hirdetés

TARTALOM

 VISSZA

 


A vásárlók gyógyszertárválasztását befolyásoló tényezők


A vásárlók gyógyszertárválasztását befolyásoló tényezők

| |
 

Az Egyesült Királyságban, illetve a Lengyelországban élő betegek gyógyszertárválasztását befolyásoló tényezők összehasonlításáról szóló vizsgálat megállapítása szerint számos olyan tényező van, ami a gyógyszerészi ellátáshoz tartozik és hatással van a vásárlók gyógyszertár-választására. A vizsgálat készítői saját szerkesztésű, anonim kérdőívvel dolgoztak, melynek válaszait SPSS statisztikai programmal értékeltek ki, és több ponton is szignifikáns (p<0,05) összefüggéseket találtak.

A kérdőívek eredményei egy részről azt mutatják, hogy Lengyelországban a leginkább befolyásoló előnyök a (1) gyógyszertár elhelyezkedése (84%), a (2) szakmai hozzáértés, a (3) kiszolgálás színvonala (82%) a (4) jó ár (78%) és az (5) aktuális promóciók (66%).

Az Egyesült Királyságban elsőként a szakmai hozzáértés és a kiszolgálás színvonala (90%) említendő, a lokáció (89%) a második helyezett, harmadikként a hasznos tanácsok (86%), végül pedig a külön szobában történő személyes konzultáció lehetősége (80%) álltak a vásárlót vonzó tényezők élén.


A lengyel válaszadók 38%-a, a UK-n belülieknek pedig 61%-a vallotta azt, hogy rendszeresen jár ugyanabba a patikába. Ez azt valószínűsíti, hogy amennyiben átültetnék azt a teljes-körű gyógyszerészi gondozást, ami a UK-ban jellemző, várhatólag Lengyelországban is megemelkedne az elkötelezettek száma.

A gyógyszerészi gondozás

A fogalmat a XX.sz. végén, az 1980-as években vezették be az USA-ban, azzal a céllal, hogy biztosítani lehessen a biztonságos és hatékony gyógyszer használatot. Magában foglalja az ezzel kapcsolatos problémák felismerését, megoldását és megelőzését is. Alapvető elemei:

• személyes konzultáció a gyógyszerésszel, melynek célja, hogy a beteg aktívan tegyen önmagáért
• azon páciensek felkutatása – gyógyszerhasználatuk alapján – akiknél szükséges és hasznos lenne egy személyes konzultáció
• a páciensek segítése abban, hogy a kezelési célkitűzések megvalósulhassanak
• folyamatos kapcsolattartás a beteg orvosával a közös team (beteg, orvos, gyógyszerész) munka érdekében

A fogalom azt is jelenti, hogy a gyógyszerész elkötelezetten felelősséget vállal a beteg gyógyszer-szükségletéért. Számos tanulmány megerősítette, hogy a gyógyszerészi gondozás pozitív hatással van a kezelés eredményességére.

Jelenleg a lengyel gyógyszerészeknek a lengyel gyógyszerészeti törvények alapján nincs engedélyük az ilyen jellegű gyógyszerészi gondozásra. Sőt, az Egyesült Királyságban is csupán 2000-ben indult el az a változás, ami lehetővé tette azt, ezzel egy új irányt adva a gyógyszerész szakmának. A törekvés annyira sikeres volt, hogy 2005-re már minden patikában jellemző volt ez a fajta ellátás.

A választást befolyásoló tényezők ismerete hasznos lehet mind marketing szempontból, mind pedig azért, hogy a fent részletezett gyógyszerészi ellátás más országokban is megvalósulhasson. Összességében a legfontosabb kritériumok a gyógyszertár választását illetően a két országban elég hasonlóak voltak, kis eltérésekkel. A jó ár Lengyelországban volt fontosabb, mint Nagy Britanniában, a gyógyszerészi ellátás teljeskörűsége pedig utóbbiban. Ugyanakkor fontos, hogy az elkötelezettség egy adott gyógyszertár felé az Egyesült Királyságban sokkal erősebbnek mutatkozott a felmérés során. Ezért könnyen feltételezhető, hogy ennek a tényezőnek az átvétele erősítené nem csak a vevői hűséget, de a versenyt is az egyes gyógyszertárak között.

Mezei Zsuzsanna
eLitMed.hu
2015. december 16.


Kulcsszavak

gyógyszerész, gondozás, választás, vizsgálat

Kapcsolódó anyagok

A vizeletnátrium- és -káliumkiválasztás összefüggése a mortalitással és a cardiovascularis eseményekkel a PURE (The Prospective Urban Rural Epidemiology) vizsgálat alapján

Idegvezetési vizsgálat és a gastrocnemius izom H-reflexválasza rheumatoid arthritisben

A gyógyszerész mint menedzser

A klinikai gyógyszerészek oktatása Kínában

Hozzászólások:

Nincs hozzászólás ehhez a cikkhez.

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie.


Extra tartalom:

 
ROVAT TOVÁBBI CIKKEI

Kihívások a gyógyszertárak menedzselése során

A szemlézés a malajziai tapasztalatokat ismerteti. A közösségi gyógyszertárak menedzselése során számos kihívással lehet találkozni a működtetés és a stratégia területén egyaránt: fontos az emberi erőforrás, a pénzügyek megfelelő kezelése, a jó merketingtevékenység, a megfelelő raktározás, az információs rendszerek megfelelő működtetése és a gyógyszertár megfelelő működését biztosító fizikai tér biztosítása. Ennek során igen széles képességekkel kell rendelkezni: jó vezetőnek kell lenni, megfelelően kell menedzselni az interperszonális viszonyokat, jól szervezettnek kell lenni, stratégiai előrelátással kell rendelkezni, és képesnek kell lenni a folyamatos változásokra fenntartható választ adni.

Tovább


Üzleti menedzsment modul beépítése a gyógyszerészképzésbe

Az angol gyógyszerészek 76%-a mondta azt, hogy szívesen tanult volna az egyetemen üzleti ismereteket, ha lett volna rá lehetőség, és 61,4%-uk értett egyet azzal, hogy nagyban segítette volna a karrierjüket, ha az egyetemen oktattak volna üzleti ismereteket. A gyógyszerészek 74,1%-a vélte úgy, hogy az üzleti modult a negyedév tananyagába kellene beilleszteni, 46%-uk szerint választható, 37,4%-uk szerint kötelező tananyagként.

Tovább


Közösségi gyógyszerészek és a mellékhatás-bejelentés – Felvetések West Midlands-ből

Az 51 éves és annál idősebb gyógyszerészek nagyobb valószínűséggel jelentettek ADR-t, mint a fiatalabbak, továbbá a nagyobb szakmai tapasztalat is nagyobb ADR-jelentési hajlandóságot eredményezett. A gyógyszerészek szerint a következő akadályok álltak leginkább az ADR-ek bejelentésének útjában: időhiány (46%-uknál), az a vélekedésük, hogy a felismert ADR nem volt súlyos (65%-uknál) és az a vélekedésük, hogy a felismert ADR jól ismert, ezért nem érdemes jelenteni (37%-uknál).

Tovább


A gyógyszerész mint menedzser

Mint minden munkahelyen, ahol emberek dolgoznak együtt, a gyógyszertárban is szükség van arra, hogy valaki ellássa a vezetői szerepkört. De mi tesz egy gyógyszerészt egyben sikeres vezetővé, mai szóval: menedzserré, aki jól koordinálja a vele dolgozó technikusok munkáját, megszervezi, irányítja és kontrollálja a gyógyszertár vagy a klinikai munkacsoport működését?

Tovább