Hírvilág

A géneken is múlik a placebohatás

2011. AUGUSZTUS 15.

Szöveg nagyítása:

-
+

Placebóról akkor beszélünk, ha a gyógyszer nem tartalmazza a feltételezett hatóanyagot, hanem helyette például cukrot vagy keményítőt. A placebók elsősorban új hatóanyagok tesztelésére valók: egyes embereknél csaknem ugyanolyan hatást érnek el, mint az igaziak, másoknál viszont nem. Eddig nem lehetett tudni, hogy min alapszik ez a különbség. Úgy sejtették, hogy biológiai és pszichológiai tényezők játszanak közre – a genetikai okok most tovább színesítik a képet. A placebók valószínűleg az agy jutalomközpontjára hatnak. Eközben úgynevezett monoamin neurotranszmittereket (azaz ingerületátvivő anyagokat) szabadítanak fel, főképpen dopamint és noradrenalint. Ezeket a kémiai hírvivőket gének ellenőrzik, ezért feltételezték a kutatók, hogy a genetikai különbségek befolyásolhatják a placebók hatását. Andrew Leuchter és csapata 84, klinikai depresszióban szenvedő ember vérét vizsgálta meg, mivel e betegekről ismert, hogy különösen erős náluk a placebohatás. Harmincketten orvosságot kaptak, ötvenketten placebót – írja a Der Standard osztrák újság a Journal of Clinical Psychopharmacology című szaklapra hivatkozva. A kutatók azokat a géneket, illetve a közöttük lévő különbségeket vizsgálták, amelyek két monoamin-enzim (COMT és MAO-A) termelését szabályozzák. A legmagasabb MAO-A-aktivitást mutató embereknél jóval csekélyebb volt a placebohatás, mint a többieknél. A COMT-enzim esetében pedig éppen fordítva. „A klinikai depresszióban szenvedő, MAO-A- és COMT-genotípusú betegek a két enzim aktivitása miatt biológiai előnnyel, illetve hátránnyal rendelkeznek a placebókra adott reakcióikat illetően” - mondta Leuchter. Véleménye szerint a felismerés nem szolgál egyedüli magyarázattal a placebohatásra, mivel több biológiai és pszichoszociális tényező is befolyásolja azt. A jövőben azonban figyelembe lehetne venni a genotípus hatását a klinikai kutatások megtervezésénél, hogy a gyógyszertesztek megbízhatóbbak legyenek. Forrás: Journal of Clinical Psychopharmacology Absztrakt: Journal of Clinical Psychopharmacology: August 2009 - Volume 29 - Issue 4 - pp 372-377

HOZZÁSZÓLÁSOK

0 hozzászólás

A rovat további cikkei

Mennyit ér a vesém?

A miért illegális a szervkereskedelem? című interjúban Bognár Gergely bioetikus felvázolja e kérdéskör jelenségeit.

Hírvilág

Bilasztin, nem szedáló antihisztamin használata krónikus urtikária esetén, már gyermekkorban is

Az allergiás betegségek, allergiás nátha, urtikária első vonalbeli kezelésére nem szedáló, második generációs antihisztaminok javasoltak. Az egyik legújabb második generációs antihisztamin a bilasztin, amellyel nemcsak felnőtt-, hanem gyermekvizsgálatok is történtek.

Hírvilág

Valóban „egészségesebb” a patikai só? - Tények, tévhitek és ellentmondások a nátrium-kloriddal kapcsolatban

TAKÁCS Gábor, FITTLER András, BOTZ Lajos

Több mint egy éve indították útjára az interneten és különböző fórumokon azt a figyelmeztető hírt, hogy az étkezésre szánt konyhasó kálium-kloriddal kevert, dúsított, sőt akár 100%-ban csak azt tartalmazza. A hírközlő(k) és/vagy annak terjesztői még azt is kihangsúlyozták, összeesküvés elméletekhez illően, hogy ennek következtében a magyar lakosság tudtán és akaratán kívül nátriumszegény diétára van „fogva”. Még azt is megkockáztatták, hogy szerintük egy gyalázatos biológiai népirtásról van szó, hiszen csökken az „egészséges NaCl” bevitel és nő a szervezet számára igen „ártalmas KCl” fogyasztása. Ezáltal -írták embertársaik megsegítésére- számtalan betegségnek lehetünk áldozatai, sőt a krónikus bajainkból éppen ezért nem tudunk meggyógyulni (nemzőképtelenség, allergia, vesebetegség, magas vérnyomás).

Hasnyálmirigyrák - az alattomos gyilkos Meghalt Patrick Swayze

Orvosai tavaly diagnosztizálták Patrick Swayze betegségét. A kezeléseknek köszönhetően talpra állt, és hónapokig forgatta a "The Beast" c. új televíziós sorozatot. Önéletrajzi könyvet készült írni közösen feleségével.

Hírvilág

Hatástalan a glükózamin az ízületi gyulladással összefüggő derékfájás ellen

A népszerű glükozamin kiegészítő egy új tanulmány szerint kevés vagy semmilyen enyhülést sem nyújt osteoartritis okozta krónikus derékfájásra.