hirdetés

TARTALOM

 VISSZA

 


A gyógyszerészi gondozás oktatása Kuvaitban


A gyógyszerészi gondozás oktatása Kuvaitban

| |
 

Számos tanulmány vizsgálta már a gyógyszerészi gondozás hatását a páciensekre és az egészségügyi rendszerre, de egy sem foglalkozott azzal, hogy a még tanulmányaikat végző gyógyszerészek hogyan viszonyulnak hozzá. A modern szemléletben egyre inkább előtérbe került a gyógyszerész aktív szerepe a páciens terápiájának ellenőrzésében, a beteg edukálásában és visszajelzéseinek helyes értelmezésében.

Az idősebb generációkkal ellentétben, akiket még a gyógyszerész klasszikus szerepkörére (gyógyszerek elkészítése és átadása) készítettek fel, a fiatalabbak már a tanulmányaik során elsajátíthatják azokat az ismereteket, képességeket és attitűdöket, amelyek a pácienssel való kiterjedt körű kommunikációhoz és a terápia hosszú távú felügyeletéhez szükségesek.

A kutatás a Kuvaiti Egyetem gyógyszerészeti karán készült 126 gyógyszerészhallgató bevonásával. A célja az volt, hogy felmérje, hogyan viszonyulnak a gyógyszerészhallgatók a gyógyszerészi gondozáshoz, hogyan ítélik meg a felkészültségüket ezen a téren. Rákérdeztek arra is, hogy a gyógyszerészi gondozás egyes elemeit mennyire tartják fontosnak. És a kutatók arra is kíváncsiak voltak, hogy a hallgatók szerint milyen gyakorlati akadályok lassítják a gyógyszerészi kezelés kuvaiti meghonosítását.

A kutatásban résztvevő hallgatókat a gyógyszerészi tanulmányok különböző szakaszából válogatták össze. Így három csoport alakult ki, aszerint, hogy a hallgatók hol tartottak a gyógyszerészi gondozásról szóló kurzusaikban. A felmérés kérdőíves úton történt.

A gyógyszerészhallgatók pozitív attitűddel fordultak a gyógyszerészi gondozás felé, függetlenül attól, hogy hol jártak a tanulmányaikban. A magasabb évfolyamokat végző hallgatók fontosabbnak ítélték ezt a tevékenységet, mint a gyógyszerészi gondozással csak ismerkedők. Általában felkészültnek érezték magukat arra, hogy végrehajtsák majd a gyógyszerészi gondozás különböző mozzanatait; az idevágó képességeiket a tanulmányaik előrehaladtával egyre erősebbnek ítélték meg. A felkészültségük gyenge pontjának az adminisztrációt és a menedzsmentet gondolták, ez hasznos információ lehet a tananyag fejlesztéséhez.

A legfontosabb képességnek azt gondolták, hogy a gyógyszerész megfelelő információkat tudjon összegyűjteni a páciens által szedett gyógyszerekről. Rangsorban ezután következett, hogy egyszerű szavakkal legyen képes tájékoztatni a beteget, illetve hogy változtatásokat tudjon javasolni a terápia felülvizsgálata alapján, és módosítani tudja az adagolást. Legkevésbé fontos képességnek az egyszerű fizikai vizsgálatok elvégzését és az orvossal való esetmegbeszélést tartották – az előbbiben a cikk írói annak a jelenlegi egészségügyi gyakorlatnak a lenyomatát látják, miszerint csak orvos végez vizsgálatokat.

A kutatás tehát általánosságban azt mutatta, hogy a Kuvaiti Egyetemen zajló oktatás hozzájárul ahhoz, hogy a gyógyszerészi gondozás iránt elkötelezett gyógyszerészek kerüljenek majd a pályára.

A gyógyszerészi gondozás legerősebb akadályának a hallgatók azt gondolták, hogy nincsenek elkülönített helyiségek a személyes tanácsadáshoz vagy a patikák nem megfelelően vannak kialakítva. Sorrendben a második legfontosabb akadálynak azt vélték, hogy a gyógyszerésznek nincs elegendő ideje a gyógyszerészi gondozásra. Szervezési nehézségeket találtak még jelentősnek, például azt, hogy hivatalosan nincs kidolgozva a gyógyszerész szerepe az egészségügyi ellátásban. Kiemelték még azt a tényt, hogy a gyógyszerész fizikailag el van választva attól a területtől, ahol a páciensek ellátása zajlik, illetve hogy az orvosok nem bíznak eléggé a gyógyszerészekben. Ezek az eredmények megfelelnek más kutatások állításainak, amelyek a gyógyszerészi gondozást a gyakorlatban vizsgálták.

