hirdetés

TARTALOM

 VISSZA

 


A tudás: hatalom, az asthmás rohamok felett is


A tudás: hatalom, az asthmás rohamok felett is

| |
 

A gyógyszerész hallgatók által tartott asthma oktatási program segítségével javítható a gyermekkori asthma kontroll.

Az asthma bronchiale-ban szenvedő gyermekek és gondviselőik részére szervezett hétvégi táborokban zajló betegoktatás segítségével javulhat a betegek tájékozottsága, így hatékonyabban uralhatják betegségüket.

Az asthma bronchiale az egyik leggyakoribb, gyermeket is érintő krónikus betegség, a rohamok és az azoktól való félelem döntőképp befolyásolhatja a betegek életminőségét. Az asthmával diagnosztizált betegek esetében kiemelten fontos szerepet játszik a megfelelő felvilágosítás és betegoktatás. Korábbi vizsgálatok eredményei alapján a megfelelő oktatásban részesülő gyermekeknél a javuló légzésfunkció mellett csökkent az iskolai hiányzások és a fizikai aktivitásban korlátozott napok száma, valamint a sürgősségi ellátásra szoruló rohamok előfordulása. Ugyanakkor egy amerikai felmérés szerint 2008-ban a betegek alig 12%-a részesült kellő felvilágosításban. A mindennapi családorvosi ellátás keretében nem áll elég idő rendelkezésre a páciensek megfelelő oktatására, így más, alternatív betegoktató programok kidolgozása válhat szükségessé.

Erre tettek kísérletet a pittsburgh-i egyetem végzős gyógyszerész hallgatói, amikor önsegítő-asthma táborok szervezésébe kezdtek. Két nyáron keresztül, összesen hat alkalommal rendeztek játékos oktatási alkalmakat. Délelőttönként az asthmával kapcsolatos, csoportos foglalkozást tartottak a résztvevőknek. Az interaktív oktatási program négy fő témára koncentrált: a rohamokat provokáló tényezők ismertetése és az expozíció csökkentésének lehetőségei, a kezelés betartásának fontossága, a megfelelő inhalátor technika alkalmazása és végül a már kialakult rohamok esetén alkalmazandó stratégia.

Az egyenként körülbelül negyed órán át tartó foglalkozások forgó-rendszerben váltották egymást. Az oktatási programot egy egészséges ételekből összeállított ebéd követte, majd a napot a Testnevelés Egyetem diákjai és edzői által tartott, asthmásoknak kifejlesztett sportfoglalkozás zárta. A táborban a gyermekek ingyenesen vehettek részt, függetlenül attól, hogy korábban diagnosztizáltak-e náluk asthma bronchiale-t vagy sem. Korábbi vizsgálatok szerint a gondviselő tájékozottsága jelentősen befolyásolta a gyermekek betegségének súlyosságát és az asthma kontrollt: ha a szülők kellő felvilágosításban részesültek a betegség természetével és lefolyásával kapcsolatban, gyermekeik állapota kevésbé volt súlyos. Mivel a szülők igen fontos szerepet játszanak az a gyermekeik betegségének kezelésében, ezért a szervezők a gondviselőket is a foglalkozásokon való aktív részt vételre buzdították.

Az alkalmakra összesen nyolcvanhét, 5-17 év közötti fiatal, és negyvenkét szülő látogatott el. A résztvevők önkéntes alapon az oktatási program előtt és azt követően is kitöltötték a Fitzclarence és Henry’s Asthma Ismertei Kérdőív 15 kérdésre rövidített változatát. A szervezőknek így lehetőségük nyílt, hogy felmérjék az oktatási program hatékonyságát. A gyermekek közül hetvenhat fő válaszolt mindkét kérdéssorra, az ő pontszámuk a kiindulási értékekhez (10.4±2.7) képest szignifikásan emelkedett a tábor végére (12.9±2.2). Ezzel szemben a negyvenkét gondozók által elért pontszám nem javultak a vizsgálat végére (8.8±4.3 vs. 8.4±4.3). A jelenséget egyrészt a szülők alacsony részvételi aránya magyarázta, másrészt pedig sok esetben a kísérők inkább egymással beszélgetve töltötték a foglalkozásokat. A felmérés szerint míg a korábban asthmával diagnosztizált gyermekek által elért kiindulási értékek nem mutattak összefüggést az asthma-kontrollal, a gondviselők tájékozottsága jelentősen meghatározta azt (p=0.019). A jól vagy közepesen kontrollált asthmájú betegek szülei jobb pontszámot (átlag 12.8 és 11.5 pontot) értek el a pre-intervenciós teszten, mint a rosszul karban tartott asthmások kísérői (8.54).

