hirdetés

TARTALOM

 VISSZA

 


Az elitkultúra parodizálása



| |
 


Az amerikai és brit pop art fénykorát tekinti át mások mellett Claes Oldenburg, Roy Lichtenstein és Andy Warhol művein, összesen 100 munkán keresztül a bécsi Museum moderner Kunst - Stiftung Ludwig (mumok) csütörtöktől látogatható, Ludwig Goes Pop című kiállítása.

A négy emeletet betöltő anyagban az 1960-as évek életérzése köszön vissza: a pop art a 2. világháború után kibontakozó fogyasztáskultusz és az ekkorra elterjedt televízió révén minden korábbinál nagyobb hatású tömegmédia jelenségeire reagált, elsősorban a külsődleges jegyeket, a kliséket megragadva - mondta el Susanne Neuburger kurátor a kiállítás szerdai bécsi sajtótájékoztatóján.

A pop art művészek szándékosan feloldották a magas művészet és a tömegkultúra közötti határokat, gyakran használva eszközül a hirdetések világán keresztül mindenütt jelen lévő giccset, néha kifejezetten az elitkultúra parodizálására.

Talán nincs másik 20. századi művészeti irányzat, amely olyan gyorsan utat talált volna magának a műtárgypiacra, mint a pop art, melynek legkorábbi gyűjtői közé tartozott Peter és Irene Ludwig is. A német házaspár már a hatvanas évek elején felfedezte az amerikai pop artot, noha az európai kritikusok csak az 1964-es Velencei Biennále után kezdtek felfigyelni az irányzatra.
Peter és Irene Ludwig hamarosan az Amerikán kívüli legnagyobb pop art gyűjteményt tudhatta magáénak. A kollekció immár több múzeumban elhelyezett darabjai a Ludwig Goes Pop kiállításon láthatók ismét együtt: a száz festmény, nyomat, szobor, installáció és objekt hét múzeumból érkezett, több munka Budapestről.

A bemutatott anyag az ötvenes évek közepétől a hetvenes évek közepéig követi végig a pop art fejlődését olyan mesterek munkáin keresztül, mint az amerikai Duane Hanson, Robert Indiana, Jasper Johns, Roy Lichtenstein, Robert Rauschenberg, James Rosenquist, Andy Warhol és Tom Wesselmann, illetve a brit Peter Blake és Richard Hamilton.

A mumokban csütörtöktől szintén kiállítással jelentkező német képzőművész, David Lieske javaslatára a Ludwig Goes Pop egy kortárs projekttel egészült ki. A brit Villa Design csoport az 1930-as évek híres producere, rendezője és első homoszexuális pornószínésze, az Auschwitz-ban meggyilkolt Bernard Natan alakját idézi fel, egy neki szentelt múzeum lehetőségeit vizsgálva.
Karola Kraus, a mumok igazgatója a sajtótájékoztatón felidézte, a Ludwig-gyűjtemény anyagából 2014 végén először a kölni Ludwig Múzeum rendezett kiállítást Ludwig Goes Pop címmel, ennek némileg módosult változata látható szeptember 13-ig Bécsben.
A budapesti Ludwig Múzeum - Kortárs Művészeti Múzeum (Lumú) tájékoztatása szerint a kiállítás-sorozat harmadik állomása október 2-án nyílik a magyar fővárosban. A budapesti múzeumba 60 nagy értékű műtárgy érkezik, melyek biztosítási összértéke meghaladja az 50 milliárd forintot.

A budapesti tárlat egyik különlegessége lesz Claes Oldenburg jelenleg a mumokban látható, fél kiállítási szintet megtöltő munkája, a Mickey Mouse Museum, a Lumú azonban kitekintést nyújt majd a pop art kelet- és közép-európai tendenciáira is.

Forrás: MTI

2015. február 11., szerda

Kapcsolódó anyagok

Pszichiátriai és az orvostudomány mainstream kutatásai

Hozzászólások:

Nincs hozzászólás ehhez a cikkhez.

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie.


Extra tartalom:

 
ROVAT TOVÁBBI CIKKEI

Az év orvos írója és költője 2018 – pályázat

Pályázatot hirdet az Irodalmi Rádió Az év orvos költője, valamint Az év orvos írója cím odaítélésére. A pályázaton orvos, illetve egészségügyi végzettséggel rendelkezők, egészségügyi intézményben dolgozók vagy egyéb egészségügyi munkakörben foglalkoztatottak vehetnek részt. Versekkel és novellákkal lehet pályázni. Az eredményeket az Irodalmi Rádió felolvasóest-sorozatának keretében teszik közzé 2018. szeptember 15-én.

Tovább


Tízből két magyar érintett valamilyen légúti betegségben

Magyarországon a népesség csaknem 25 százalékánál fordul elő légúti allergiás megbetegedés, az asztmás és COPD-s betegek száma pedig közel 1 millióra tehető. Többlépcsős, nagyszabású kampányt indított „Mozdulj Oxigénnel” elnevezéssel a Törökbálinti Tüdőgyógyintézet hátterével létrehozott Légzéssel a Lélekért Alapítvány, hogy felhívják a figyelmet a súlyos légúti betegségekre a betegek mobilitásának lehetőségeire, a megelőzés és a terápiás együttműködés kiemelkedően fontos szerepére. A kampány megkoronázásaként filmvászonra illő kisfilm készült Magyarország legkülönlegesebb kórusáról, mely bemutatja hogyan készült fel a kórus első nagy fellépésére.

Tovább


Global Generic, Biosimilar and Value Added Medicines Conference

Industry leaders from the generic, biosimilar and value added medicines industries discuss challenges and opportunities in ensuring sustainable, worldwide patient access to pharmaceuticals.

Tovább


Öt új nemzeti kutatás-fejlesztési program indul

A Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal (NKFIH) támogatásával öt nemzeti kutatás-fejlesztési program indul tíz új projekttel, összesen öt milliárd forint támogatással - hangzott el az M1 aktuális csatorna hétfői műsorában.

Tovább


Az elitkultúra parodizálása