TARTALOM

 VISSZA

 


A kalciumtartalmú táplálékkiegészítők és a szívroham




 

Az idős korban a csontok megerősítésére szedett hagyományos kalciumtartalmú étrendkiegészítők egy pénteken közzétett tanulmány szerint megnövelhetik a szívroham kockázatát.

A British Medical Journal szakfolyóiratban megjelent kutatás eredményei szerint a kalcium a csontritkulás kezelésében betöltött szerepét újra kell gondolni. Kalciumtartalmú tablettákat gyakran írnak fel az orvosok a csontok egészségének megőrzésére, egy nemrégiben végzett klinikai kísérlet azonban azt mutatta, hogy egészséges idős nőkben megnövelhetik a szívroham és egyéb szív-érrendszeri megbetegedések előfordulását.

Ebből kiindulva egy nemzetközi kutatócsoport az új-zélandi Auckland Egyetem munkatársa, Ian Reid vezetésével 11 különböző klinikai kísérletet vettek górcső alá, amelyekben összesen 12 ezer páciens vett részt. Vizsgálatukból az derült ki, hogy a kalciumtartalmú kiegészítők a szívroham kockázatának körülbelül 30 százalékos növekedésével áll összefüggésben. Ennél kisebb mértékben ugyan, de a stroke és a halálozás valószínűsége is emelkedett. Az összefüggés következetesen kimutatható volt mindegyik kísérletben, függetlenül az életkortól, a nemtől és a táplálékkiegészítő típusától.

Bár a hozzáadott kockázat egyénre lebontva mérsékelt, a kalciumtartalmú kiegészítők elterjedt használata a kutatók szerint jelentős mértékben megnövelheti a betegségterhet az egész népességre nézve. Korábbi kutatások azt mutatták, hogy a kalciumbevitel növelése az étrend módosítása révén nem növeli a szív-érrendszeri rendellenességek kockázatát, ami arra utal, hogy a kockázat csak az étrendi kiegészítők esetében fokozódik.

John Cleland és munkatársai a brit Hull Egyetemről kommentárjukban azt is hozzátették, hogy a szívroham kockázatára gyakorolt esetleges hatásuktól függetlenül a kalciumtartalmú kiegészítők valószínűleg nem túlságosan hatékonyak a csonttörések visszaszorításában.

Forrás: Medipress

Eredeti közlemény: Effect of calcium supplements on risk of myocardial infarction and cardiovascular events: meta-analysis - BMJ 2010;341:c3691

Hozzászólások:

Nincs hozzászólás ehhez a cikkhez.

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie.


Extra tartalom:

 
ROVAT TOVÁBBI CIKKEI

HIV-vírus az agyban

A HIV-vírus túlélhet az agyban.

Tovább


KÖZ_egek

Új kiállítás a Ludwig Múzeum - Kortárs Művészeti Múzeum új, külső helyszínén, a Józsefvárosi Galériában.

Tovább


Rendszerhibák a jövőben

Az ombudsmanokat a rendszerhibákra hozták létre. A Jövő Nemzedékek Országgyűlési Biztosa az elkövetkező nemzedékek létfeltételeit veszélyeztető rendszerhibákra ügyel. A várható talajcsúcs és az ivóvízellátási gondok mellett a sokszor egészségügyi veszélyeket hordozó új anyagok jelentenek komoly gondot...

Tovább


Megelőzni négymillió gyermek halálát

Négymillió gyermek halálát lehetett volna elkerülni az elmúlt évtizedben.

Tovább