hirdetés

TARTALOM

 VISSZA

 


A meflokin depressziót okozhat



| |
 


A Lariam nevű, vitatott hatású maláriagyógyszer katonáknál való alkalmazása ellen szólalt fel egy kormánypárti parlamenti képviselő Nagy-Britanniában, mert a meflokin nevű hatóanyagot tartalmazó szer súlyos depressziót és egyéb súlyos mentális zavarokat okozhat.

Johnny Mercer azután tette közzé felhívását hétfőn, hogy több tucat levelet kapott a brit hadsereg tagjaitól, akik a mellékhatásokra panaszkodtak. A képviselő - egykori katona és afganisztáni veterán - szerint mindaddig nem lenne szabad felírni a gyógyszert, amíg vizsgálatok nem tisztázzák, hogy ártalmatlan-e.

A védelmi minisztérium szerint a Lariamot szakvélemény alapján írják fel, és széles körben használják, nemcsak a hadseregben, hanem a polgári lakosságnál is. A hadsereg egy magas rangú orvosa szerint azonban a mellékhatásokról szóló bizonyítékok növekvő számát tekintve "több mint indokolt" lenne más gyógyszert alkalmazni a malária ellen, amíg nem tudják biztosan, hogy a meflokin biztonságos-e.

Egy másik katonaorvos a BBC szerint két részletes vizsgálatot is elvégzett a meflokinnal kapcsolatban, és arra a megállapításra jutott, hogy az alanyok harmadánál súlyos mellékhatások jelentkeztek.
A BBC-nek egy magas rangú tiszt névtelenül elmondta, ő is a gyógyszer áldozatai közé tartozik. "Rövid távon a meflokin álmatlanságot okoz, befolyásolja a józan ítélőképességet, amelyre veszély esetén különösen nagy szükségük van a katonáknak. Hosszabb távon a mellékhatások klinikai depresszióhoz vezetnek, amit a családom is megszenved" - fogalmazott, hozzátéve, hogy a Lariam szedése előtt nem voltak ilyen tünetei.
Egy Afganisztánt kétszer is megjárt másik katona arról beszélt, nem sokkal azután, hogy elkezdte szedni a gyógyszert, rémálmai lettek és attól tartott, megőrül. Három év múltán még mindig vannak rossz álmai, szorong és paranoiás.

Az Egyesült Államok hadseregénél már évekkel ezelőtt felmerültek aggályok a Lariammal szemben, az amerikai gyógyszerbiztonsági hatóság (FDA) pedig 2013-ban a legsúlyosabb figyelmeztetést adta ki a meflokinra vonatkozóan annak lehetséges idegi és pszichiátriai mellékhatásai miatt. A brit védelmi minisztérium egyik orvostanácsadója szerint viszont az FDA döntését sokkal inkább a hatóanyag közvélemény szemében kialakult rossz megítélése, semmint tudományos bizonyíték szülte.
A gyártó Roche közölte, az Európai Unió egészségügyi hatóságai által nemrég végzett ellenőrzés megerősítette a korábbi álláspontot, hogy "a Lariam előnyei túlsúlyban vannak a kezelés esetleges kockázataival szemben".

A brit védelmi minisztériumnak 11 ezer 500 doboz gyógyszere van és egyesek szerint a Lariam lecserélése jelentős anyagi terhet róna a tárcára, amely ezért is akarja tovább használni.




MTI 2015. augusztus 17., hétfő

Kapcsolódó anyagok

A random variancia mint karcinogén tényező?

A gyógyszerészi gondozás a magas vérnyomás kezelésében

„Kivisszük a betegséget, behozzuk az egészséget”: tavaszi gyógyító hiedelmek

A hypertonia története - Paul Dudley White (1886-1973)

Társasági hírek

Hozzászólások:

Nincs hozzászólás ehhez a cikkhez.

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie.


Extra tartalom:

 
ROVAT TOVÁBBI CIKKEI

Május a vérnyomásmérés hónapja!

A Nemzetközi Hypertonia Társaság és a Hypertonia Világ Liga mozgalmat hirdetett 2017 májusára.

Tovább


Nem hálából csúszik a boríték

Fordulatot hozott a RESZASZ és a Szinapszis közvélemény kutató friss felmérése. Ebben nemcsak azt mondta ki a megkérdezett, csaknem ezer orvos, hogy hálapénzmentes egészségügyet szeretne, de végre elismerte: nem hálából, sokkal inkább félelemből és a jobb ellátás reményében csúszik a boríték.

Tovább


A Magyar Idegtudományi Társaság nyílt levele a CEU kapcsán

A CEU Kognitív Idegtudományi Tanszéke nem csak az ország vezető kognitív idegtudományi intézete, de nemzetközi összehasonlításban is a világ vezető intézetei közé tartozik.

Tovább


22. Májnap

Egynapos budapesti, akkreditált továbbképző konferencia háziorvosok, gasztroenterológusok és minden érdeklődő számára.

Tovább


A meflokin depressziót okozhat