alapszintű gondozásra évente 8,8 milliárd forintot költenek a költségvetésből a 2013-ban bevezetett szolgáltatási díjra.

A NEFI-nek egyébként ez az első együttműködési megállapodása, azonban mint azt az intézet főigazgató hangsúlyozta, a jövőben is nyitottak minden olyan kezdeményezésre, amelyek a kitűzött népegészségügyi célok megvalósítását támogatják.

eLitMed.hu, Tarcza Orsolya
2015-04-15


Kulcsszavak

gyógyszerészi gondozás, allergia, vitamin, nyomelem, egészségfejlesztés

Kapcsolódó anyagok

A D-vitamin-szint, az elektrofiziológiai tünetek és a fájdalom közötti összefüggés carpalis alagút szindróma esetén

Klinikai gyógyszerész a hollandiai alapellátásban: négy lehetséges modell

A kórházból hazabocsátott betegek átmeneti gyógyszerészi ellátásának hatékonysága

Bőrelváltozások a daganatos betegségek kezelése során

A gyógyszerészi gondozás hatása kisebbséghez tartozó betegekre

Hozzászólások:

Nincs hozzászólás ehhez a cikkhez.

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie.


Extra tartalom:

 
ROVAT TOVÁBBI CIKKEI

Üzleti menedzsment modul beépítése a gyógyszerészképzésbe

Az angol gyógyszerészek 76%-a mondta azt, hogy szívesen tanult volna az egyetemen üzleti ismereteket, ha lett volna rá lehetőség, és 61,4%-uk értett egyet azzal, hogy nagyban segítette volna a karrierjüket, ha az egyetemen oktattak volna üzleti ismereteket. A gyógyszerészek 74,1%-a vélte úgy, hogy az üzleti modult a negyedév tananyagába kellene beilleszteni, 46%-uk szerint választható, 37,4%-uk szerint kötelező tananyagként.

Tovább


Közösségi gyógyszerészek és a mellékhatás-bejelentés – Felvetések West Midlands-ből

Az 51 éves és annál idősebb gyógyszerészek nagyobb valószínűséggel jelentettek ADR-t, mint a fiatalabbak, továbbá a nagyobb szakmai tapasztalat is nagyobb ADR-jelentési hajlandóságot eredményezett. A gyógyszerészek szerint a következő akadályok álltak leginkább az ADR-ek bejelentésének útjában: időhiány (46%-uknál), az a vélekedésük, hogy a felismert ADR nem volt súlyos (65%-uknál) és az a vélekedésük, hogy a felismert ADR jól ismert, ezért nem érdemes jelenteni (37%-uknál).

Tovább


A gyógyszerész mint menedzser

Mint minden munkahelyen, ahol emberek dolgoznak együtt, a gyógyszertárban is szükség van arra, hogy valaki ellássa a vezetői szerepkört. De mi tesz egy gyógyszerészt egyben sikeres vezetővé, mai szóval: menedzserré, aki jól koordinálja a vele dolgozó technikusok munkáját, megszervezi, irányítja és kontrollálja a gyógyszertár vagy a klinikai munkacsoport működését?

Tovább


A klinikai gyógyszerészek oktatása Kínában

A kínai klinikai gyógyszerészi programok tantervszerkezetét és tartalmát javítani kellene annak érdekében, hogy gyakorlatiasabb és szisztematikusabb legyenek.

Tovább


Hatvanmillió találkozást használnának ki