TARTALOM

 VISSZA

 


Alig van betegpanasz a gyógyszertárakban


Alig van betegpanasz a gyógyszertárakban

| |
 

Mint minden egészségügyi szolgáltatónál, a patikákban is élhetnek panasszal a páciensek, ha úgy érzik, méltatlanul, nem kellő körültekintéssel, vagy nem a szakma szabályainak megfelelően járnak el velük szemben. A területileg illetékes betegjogi képviselő nevét jól látható helyen kell kifüggeszteni az officinában, a panaszokat az Országos Betegjogi, Ellátottjogi, Gyermekjogi és Dokumentációs Központ (OBDK) vizsgálná ki, ha lennének, de alig akadnak. Ha mégis, a betegjogi képviselők nagyon gyorsan orvosolni tudják azokat.

A betegjogi képviselők jelzései és tapasztalatai alapján eddig kevés patikai vonatkozású betegjogi reklamáció, kérdés érkezett az OBDK-hoz, amelyek a beteg tájékoztatásával, a betegjogi képviselő közreműködésével minden esetben gyorsan megoldódtak. Egyébként a központ elődje, a 2011-ben felszámolt Betegjogi, Ellátottjogi és Gyermekjogi Közalapítvány (BEGYKA) idejében sem volt jellemző a patikai panasz. Hogy pontosan hány esetben, és milyen jellegű kifogások érkeztek a gyógyszertárak betegjogi képviselőihez, arra nem kaptunk választ az OBDK-tól.

Azt azonban közölték, hogy előfordult már, hogy a gyógyszertár kért segítséget a betegjogi képviselőtől a beteg és a patikus között a jogszabályok szerinti expediáláskor kialakult vitás helyzet feloldásához. Mint azt a PharmaPraxisnak egy betegjogi szakértő kifejtette, a panaszok elenyésző száma abból ered, hogy a lakosság nem egészségügyi, hanem kereskedelmi szolgáltatóként tekint a patikákra, ezért sérelem esetén eszébe sem jut, hogy betegjogi képviselőhöz fordulhat.


Jogi képzés gyógyszerészeknek


Panasz esetén a beteg, illetve hozzátartozója elsősorban a gyógyszertár vezetőjéhez, szakmai kifogás esetén pedig a hatósági felügyeletet ellátó népegészségügyi államigazgatási szervhez, illetve az ÁNTSZ tiszti főgyógyszerészéhez fordulhat, de szakmai-etikai kérdésekben a panaszosnak lehetősége van megkeresni a Magyar Gyógyszerészi Kamara (MGYK) Etikai Bizottságát is. Amennyiben betegjogi jellegű panasz érkezik, abban a betegjogi képviselő az illetékes, akihez ilyen kérdésekkel a gyógyszerészek is fordulhatnak.

A gyógyszerellátásban is nagyobb hangsúlyt adna a betegjogi jogvédői tevékenységnek az OBDK, ezzel erősítve a patikusok informáltságát, gyakorlatorientáltságát. Úgy vélik, egy komplexebb látásmód kialakítása a problémák megelőzését segítené, ezért érdemes fejleszteni mind a vényeket kiváltó betegek, mind pedig a gyógyszerészek jogtudatosságát. A gyógyszerészek betegjogi ismereteinek bővítését – a MGYK-val kötött együttműködési megállapodás alapján – az OBDK szakmai továbbképzésekkel, konzultációkkal és egyéb közös rendezvényekkel támogatja.

A gyógyszertárak tulajdonosainak az egészségügyi törvényből adódóan kötelezettsége, hogy a patikában jól látható helyen, hirdetmény formájában elérhetővé tegyék a betegek és hozzátartozóik számára a betegjogok képviseletét ellátó személy nevét és elérhetőségét – tájékoztatott a PharmaPraxis megkeresésére az OBDK. A területileg illetékes betegjogi képviselő neve és elérhetősége mind az OBDK, mind pedig a MGYK honlapján nyilvánosan elérhető és letölthető.

eLitMed.hu, Tarcza Orsolya
2015-02-15


Kulcsszavak

betegjog, expediálás, panaszkivizsgálás

Kapcsolódó anyagok

Az orvosok kötelezettségei, a betegek jogai a dualizmus korában hatályos egészségügyi jogszabályok alapján

Az idősotthonokban élő ellátottakra vonatkozó jogi ismeretek a gondozók és az ápolók körében

Alig van betegpanasz a gyógyszertárakban

Hozzászólások:

Nincs hozzászólás ehhez a cikkhez.

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie.


Extra tartalom:

 
ROVAT TOVÁBBI CIKKEI

A gyógyszerész-hallgatók kommunikációs képességeinek fejlesztése szerepjátékkal és aktív tanulással

Összefoglalóan elmondható: szerepjátékkal hatékonyan fejleszthetők a gyógyszerész-hallgatók kommunikációs képességei, akik így a betegekkel való törődésben és a többi egészségügyi szakemberrel való csapatmunkában is eredményesebben tudnak részt venni. Érdemes volna a szerepjátékkal kiegészített kommunikációs képzést valamennyi orvostudományi egyetem tanrendjébe beilleszteni.

Tovább


Kutatási trendek a gyógyszerészi kommunikációban

A gyógyszerészi kommunikációval foglalkozó kutatások főbb irányvonalait bemutató különszámot jelentetett meg a Pharmacy című, szabad hozzáférésű, negyedéves folyóirat. A lap szerkesztőségi közleményében Sofia Kälvemark Sporrong és Susanne Kaae foglalták össze a különszámban bemutatott legérdekesebb trendeket (Trends in Pharmacy Practice Communication Research).

Tovább


Hogyan lehet kialakítani a gyógyszerészek betegekkel való kommunikációs képességeit?

A hatékony gyógyszerész–beteg kommunikációt a gyógyszerész egyetemi tanulmányai, a gyakorlatorientált képzés, majd a folyamatos, élethosszig tartó szakmai továbbképzés során tanulja meg.

Tovább


A gyógyszerész által küldött napi SMS-emlékeztető hatásossága

A klinikai vizsgálatok szaklapja közölte az első regisztrált szlovákiai gyógyszerészeti klinikai vizsgálat protokollját. A tervezett vizsgálat elsődleges célja annak megállapítása, hogy a standard gyógyszerészi ellátáson felül nyújtott személyre szabott napi SMS-emlékeztető milyen mértékben javítja az 55 évnél idősebb, ambuláns ellátásban részesülő hypertoniás betegek gyógyszerszedési fegyelmét.

Tovább


Alig van betegpanasz a gyógyszertárakban