hirdetés

TARTALOM

 VISSZA

 


Playback színház az orvosképzésben


Playback színház az orvosképzésben

| |
 

A playback színház egy speciális improvizációs színházi forma, amelyet 1975-ben, Jonathan Fox alkalmazott először. Azóta ez a színházi forma elterjedt az egész világon, és közkedveltségnek örvend. Az eseményt egy képzett játékmester irányítja, aki hangulatokat és történeteket kér a nézőktől, melyeket négy-öt szereplő, zene kíséretében, azonnal megjelenít a színpadon. A módszer közelebb hozza az embereket egymáshoz, ahogy az emberi természetünk közös sajátságait látják. A legtöbb improvizációs színházban az elsődleges cél a humor, a nézőközönség megnevettetése. A playback színház célja éppen ellenkező: a cél olyan biztonságos, bizalmi légkör megteremtése, amelyben a történetmesélő elfogadást és tiszteletet érez, és így a legnehezebb élményeiről is bizalommal tud beszélni.

A referált közlemény szerzői – a Houston Playback Theatre társulat tagjai - felajánlottak két playback színházi előadást a houstoni Baylor College of Medicine elsőéves orvostanhallgatói számára. Az első év az orvostanhallgatók számára meglehetősen nagy megterhelést jelent és szinte alig enged iskolán kívüli tevékenységet. A Baylor College of Medicine elsőéves hallhatói számára van egy szabadon választható tárgy, az Együttérzés, és a gyógyítás művészete, ennek vehettek részt a hallgatók.

A playback színházi előadás a szereplő színészek bemutatkozásával kezdődik, mely egyben lehetőséget teremt a playback színház működésének bemutatására. Egy színész bemutatkozik, és megoszt egy élményét, melyet a többi színész improvizálva megjelenít. A Houston Playback Theatre színészeinek bőségesen volt élményük az egészségügyi ellátással kapcsolatban. A bemutatkozásban ezen élményeikről beszéltek. Így azonnal megteremtődött a játszók és a közönség között a kapcsolat.

Ezután a játékmester hangulatokat, érzéseket kér a nézőktől, melyeket a társulat tagjai zenével kísért élő szobrok segítségével megjelenítenek. Az előadás központi részében történetekre kerül sor. Egy előadás alatt 4-5 történetet láthat a közönség. Zárásképpen az előadás által kiváltott érzésekről számolhatnak be a nézők. A közönség tagjai gyakran úgy érzik, hogy az elmondott és lejátszott történekre maguk is rezonáltak, akkor is, ha ők maguknak nem volt alkalmuk a saját történetük megosztására.

Orvosi oktatás keretében a playback színházi előadás három hatását várták a szerzők: (1) az előadás megkönnyebbülést, szórakoztató élményt nyújt, (2) a nehéz élmények művészi megjelenítése a megerősíti a hallgatókat tanulmányaik folytatásában, (3) az élmények megosztása önmagában gyógyító hatású lehet.


A szerzők leírják a hallgatók által elmondott történeteket, és az előadást követő reakcióikat:

  • Egy orvostanhallgató elmesélte az első fonendoszkópos élményét, amikor először meghallotta a szívhangokat. Ehhez az az élménye csatlakkozott, hogy „Na, most már igazi orvos vagyok!”.

  • Erre egy másik résztvevő élménye „válaszolt”, amikor ő képtelen volt megtalálni egy beteg pulzusát. A lejátszás humoros volta azt mutatta, hogy a színészek elfogadással reagáltak erre a kudarcra.

  • Megint másik résztvevő arról számolt be, hogy az oktató orvos egy idős asszony számtalan tünetét (ízületi gyulladás, különböző labor eredmények) sorolta, miközben a hölgy többször említette a hajhullását. Ez arra utalt a hallgató számára, hogy a hölgy nem érezte megértettnek magát, hisz számára a megváltozott külseje jelentette a legnagyobb problémát.

  • Egy női hallgató arról számolt be, hogy a nagyapja annyira büszke, hogy ő orvos lesz, hogy felajánlotta a testét az orvosi egyetemnek. Ez viszont azt váltotta ki a hallgatóból, hogy tisztelni kezdte a boncteremben lévő emberi testeket.

  • Egyik résztvevő történetében felidézte, hogy amikor 10 éves volt ellátogatott családja eredeti hazájába és a látogatás során rosszul lett. A rosszullét kapcsán megtapasztalhatta a különböző kultúrák egészségügyi ellátásának különbözőségeit és hasonlóságait.



  • A résztvevők személyes meglátásai a foglalkozásról:

  • Az előadás arra irányította rá a figyelmemet, hogy a gyógyulás folyamatában a biomedikális hatások mellett nagy szerepe van a gyógyítás művészetének.

  • Abba nyertem bepillantást, hogy néhány nem direkt orvosi beavatkozásnak és az orvos – beteg kapcsolat minőségének milyen fontos szerepe van a gyógyulásban.

