TARTALOM

 VISSZA

 


Szerb Antal és az örök élet


Szerb Antal és az örök élet

| |
 

Szerb Antal akkor is örökbecsű művészeink között foglalna helyet, ha nem lett volna olyan kiváló regényíró, publicista és műfordító, irodalomszerető avagy érettségiző nemzedékek sora nő fel tudományos, kritikai munkásságán, magyar és világirodalomtörténetén, s mert esztétikája páratlan, szellemessége és elegáns, eredeti látásmódja felülmúlhatatlan.

Szerb Antal igazából a kultúrával hivatásszerűen foglalkozó irodalmi szakember volt, s ugyanakkor jelentékeny szerepet töltött be szépirodalmunkban is. Könyvek között nőtt fel, és már fiatalon kiemelkedett kortársai közül széleskörű és csillogóan sokoldalú műveltségével, alig húszéves volt, amikor a Nyugatban versei és novellái jelentek meg,

Életműve senki máséhoz nem hasonlítható, művei új műfajokat honosítanak meg egyre fokozódó népszerűséggel a magyar irodalomban.A királyné nyaklánca című könyve például alig meghatározható műfajú átmenet a szépirodalmi értelemben vett regény és a tudományos értelemben vett történelmi korkép között.

Szépirodalmi főműve pedig A Pendragon legenda. Az írás sajátos iróniájával ejt rabul, és műfajában az angol kísértetregények paródiájának is felfogható, noha számos elemében a legmagasabb rendű ismeretterjesztés műfaji követelményeinek is eleget tesz, misztikus titkok hordozója, és azok paródiája is egyszerre.

Szerb Antalról az hír járta, hogy nincs is nála műveltebb és egyben rokonszenvesebb ember az egész magyar irodalmi életben.
Az Utas és holdvilág különleges helyet foglal el irodalmunkban, páratlan alkotás, mely mindannyiunk örök megfutamodását közvetíti, félelmünket az élettől, a felnőtté válástól, a szabadság elvesztésétől, az illúziókkal való leszámolástól. Mulatságos, rezignált és szomorú könyv. S benne a kincs, a kiolthatatlan csodavárás:
„És ha az ember él, még mindig történhet valami" - ezzel a mondattal zárul a regény.


Örkény egypercese jeleníti meg alakját, sorsát:

IN MEMORIAM DR. K. H. G.
- Hölderlin ist ihnen unbekannt?- kérdezte dr. K. H. G., miközben a lódögnek a gödröt ásta.
- Ki volt az? - kérdezte a német őr.
- Aki aHyperion-t írta - magyarázta dr. K. H. G. Nagyon szeretett magyarázni. - A német romantika legnagyobb alakja. És például Heine?
- Kik ezek? - kérdezte az őr.
- Költők - mondta dr. K. H. G. - Schiller nevét sem ismeri?
- De ismerem - mondta a német őr.
- És Rilkét?
- Őt is - mondta a német őr, és paprikavörös lett, és lelőtte dr. K. H. G.-t.

NZS

Kapcsolódó anyagok

What the Future?

Színházi társasjáték a mélyszegénységről

Hozzászólások:

Nincs hozzászólás ehhez a cikkhez.

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie.


Extra tartalom:

 
ROVAT TOVÁBBI CIKKEI

What the Future?

Tim O’Reilly évtizedek óta a techvilág egyik meghatározó kulcsfigurája, a nyílt forráskódú mozgalom meghatározó szereplője, a róla elnevezett kiadóvállalatának alapítója. A hetvenes években kezdett foglalkozni a technológia írások készítésével, az első sorból nézte végig és alakította az Internet elindulását. 1992-ben az akkori Internet katalógusának összeállításával az induló mozgalom egyik központi alakjává vált.

Tovább


Színházi társasjáték a mélyszegénységről

A Szociopoly, egy táblás társasjáték, amely a mindenki által ismert „Gazdálkodj okosan” játék mintájára készült, de annak éppen a fordítottja. A Szociopolyban a játékosok nagyon szegények, egy észak-magyarországi kistelepülésen élnek, jövedelmük segélyekből, alkalmi munkalehetőségekből tevődik össze, és a játék célja, hogy a játékosoknak ilyen bevételekből túl kell élniük egy hónapot.

Tovább


Az élő város

Eberhard Straub könyve a városok történetét, az egymásra rakódott, és ugyanakkor dinamikusan változó legfontosabb kultúraformáló tényezők mentén mutatja be. Miközben áttekintést ad az európai városok fejlődésének legfontosabb narratív kereteiről, felvázolja az életmódokat és széles ecsetvonásokkal azok társadalompolitikai kontextusát.

Tovább


A megtartó forma

Nagy Bernadette kettős életet él. Dettiként évtizedekig az Írók Boltja művészeti vezetője volt, a mai napig tulajdonosa, Nadeként pedig 2004. óta készít geometrikus absztrakt stílusú digitális képeket, amelyeket időnként fotókkal párosít, így például Kassák, Bartók, Hitchcock arcképével, vagy Caravaggio, Schöffer művével. Monokróm festményeket is alkot. Rendszeresen részt vesz a MET csoportos kiállításain és az Arnolfini Mini Mail Art online tárlatain. Legutóbb a Nyitott Műhelyben láthattuk 108 színfogó című kiállítását.

Tovább


Szerb Antal és az örök élet