TARTALOM

 VISSZA

 


A vásárlók gyógyszertárválasztását befolyásoló tényezők


A vásárlók gyógyszertárválasztását befolyásoló tényezők

| |
 

Az Egyesült Királyságban, illetve a Lengyelországban élő betegek gyógyszertárválasztását befolyásoló tényezők összehasonlításáról szóló vizsgálat megállapítása szerint számos olyan tényező van, ami a gyógyszerészi ellátáshoz tartozik és hatással van a vásárlók gyógyszertár-választására. A vizsgálat készítői saját szerkesztésű, anonim kérdőívvel dolgoztak, melynek válaszait SPSS statisztikai programmal értékeltek ki, és több ponton is szignifikáns (p<0,05) összefüggéseket találtak.

A kérdőívek eredményei egy részről azt mutatják, hogy Lengyelországban a leginkább befolyásoló előnyök a (1) gyógyszertár elhelyezkedése (84%), a (2) szakmai hozzáértés, a (3) kiszolgálás színvonala (82%) a (4) jó ár (78%) és az (5) aktuális promóciók (66%).

Az Egyesült Királyságban elsőként a szakmai hozzáértés és a kiszolgálás színvonala (90%) említendő, a lokáció (89%) a második helyezett, harmadikként a hasznos tanácsok (86%), végül pedig a külön szobában történő személyes konzultáció lehetősége (80%) álltak a vásárlót vonzó tényezők élén.


A lengyel válaszadók 38%-a, a UK-n belülieknek pedig 61%-a vallotta azt, hogy rendszeresen jár ugyanabba a patikába. Ez azt valószínűsíti, hogy amennyiben átültetnék azt a teljes-körű gyógyszerészi gondozást, ami a UK-ban jellemző, várhatólag Lengyelországban is megemelkedne az elkötelezettek száma.

A gyógyszerészi gondozás

A fogalmat a XX.sz. végén, az 1980-as években vezették be az USA-ban, azzal a céllal, hogy biztosítani lehessen a biztonságos és hatékony gyógyszer használatot. Magában foglalja az ezzel kapcsolatos problémák felismerését, megoldását és megelőzését is. Alapvető elemei:

• személyes konzultáció a gyógyszerésszel, melynek célja, hogy a beteg aktívan tegyen önmagáért
• azon páciensek felkutatása – gyógyszerhasználatuk alapján – akiknél szükséges és hasznos lenne egy személyes konzultáció
• a páciensek segítése abban, hogy a kezelési célkitűzések megvalósulhassanak
• folyamatos kapcsolattartás a beteg orvosával a közös team (beteg, orvos, gyógyszerész) munka érdekében

A fogalom azt is jelenti, hogy a gyógyszerész elkötelezetten felelősséget vállal a beteg gyógyszer-szükségletéért. Számos tanulmány megerősítette, hogy a gyógyszerészi gondozás pozitív hatással van a kezelés eredményességére.

Jelenleg a lengyel gyógyszerészeknek a lengyel gyógyszerészeti törvények alapján nincs engedélyük az ilyen jellegű gyógyszerészi gondozásra. Sőt, az Egyesült Királyságban is csupán 2000-ben indult el az a változás, ami lehetővé tette azt, ezzel egy új irányt adva a gyógyszerész szakmának. A törekvés annyira sikeres volt, hogy 2005-re már minden patikában jellemző volt ez a fajta ellátás.

A választást befolyásoló tényezők ismerete hasznos lehet mind marketing szempontból, mind pedig azért, hogy a fent részletezett gyógyszerészi ellátás más országokban is megvalósulhasson. Összességében a legfontosabb kritériumok a gyógyszertár választását illetően a két országban elég hasonlóak voltak, kis eltérésekkel. A jó ár Lengyelországban volt fontosabb, mint Nagy Britanniában, a gyógyszerészi ellátás teljeskörűsége pedig utóbbiban. Ugyanakkor fontos, hogy az elkötelezettség egy adott gyógyszertár felé az Egyesült Királyságban sokkal erősebbnek mutatkozott a felmérés során. Ezért könnyen feltételezhető, hogy ennek a tényezőnek az átvétele erősítené nem csak a vevői hűséget, de a versenyt is az egyes gyógyszertárak között.

Mezei Zsuzsanna
eLitMed.hu
2015. december 16.


Kulcsszavak

gyógyszerész, gondozás, választás, vizsgálat

Kapcsolódó anyagok

Az ARISTOTLE vizsgálat értékelése

Az észlelt szülői kompetenciát meghatározó faktorok - különös tekintettel a koherencia-érzetre

Vegyenek-e részt a klinikai munkában az intézeti gyógyszertárak vezetői?

Magyarország Átfogó Egészségvédelmi Szűrőprogramja 2010-2020-2030 (MÁESZ) eredményei 2010-2018, az első kilenc év

Hozzászólások:

Nincs hozzászólás ehhez a cikkhez.

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie.


Extra tartalom:

 
ROVAT TOVÁBBI CIKKEI

Vegyenek-e részt a klinikai munkában az intézeti gyógyszertárak vezetői?

Számos érv szól amellett, hogy a jó gyógyszertári vezető továbbra is részt vesz a gyógyító munkában, de ugyanígy érvelhetünk amellett is, hogy csak az válik jó menedzserré, aki erejét, idejét kizárólag a vezetői feladatoknak szenteli.

Tovább


Az expediálás során bekövetkező hibák megelőzése

Az expediálás során bekövetkező leggyakoribb, következménnyel járó hiba a nem megfelelő gyógyszer, illetve a nem megfelelő erősségű vagy formájú gyógyszer kiadása. Egyesült államokbeli felmérés szerint a patikákban 250 receptből átlagosan 4 kerül tévésen kiadásra (1,6%), míg egy hollandiai felmérés szerint a hibás diszpenzációk 41%-a esetében nem megfelelő gyógyszer kiadása volt a hiba. A hibák egyharmada következik be hasonló gyógyszernevek miatt, és majdnem a hibák fele esetében nem megfelelő erősségű gyógyszer kerül kiadásra.

Tovább


A gyógyszerész-hallgatók kommunikációs képességeinek fejlesztése szerepjátékkal és aktív tanulással

Összefoglalóan elmondható: szerepjátékkal hatékonyan fejleszthetők a gyógyszerész-hallgatók kommunikációs képességei, akik így a betegekkel való törődésben és a többi egészségügyi szakemberrel való csapatmunkában is eredményesebben tudnak részt venni. Érdemes volna a szerepjátékkal kiegészített kommunikációs képzést valamennyi orvostudományi egyetem tanrendjébe beilleszteni.

Tovább


Kutatási trendek a gyógyszerészi kommunikációban

A gyógyszerészi kommunikációval foglalkozó kutatások főbb irányvonalait bemutató különszámot jelentetett meg a Pharmacy című, szabad hozzáférésű, negyedéves folyóirat. A lap szerkesztőségi közleményében Sofia Kälvemark Sporrong és Susanne Kaae foglalták össze a különszámban bemutatott legérdekesebb trendeket (Trends in Pharmacy Practice Communication Research).

Tovább