  • Lenyűgöző volt látnom, hogy a színészek milyen pontosan megragadták a történetekbe ágyazott emberi érzéseket.


  • A megbeszélésben a szerzők hangsúlyozzák, hogy a hallgatók által elmondott hangulatok és történetek arra utaltak, hogy ez a populáció nagyon igényli, hogy lehetőséget kapjon az orvosi oktatással kapcsolatos érzelmei kifejezésére, és a gyógyítással kapcsolatosan megélt saját élményeik – mint a szorongás, büszkeség, harag – megosztására. A magas stressz szinten élő hallgatók számára a playback színház ígéretes enyhülést jelenthet, azáltal, hogy a tapasztalataikat megosztva, kevésbé érzik izoláltnak magukat, jobban felismerik saját, egymás és betegeik érzéseit s így lehetőségük adódik a kölcsönös tiszteleten alapuló hallgatói közösség kialakítására.

    A modern orvosképzésben egyre jobban előtérbe kerül a korai klinikai tapasztalat szükségessége. Ebben pedig nagy szerepe van az empátiának, a bizalom kialakításának és a jó kommunikációs készségeknek. A playback színház ezen értékek kialakításában és megosztásában nyújt segítséget. Továbbá a személyes tapasztalatok megosztása segít abban is, hogy az orvoslás ne csak „testmérnökség” legyen. A szerzők fontosnak tartják, hogy már az első év során sor kerüljön az orvosi identitás tapasztalatokon alapuló átgondolására, de a végzés előtti év is alkalmas lehet ennek újragondolására.

    Eredeti közlemény
    Salas R, Steele K, Lin A, Loe C, Gauna L, Jafar-Nejad P. Playback Theatre as a tool to enhance communication in medical education. Medical education online. 2013;18.


    A referáló megjegyzése
    Magyarországon 1992 óta működnek playback színházak, amelyek színházi, oktatási, egészségügyi és üzleti tréning keretek között tartanak előadásokat. 1994 és 1995 nyarán végeztem el New York-ban, a playback színházi képzést Jonathan Fox iskolájában. Magyarországon 2003-ban hoztam létre az Álomszínházat, ahol álmokat játszunk el playback színházi módszerekkel. 2005-ben alapítottam meg a KIMSZIM Közép-Europai Playback Színházi Iskolát, mely Magyarországon és a környező országokban tart playback színházi képzéseket. M


    Dr. Parádi József
    neurológus, pszichiáter, playback színházi játékmester
    eLitMed.hu



    Kulcsszavak

    playback színház, orvosképzés, fenomenológiai vizsgálat, referátum

    Kapcsolódó anyagok

    Újraközeledések a medicinához - Alexander Ferenc és Polányi Mihály pályájának kereszteződései

    Playback színház az orvosképzésben

    Hozzászólások:

    1.,   Dobó Katalin mondta   2016. December 06., Kedd 07:37:55
    Gratulálok a cikkhez. Inspiráló! Nagy szükség lenne erre a hazai orvos képzésben, továbbképzésben is. Ahogy a Bálint-csoportokra is. Az egyetemeken a Humániásokkal, azaz a Junior bálintosokkal érdemes felvenni a kapcsolatot.

    A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie.


    Extra tartalom:

     
    ROVAT TOVÁBBI CIKKEI

    A statin használata növeli a diabestes kockázatát

    A statint szedők körében különös hangsúlyt kell fordítani a diabetes megelőzésére.

    Tovább


    Képzelt diéta, valós fogyás – a placebo hatása a testsúlycsökkentésben

    A fejlett országok statisztikái alapján az elmúlt években folyamatosan nő a túlsúlyosak, illetve elhízottak aránya. Az “elhízásjárvány” kezelésére az eddig ismert leghatékonyabb testsúlycsökkentő terápiaként az energiafogyasztás korlátozása (diéta) és az energiafelhasználás növelésére szolgáló protokollok (elsősorban alacsony és közepes intenzitású aerob edzés) bizonyultak. Elméletben egyszerű és betartható a képlet: ha a páciens kevesebb kalóriát visz be, mint amennyit eléget, fogyni fog.

    Tovább


    Krónikus koronária szindróma

    Megjelent az Európai Kardiológus Társaság (ESC) “Krónikus koronária szindróma (CCS)” kezelésére vonatkozó új Klinikai Irányelve, amely a stabil koszorúér betegség terápiájával kapcsolatban 2013-ban megfogalmazott javaslatokat cseréli le.

    Tovább


    A légszennyezettség érelmeszesedéshez vezet

    Az Eurostat-jelentés adatainak értékelését segíti a JAMA Network Open egy új tanulmánya, ami kimutatja: a légszennyezettségnek (ezen belül a szállópornak és a nitrogén-dioxidnak) való hosszú távú kitettség mértékével arányosan nő a szívkoszorús erek meszesedése, vagyis a légszennyezettség a coronariasclerosis kialakításán és súlyosbításán keresztül is növeli a cardialis eredetű halálozás kockázatát.

    Tovább