hirdetés

TARTALOM

 VISSZA

 


Az elitkultúra parodizálása



| |
 


Az amerikai és brit pop art fénykorát tekinti át mások mellett Claes Oldenburg, Roy Lichtenstein és Andy Warhol művein, összesen 100 munkán keresztül a bécsi Museum moderner Kunst - Stiftung Ludwig (mumok) csütörtöktől látogatható, Ludwig Goes Pop című kiállítása.

A négy emeletet betöltő anyagban az 1960-as évek életérzése köszön vissza: a pop art a 2. világháború után kibontakozó fogyasztáskultusz és az ekkorra elterjedt televízió révén minden korábbinál nagyobb hatású tömegmédia jelenségeire reagált, elsősorban a külsődleges jegyeket, a kliséket megragadva - mondta el Susanne Neuburger kurátor a kiállítás szerdai bécsi sajtótájékoztatóján.

A pop art művészek szándékosan feloldották a magas művészet és a tömegkultúra közötti határokat, gyakran használva eszközül a hirdetések világán keresztül mindenütt jelen lévő giccset, néha kifejezetten az elitkultúra parodizálására.

Talán nincs másik 20. századi művészeti irányzat, amely olyan gyorsan utat talált volna magának a műtárgypiacra, mint a pop art, melynek legkorábbi gyűjtői közé tartozott Peter és Irene Ludwig is. A német házaspár már a hatvanas évek elején felfedezte az amerikai pop artot, noha az európai kritikusok csak az 1964-es Velencei Biennále után kezdtek felfigyelni az irányzatra.
Peter és Irene Ludwig hamarosan az Amerikán kívüli legnagyobb pop art gyűjteményt tudhatta magáénak. A kollekció immár több múzeumban elhelyezett darabjai a Ludwig Goes Pop kiállításon láthatók ismét együtt: a száz festmény, nyomat, szobor, installáció és objekt hét múzeumból érkezett, több munka Budapestről.

A bemutatott anyag az ötvenes évek közepétől a hetvenes évek közepéig követi végig a pop art fejlődését olyan mesterek munkáin keresztül, mint az amerikai Duane Hanson, Robert Indiana, Jasper Johns, Roy Lichtenstein, Robert Rauschenberg, James Rosenquist, Andy Warhol és Tom Wesselmann, illetve a brit Peter Blake és Richard Hamilton.

A mumokban csütörtöktől szintén kiállítással jelentkező német képzőművész, David Lieske javaslatára a Ludwig Goes Pop egy kortárs projekttel egészült ki. A brit Villa Design csoport az 1930-as évek híres producere, rendezője és első homoszexuális pornószínésze, az Auschwitz-ban meggyilkolt Bernard Natan alakját idézi fel, egy neki szentelt múzeum lehetőségeit vizsgálva.
Karola Kraus, a mumok igazgatója a sajtótájékoztatón felidézte, a Ludwig-gyűjtemény anyagából 2014 végén először a kölni Ludwig Múzeum rendezett kiállítást Ludwig Goes Pop címmel, ennek némileg módosult változata látható szeptember 13-ig Bécsben.
A budapesti Ludwig Múzeum - Kortárs Művészeti Múzeum (Lumú) tájékoztatása szerint a kiállítás-sorozat harmadik állomása október 2-án nyílik a magyar fővárosban. A budapesti múzeumba 60 nagy értékű műtárgy érkezik, melyek biztosítási összértéke meghaladja az 50 milliárd forintot.

A budapesti tárlat egyik különlegessége lesz Claes Oldenburg jelenleg a mumokban látható, fél kiállítási szintet megtöltő munkája, a Mickey Mouse Museum, a Lumú azonban kitekintést nyújt majd a pop art kelet- és közép-európai tendenciáira is.

Forrás: MTI

2015. február 11., szerda

Kapcsolódó anyagok

Amikor az orvos egyben filozófus is volt

Megérkeztek az első külföldi felhasználók a szegedi lézeres kutatóintézetbe

Út a digitális orvosláshoz

Hozzászólások:

Nincs hozzászólás ehhez a cikkhez.

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie.


Extra tartalom:

 
ROVAT TOVÁBBI CIKKEI

Az Északi-sarkot is veszélyezteti a műanyaghulladék

A műanyagszennyezés káros hatásait eddig a zooplanktonban, a halaknál, a tengeri madaraknál és az emlősöknél figyelték meg Evszázadokba telhet, amíg felül lehet kerekedni az elmúlt néhány évtized felelőtlenségén, amely miatt a tengerbe került a sok műanyaghulladék.

Tovább


Sikerült a CERN kutatóinak meghatározniuk a W-bozon tömegét

Először sikerült az Európai Nukleáris Kutatási Szervezet (CERN) kutatóinak nagy pontossággal meghatározniuk a W-bozonnak, a gyenge kölcsönhatás közvetítőrészecskéinek a tömegét az intézmény nagy hadronütköztetőjében

Tovább


Műanyag mikroszemcsék veszélyeztetik a tengeri emlősöket

A bálnákat, cápákat, delfineket és rájákat súlyosan veszélyeztetik az emberi hulladékból hátramaradó műanyag mikroszemcsék. Egy Franciaországban partra vetődött és elpusztult bálna szervezetében 800 kilogramm műanyagot találtak...

Tovább


A számítógépes biológiai képelemzésről szerveztek nemzetközi konferenciát Szegeden

Mintegy 250 biológus, képelemzéssel foglalkozó informatikus, valamint mikroszkópok építésével foglalkozó szakember részvételével szerveztek nemzetközi konferenciát a Magyar Tudományos Akadémia Szegedi Biológiai Kutatóközpontjában.

Tovább


Az elitkultúra parodizálása