TARTALOM

 VISSZA

 


A vásárlók gyógyszertárválasztását befolyásoló tényezők


A vásárlók gyógyszertárválasztását befolyásoló tényezők

| |
 

Az Egyesült Királyságban, illetve a Lengyelországban élő betegek gyógyszertárválasztását befolyásoló tényezők összehasonlításáról szóló vizsgálat megállapítása szerint számos olyan tényező van, ami a gyógyszerészi ellátáshoz tartozik és hatással van a vásárlók gyógyszertár-választására. A vizsgálat készítői saját szerkesztésű, anonim kérdőívvel dolgoztak, melynek válaszait SPSS statisztikai programmal értékeltek ki, és több ponton is szignifikáns (p<0,05) összefüggéseket találtak.

A kérdőívek eredményei egy részről azt mutatják, hogy Lengyelországban a leginkább befolyásoló előnyök a (1) gyógyszertár elhelyezkedése (84%), a (2) szakmai hozzáértés, a (3) kiszolgálás színvonala (82%) a (4) jó ár (78%) és az (5) aktuális promóciók (66%).

Az Egyesült Királyságban elsőként a szakmai hozzáértés és a kiszolgálás színvonala (90%) említendő, a lokáció (89%) a második helyezett, harmadikként a hasznos tanácsok (86%), végül pedig a külön szobában történő személyes konzultáció lehetősége (80%) álltak a vásárlót vonzó tényezők élén.


A lengyel válaszadók 38%-a, a UK-n belülieknek pedig 61%-a vallotta azt, hogy rendszeresen jár ugyanabba a patikába. Ez azt valószínűsíti, hogy amennyiben átültetnék azt a teljes-körű gyógyszerészi gondozást, ami a UK-ban jellemző, várhatólag Lengyelországban is megemelkedne az elkötelezettek száma.

A gyógyszerészi gondozás

A fogalmat a XX.sz. végén, az 1980-as években vezették be az USA-ban, azzal a céllal, hogy biztosítani lehessen a biztonságos és hatékony gyógyszer használatot. Magában foglalja az ezzel kapcsolatos problémák felismerését, megoldását és megelőzését is. Alapvető elemei:

• személyes konzultáció a gyógyszerésszel, melynek célja, hogy a beteg aktívan tegyen önmagáért
• azon páciensek felkutatása – gyógyszerhasználatuk alapján – akiknél szükséges és hasznos lenne egy személyes konzultáció
• a páciensek segítése abban, hogy a kezelési célkitűzések megvalósulhassanak
• folyamatos kapcsolattartás a beteg orvosával a közös team (beteg, orvos, gyógyszerész) munka érdekében

A fogalom azt is jelenti, hogy a gyógyszerész elkötelezetten felelősséget vállal a beteg gyógyszer-szükségletéért. Számos tanulmány megerősítette, hogy a gyógyszerészi gondozás pozitív hatással van a kezelés eredményességére.

Jelenleg a lengyel gyógyszerészeknek a lengyel gyógyszerészeti törvények alapján nincs engedélyük az ilyen jellegű gyógyszerészi gondozásra. Sőt, az Egyesült Királyságban is csupán 2000-ben indult el az a változás, ami lehetővé tette azt, ezzel egy új irányt adva a gyógyszerész szakmának. A törekvés annyira sikeres volt, hogy 2005-re már minden patikában jellemző volt ez a fajta ellátás.

A választást befolyásoló tényezők ismerete hasznos lehet mind marketing szempontból, mind pedig azért, hogy a fent részletezett gyógyszerészi ellátás más országokban is megvalósulhasson. Összességében a legfontosabb kritériumok a gyógyszertár választását illetően a két országban elég hasonlóak voltak, kis eltérésekkel. A jó ár Lengyelországban volt fontosabb, mint Nagy Britanniában, a gyógyszerészi ellátás teljeskörűsége pedig utóbbiban. Ugyanakkor fontos, hogy az elkötelezettség egy adott gyógyszertár felé az Egyesült Királyságban sokkal erősebbnek mutatkozott a felmérés során. Ezért könnyen feltételezhető, hogy ennek a tényezőnek az átvétele erősítené nem csak a vevői hűséget, de a versenyt is az egyes gyógyszertárak között.

Mezei Zsuzsanna
eLitMed.hu
2015. december 16.


Kulcsszavak

gyógyszerész, gondozás, választás, vizsgálat

Kapcsolódó anyagok

Hogyan lehet kialakítani a gyógyszerészek betegekkel való kommunikációs képességeit?

Időskorúak ápolási szükségleteinek vizsgálata egyházi fenntartású otthonban

A gyógyszerész által küldött napi SMS-emlékeztető hatásossága

A hypertonia felismerésének, megfelelő kezelésének és az adherencia fenntartásának fontossága

Hozzászólások:

Nincs hozzászólás ehhez a cikkhez.

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie.


Extra tartalom:

 
ROVAT TOVÁBBI CIKKEI

Hogyan lehet kialakítani a gyógyszerészek betegekkel való kommunikációs képességeit?

A hatékony gyógyszerész–beteg kommunikációt a gyógyszerész egyetemi tanulmányai, a gyakorlatorientált képzés, majd a folyamatos, élethosszig tartó szakmai továbbképzés során tanulja meg.

Tovább


A gyógyszerész által küldött napi SMS-emlékeztető hatásossága

A klinikai vizsgálatok szaklapja közölte az első regisztrált szlovákiai gyógyszerészeti klinikai vizsgálat protokollját. A tervezett vizsgálat elsődleges célja annak megállapítása, hogy a standard gyógyszerészi ellátáson felül nyújtott személyre szabott napi SMS-emlékeztető milyen mértékben javítja az 55 évnél idősebb, ambuláns ellátásban részesülő hypertoniás betegek gyógyszerszedési fegyelmét.

Tovább


Gyógyszer vagy szemránckrém: A közvetlen lakossági gyógyszerellátást végző gyógyszertárak honlapjainak tartalomelemzése

A szakmai és a kereskedelmi célú kommunikáció vegyítése rendkívül ellentmondásos, különösen az egészségügy területén, és a kiszolgáltatott beteg olyan termékeket és szolgáltatásokat is megvásárolhat, amelyek feleslegesek, sőt károsak a számára, írja tanulmányában az Amszterdami Egyetem kommunikációtudományi iskolájának kutatója.

Tovább


A gyógyszerészi gondozáson túli feladatok - szemlézés

Az elsődlegesen a betegeket gondozó gyógyszerészek képzése érdekében egy olyan keretrendszert érdemes használni, ami magába foglalja a praxis filozófiáját, a gyógyszerészi gondozás folyamatait és a praxis menedzsment rendszereket egyaránt.

Tovább