A kutatás eredményeit természetesen arra is felhasználják majd, hogy felülvizsgálják a Kuvaiti Egyetem gyógyszerészi gondozásról szóló kurzusainak tartalmát. Azt ez a felmérés is megerősítette, hogy a képzés során kiemelkedő szerepe van a gyakorlatnak. Az volna az ideális, ha a gyógyszerészhallgatók olyan intézményekben vehetnének részt gyakorlaton, ahol a gyógyszerészi gondozás már integráns része a gyógyszerészi munkának. Azonban amíg erre korlátozott lehetőség áll rendelkezésre, addig szimuláció és szerepjátékok segítségével lehet élményszerűen fejleszteni a hallgatók képességeit. Minél hamarabb kerül bevezetésre a tanulmányok során, annál valósabb képet nyernek a hallgatók a várható helyzetekről a terápia, a kommunikáció, a fizikai vizsgálat, a páciens biztonsága és a különböző egészségügyi dolgozók közti együttműködés területén.

A Kuvaiti Egyetemen már a kutatás ideje alatt elkezdtek kialakítani egy virtuális programot, illetve egy szimulált gyógyszertárat, ahol a hallgatók realisztikus körülmények között foglalkozhatnak valós esetekkel. Emellett nagyobb hangsúlyt szeretnének fektetni a klinikai gyakorlatra, hogy a klinikai gyógyszerészi szolgáltatások is javuljanak hosszútávon Kuvaitban.

Ám a kutatás arra is felhívta a figyelmet, hogy az egyetemen tanultak és a valóságban történő gyógyszerészi gondozás közötti távolság csökkentése nemcsak az egyetem feladata, hanem az egészségügyi hatóságoké is. Például a gyógyszerészi szakma hivatalos újradefiniálása elősegítené, hogy a gyógyszerészek integrálni tudják a gyógyszerészi kezelést a mindennapi munkájukba. Az orvosok-gyógyszerészek közötti klinikai együttműködés ösztönzése pedig azt, hogy az orvosok jobban bízzanak a gyógyszerészekben.


Eredeti közlemény: Katoue, M. G., Awad, A. I., Schwinghammer, T. L., & Kombian, S. B. (2014). Pharmaceutical care education in Kuwait: pharmacy students’ perspectives. Pharmacy Practice, 12(3), 411.


Szemlézte:
Cziglényi Boglárka



Kulcsszavak

egyetemi oktatás, gyógyszerészi gondozás, kutatás

Kapcsolódó anyagok

Klinikai gyógyszerész a hollandiai alapellátásban: négy lehetséges modell

A kórházból hazabocsátott betegek átmeneti gyógyszerészi ellátásának hatékonysága

Innováció, avagy meg van a „csodaszer” a hazai egészségügy problémáira?!

Hozzászólások:

Nincs hozzászólás ehhez a cikkhez.

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie.


Extra tartalom:

 
ROVAT TOVÁBBI CIKKEI

Twitter használatába a gyógyszerészi oktatás

Brent I. Fox és Ranjani Varadarajan tanulmánya ezért az interneten keresztül történő, pedagógiai célú kommunikáció, azon belül is a Twitter használatát elemzi egy gyógyszerészeti kurzushoz kapcsolódóan.

Tovább


Klinikai gyógyszerész a hollandiai alapellátásban: négy lehetséges modell

A gyógyszert nem kiadó gyógyszerész szerepköre, felelőssége egyelőre bizonytalan. Négy eltérő modellel tipizálható megítélése ellenére jelentős szakmai konszenzus uralkodik az új típusú gyógyszerész szerepének egyes jellemzőit, valamint az alapellátási gyakorlatba való integráció pénzügyi, szervezeti és együttműködési aspektusait illetően.

Tovább


A kórházból hazabocsátott betegek átmeneti gyógyszerészi ellátásának hatékonysága

A kórházba való felvételkor és a kórházból való hazaengedéskor nagy az esélye a gyógyszerezési hibáknak. Az egészségügyi ellátás decentralizált és szétaprózott jellege miatt ugyanis ilyenkor egy időre megszakad az ellátás folytonossága, mivel a beteg egymás után több egészségügyi szolgáltatóval is kapcsolatba lép, amelyek közül egyik sem fér hozzá a beteg egészségi állapotára vonatkozó összes információhoz.

Tovább


A gyógyszerészi gondozás a magas vérnyomás kezelésében

A szemlézett vizsgálatban a gyógyszerészi kezelés hosszútávon is hatékonynak bizonyult a vérnyomás és az összkoleszterinszint kontroll alatt tartásában. A gyógyszerészi kezelés előtti időszakban például a páciensek 54,4%-ának volt kielégítő a szisztolés vérnyomása, a kezelés utáni időszakban pedig a 93.0%-ának.

Tovább