hirdetés

TARTALOM

 VISSZA

 


Alig van betegpanasz a gyógyszertárakban


Alig van betegpanasz a gyógyszertárakban

| |
 

Mint minden egészségügyi szolgáltatónál, a patikákban is élhetnek panasszal a páciensek, ha úgy érzik, méltatlanul, nem kellő körültekintéssel, vagy nem a szakma szabályainak megfelelően járnak el velük szemben. A területileg illetékes betegjogi képviselő nevét jól látható helyen kell kifüggeszteni az officinában, a panaszokat az Országos Betegjogi, Ellátottjogi, Gyermekjogi és Dokumentációs Központ (OBDK) vizsgálná ki, ha lennének, de alig akadnak. Ha mégis, a betegjogi képviselők nagyon gyorsan orvosolni tudják azokat.

A betegjogi képviselők jelzései és tapasztalatai alapján eddig kevés patikai vonatkozású betegjogi reklamáció, kérdés érkezett az OBDK-hoz, amelyek a beteg tájékoztatásával, a betegjogi képviselő közreműködésével minden esetben gyorsan megoldódtak. Egyébként a központ elődje, a 2011-ben felszámolt Betegjogi, Ellátottjogi és Gyermekjogi Közalapítvány (BEGYKA) idejében sem volt jellemző a patikai panasz. Hogy pontosan hány esetben, és milyen jellegű kifogások érkeztek a gyógyszertárak betegjogi képviselőihez, arra nem kaptunk választ az OBDK-tól.

Azt azonban közölték, hogy előfordult már, hogy a gyógyszertár kért segítséget a betegjogi képviselőtől a beteg és a patikus között a jogszabályok szerinti expediáláskor kialakult vitás helyzet feloldásához. Mint azt a PharmaPraxisnak egy betegjogi szakértő kifejtette, a panaszok elenyésző száma abból ered, hogy a lakosság nem egészségügyi, hanem kereskedelmi szolgáltatóként tekint a patikákra, ezért sérelem esetén eszébe sem jut, hogy betegjogi képviselőhöz fordulhat.


Jogi képzés gyógyszerészeknek


Panasz esetén a beteg, illetve hozzátartozója elsősorban a gyógyszertár vezetőjéhez, szakmai kifogás esetén pedig a hatósági felügyeletet ellátó népegészségügyi államigazgatási szervhez, illetve az ÁNTSZ tiszti főgyógyszerészéhez fordulhat, de szakmai-etikai kérdésekben a panaszosnak lehetősége van megkeresni a Magyar Gyógyszerészi Kamara (MGYK) Etikai Bizottságát is. Amennyiben betegjogi jellegű panasz érkezik, abban a betegjogi képviselő az illetékes, akihez ilyen kérdésekkel a gyógyszerészek is fordulhatnak.

A gyógyszerellátásban is nagyobb hangsúlyt adna a betegjogi jogvédői tevékenységnek az OBDK, ezzel erősítve a patikusok informáltságát, gyakorlatorientáltságát. Úgy vélik, egy komplexebb látásmód kialakítása a problémák megelőzését segítené, ezért érdemes fejleszteni mind a vényeket kiváltó betegek, mind pedig a gyógyszerészek jogtudatosságát. A gyógyszerészek betegjogi ismereteinek bővítését – a MGYK-val kötött együttműködési megállapodás alapján – az OBDK szakmai továbbképzésekkel, konzultációkkal és egyéb közös rendezvényekkel támogatja.

A gyógyszertárak tulajdonosainak az egészségügyi törvényből adódóan kötelezettsége, hogy a patikában jól látható helyen, hirdetmény formájában elérhetővé tegyék a betegek és hozzátartozóik számára a betegjogok képviseletét ellátó személy nevét és elérhetőségét – tájékoztatott a PharmaPraxis megkeresésére az OBDK. A területileg illetékes betegjogi képviselő neve és elérhetősége mind az OBDK, mind pedig a MGYK honlapján nyilvánosan elérhető és letölthető.

eLitMed.hu, Tarcza Orsolya
2015-02-15


Kulcsszavak

betegjog, expediálás, panaszkivizsgálás

Kapcsolódó anyagok

Az orvosok kötelezettségei, a betegek jogai a dualizmus korában hatályos egészségügyi jogszabályok alapján

Az idősotthonokban élő ellátottakra vonatkozó jogi ismeretek a gondozók és az ápolók körében

Alig van betegpanasz a gyógyszertárakban

Hozzászólások:

Nincs hozzászólás ehhez a cikkhez.

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie.


Extra tartalom:

 
ROVAT TOVÁBBI CIKKEI

A gyógyszerész mint menedzser

Mint minden munkahelyen, ahol emberek dolgoznak együtt, a gyógyszertárban is szükség van arra, hogy valaki ellássa a vezetői szerepkört. De mi tesz egy gyógyszerészt egyben sikeres vezetővé, mai szóval: menedzserré, aki jól koordinálja a vele dolgozó technikusok munkáját, megszervezi, irányítja és kontrollálja a gyógyszertár vagy a klinikai munkacsoport működését?

Tovább


A klinikai gyógyszerészek oktatása Kínában

A kínai klinikai gyógyszerészi programok tantervszerkezetét és tartalmát javítani kellene annak érdekében, hogy gyakorlatiasabb és szisztematikusabb legyenek.

Tovább


Twitter használata a gyógyszerészi oktatásban

Brent I. Fox és Ranjani Varadarajan tanulmánya ezért az interneten keresztül történő, pedagógiai célú kommunikáció, azon belül is a Twitter használatát elemzi egy gyógyszerészeti kurzushoz kapcsolódóan.

Tovább


Klinikai gyógyszerész a hollandiai alapellátásban: négy lehetséges modell

A gyógyszert nem kiadó gyógyszerész szerepköre, felelőssége egyelőre bizonytalan. Négy eltérő modellel tipizálható megítélése ellenére jelentős szakmai konszenzus uralkodik az új típusú gyógyszerész szerepének egyes jellemzőit, valamint az alapellátási gyakorlatba való integráció pénzügyi, szervezeti és együttműködési aspektusait illetően.

Tovább


Alig van betegpanasz a gyógyszertárakban