hirdetés

TARTALOM

 VISSZA

 


Serdülők reakciója a HPV-vakcina televízióban látott reklámjára


Serdülők reakciója a HPV-vakcina televízióban látott reklámjára

| |
 

Az Amerikai Egyesült Államokban a HPV a leggyakoribb szexuálisan terjedő fertőzés. Világszerte HPV-DNS detektálható az invazív méhnyakrákos esetek döntő többségében. A védőoltást, mint elsődleges prevenciós eljárást számos vizsgálat bizonyította. Az Egyesült Államokban 2006-ban engedélyezték a HPV-vakcinát, amit egy intenzív DTC (direct-to-customer) kampány támogatott, ennek része volt televíziós reklám is. Fókuszcsoportos vizsgálatban 67 afro-amerikai serdülő lányt kérdeztek meg a kutatók a televízióban vetített DTC reklámról.

A serdülők veszélyeztettségét növeli a szexuális élet korai kezdete, valamint informálatlanságuk. Kritikus tehát ebben a korcsoportban az edukáció: a szexuális élet, a HPV és a méhnyakrák kapcsolatának, valamint a vakcináció lehetőségének az ismertetése. Néhány megelőző vizsgálat eredményei szerint a középiskolás diáklányok 60%-a a televíziós reklámokon keresztül hallott a HPV-vakcináról. A mostani vizsgálatba philadelphiai, nagy kockázatú, közepes jövedelmű háztartásban élő serdülőket vontak be.


(A vizsgált reklám)

Számos vizsgálat eredménye bizonyította, hogy felnőtteknek is nehézséget okoz a DTC reklámok kulcsüzeneteinek a megértése, feldolgozása. Ugyanakkor ismert, hogy serdülők rendkívül erősen reagálnak az FMCG reklámokra.

A nyolc fókuszcsoportot formáló vizsgálat eredményei szerint a serdülők – kivétel nélkül – ismerték a HPV vakcináció kapcsán készített DTC televíziós reklámot. A reklám szlogenjét is vissza tudták idézni, ennek ellenére a vírussal kapcsolatos ismereteik meglehetősen hiányosak voltak. A reklám központi, medikális üzenetét nagyon kevés alany volt képes visszaidézni. Érdekes eredmény, hogy - a központi üzenet megértése nélkül - a mellékhatásokra történő felhívást viszont kitűnően ismerték az alanyok.

A serdülők meglátása szerint a megértésüket nehezítette, hogy a téma komolysága ellenére a reklám könnyed hangvételt választott, valamint, hogy túl gyorsan közölte az információt, a feliratok is gyorsan változtak és nem voltak jól olvashatóak. Felvetették, hogy szerencsésebb lett volna egy „celeb”, vagy egy orvos/nővér szerepeltetése a reklámban.

A mostani vizsgálat felveti, hogy a serdülők és a felnőttek számára készített DTC szpotok más szempontok szerint felépítve lehetnek hatékonyak, ám mindkét esetben jelentős figyelmet kell fordítani a megértés könnyítésére és az adekvát kontextualizálásra.

Eredeti közlemény: An Exploratory Study of Adolescent Female Reactions to Direct-to-Consumer Advertising: The Case of the Human Papillomavirus (HPV) Vaccine -- Health Marketing Quarterly, Volume 28, Issue 4, 2011 p 372-385

eLitMed.hu
2013.04.18


Kulcsszavak

HPV, DTC kommunikáció, adolecens

Kapcsolódó anyagok

A méhnyakrák gyógyszeres prevenciója és terápiája

Fiatal férfiak ismeretei a humán papillomavírusról

Serdülők reakciója a HPV-vakcina televízióban látott reklámjára

Hogyan szűrhető jobban a cervixcarcinoma?

Hozzászólások:

Nincs hozzászólás ehhez a cikkhez.

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie.


Extra tartalom:

 
ROVAT TOVÁBBI CIKKEI

Anaerococcus nagyae – az új faj

A Szegedi Tudományegyetem professzorasszonyának nevét (Nagy Erzsébet) viseli az az anaerob baktérium, melyet nemrégiben fedeztek fel Hollandiában.

Tovább


A betegek élete a kézhigiénén múlik

A kórházi fertőzések csupán 20 százalékkal szoríthatók vissza előírásokkal, a prevenció 80 százaléka a kezünkben van.

Tovább


Ebola: a legkisebb rizikójú országok között vagyunk

Járvány akkor sem lenne, ha behurcolnák a betegséget

Tovább


In memoriam Szalka András

Hatalmas veszteség érte a magyar orvostársadalmat. Életének 73. évében meghalt Szalka András dr., a Szent László Kórház nyugalmazott orvosigazgatója, osztályvezető főorvosa, a hazai infektológia kimagasló szaktekintélye.

Tovább


Serdülők reakciója a HPV-vakcina televízióban látott reklámjára