A kezdeményezéshez kapcsolódó vizsgálat eredményei alapján a gyógyszerész-oktatás eredményesen bővítette a betegek ismeretét a betegség lefolyásával és kezelésével kapcsolatban. A jövőben igény lehet ilyen, és ehhez hasonló oktatási programok széles körű bevezetésére. Bár a szülők oktatást megelőző pontszáma elmaradt a gyermekek által elérttől, a gondviselők tájékozottsága mégis döntőnek bizonyult a megfelelő asthma-kontroll elérésében. Így az asthma bronchiale-val érintett betegeken túl a gondozók oktatására és tájékoztatására is érdemes lenne hangsúlyt fektetni.

Összefoglalta:
dr. Csontos Ágnes Anna

Eredeti közlemény:
American Journal of Pharmaceutical Education 2014; 78 (10) Article 188.

Kulcsszavak

asthma bronchiale, betegedukáció

Kapcsolódó anyagok

Hogyan javíthatnánk az idült vesebetegek ellátásán?

Diszkrepancia a beteg elvárásai és az edukáció között

Az asthma-COPD átfedő szindróma

Mit tudnak a betegek a gyógyszereikről?

A tudás: hatalom, az asthmás rohamok felett is

Hozzászólások:

Nincs hozzászólás ehhez a cikkhez.

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie.


Extra tartalom:

 
ROVAT TOVÁBBI CIKKEI

Közösségi gyógyszerészek és a mellékhatás-bejelentés – Felvetések West Midlands-ből

Az 51 éves és annál idősebb gyógyszerészek nagyobb valószínűséggel jelentettek ADR-t, mint a fiatalabbak, továbbá a nagyobb szakmai tapasztalat is nagyobb ADR-jelentési hajlandóságot eredményezett. A gyógyszerészek szerint a következő akadályok álltak leginkább az ADR-ek bejelentésének útjában: időhiány (46%-uknál), az a vélekedésük, hogy a felismert ADR nem volt súlyos (65%-uknál) és az a vélekedésük, hogy a felismert ADR jól ismert, ezért nem érdemes jelenteni (37%-uknál).

Tovább


A gyógyszerész mint menedzser

Mint minden munkahelyen, ahol emberek dolgoznak együtt, a gyógyszertárban is szükség van arra, hogy valaki ellássa a vezetői szerepkört. De mi tesz egy gyógyszerészt egyben sikeres vezetővé, mai szóval: menedzserré, aki jól koordinálja a vele dolgozó technikusok munkáját, megszervezi, irányítja és kontrollálja a gyógyszertár vagy a klinikai munkacsoport működését?

Tovább


A klinikai gyógyszerészek oktatása Kínában

A kínai klinikai gyógyszerészi programok tantervszerkezetét és tartalmát javítani kellene annak érdekében, hogy gyakorlatiasabb és szisztematikusabb legyenek.

Tovább


Twitter használata a gyógyszerészi oktatásban

Brent I. Fox és Ranjani Varadarajan tanulmánya ezért az interneten keresztül történő, pedagógiai célú kommunikáció, azon belül is a Twitter használatát elemzi egy gyógyszerészeti kurzushoz kapcsolódóan.

Tovább


A tudás: hatalom, az asthmás rohamok felett is