További 91 vulkánt fedeztek fel az antarktiszi jégtakaró alatt

További 91 vulkánt fedeztek fel az Antarktisz jégtakarója alatt az eddigi 47 mellett, a legmagasabb mintegy négyezer méteres.

A The Observer brit vasárnapi lap szerint az Edinburghi Egyetem kutatói a Föld legnagyobb vulkanikus térségét azonosították két kilométerre az Antarktisz hatalmas kiterjedésű jégtakarója alatt. A szakemberek szerint a hatalmas térség mellett valószínűleg eltörpül a kelet-afrikai vulkanikus hegyvonulat, ahol a világon a legsűrűbb a vulkánok előfordulása.

A brit Geológiai Társaság lapjában The Edinburgh volcano survey címmel közzétett tanulmányukban a kutatók felhívják a figyelmet arra, hogy aggodalomra adhat okot ezeknek az antarktiszi vulkánoknak a tevékenysége. "Ha ezek a vulkánok kitörnek, tovább destabilizálják a nyugat-antarktiszi jégmezőket. Minden, ami jégolvadást idéz elő - és ilyen a vulkánkitörés -, felgyorsíthatja a jég tengerbe jutását" - magyarázta Robert Bingham gleccserszakértő, a tanulmány egyik szerzője.

A nagy kérdés az, mennyire aktívak ezek a vulkánok. Ez az amit a lehető leggyorsabban ki kell derítenünk - tette hozzá.

A kutatók a nyugat-antarktiszi jégmezők talapzatát tanulmányozták bazaltkőzet csúcsok után kutatva. Ezek a csúcsok kiállnak a jégből, és sarkkutatók már a múlt században észlelték őket. Tanulmányukban elemezték a jégmezőkön korábban készült radarvizsgálatok méréseit, és ezeket a eredményeket összehasonlították műholdas felvételekkel és különféle adatbázisokban őrzött adatokkal, valamint más légi felvételekből kapott geológiai információkkal.

"Nem számítottunk ilyen nagy számra. Csaknem megháromszorozódott a Nyugat-Antarktiszon létező ismert vulkánok száma. Feltételezzük, hogy még több létezik a Ross-jégself alatti tengerfenéken, ezért úgy vélem, nagyon valószínű, hogy ez a térség a világ legsűrűbb vulkanikus övezete, nagyobb, mint a kelet-afrikai, ahol a Nyiragongo, a Kilimandzsáró és a Longonot vulkánok húzódnak." - mondta Robert Bingham.

Forrás: MTI,