TARTALOM

 VISSZA

 


Női szerep és az idő


Női szerep és az idő

| |
 



Nem fog az idő Jane Austen alakjain, elevenen állnak előttünk ma is; mindig szívesen olvassuk visszafogott párbeszédeit, még mindig kíváncsiak vagyunk az általa ábrázolt szerelmi viszonyok kibontakozására, s ez így is marad feltehetően, amíg lesz házasság és szerelmi párbaj, s amíg a két nem között érzelmek dúlnak.

Mindig is olvasni fogják őt a különböző nemzedékek, hogy okuljanak, belevetve magukat abba a sajátos erőtérbe, mely két ember dialógusából ered, és maguk elé képzelhessék a figurákat, melyeket megelevenít szemünk előtt a pergő, élőbeszédhez hasonlatos dialógus, melynek ez a szerző nagymestere.
.
Minthogy Jane Austen annak is mestere, hogy megmutassa, a pillanatba zárt párbeszédből miként lesz azután igazi sors, mert az ő világában mindennek következménye van.

„Mr. Bennet alkatában oly különös módon keveredett a fürge elme, a gunyoros modor, a tartózkodás és a szeszély, hogy felesége huszonhárom évi tapasztalat után sem értette meg jellemét. Mrs. Bennetet könnyebb volt kiismerni: gyarló eszű, csekély tudású, hullámzó kedélyű asszony volt. Mikor elégedetlenség kínozta, idegesnek képzelte magát. Élete feladatának azt tartotta, hogy férjhez adja leányait, vigaszt a látogatásokban és a pletykákban talált.”– valahogy így indul a Büszkeség és balítélet, Jane Austen felejthetetlen regénye. Ilyen skiccet csak egy roppant élet szempár tulajdonosa képes felvázolni, egy gyors mozdulattal kiszabni a másik embert oly gaykorta övező homályból. Nemhiába írja, nyilván önmagát is jellemezvén ezzel:

„Némelyeknek megadatott a gyors felfogás, a bonyolult részletek érzékelésének képessége és a természetes éleslátás a jellem megítélésében, röviden az, ami a hosszú tapasztalatnál is többet ér...” –, elmondható, hogy majd minden Austen-regény a házassági, párkapcsolati bonyodalmak köré szerveződik, témájukat voltaképpen nem a szenvedély elemzése, nem a romantikus vágyak boncolgatása adja, hanem, hogy ki, miért illik a másikhoz, és a társadalmi rang, erkölcs és szellemi képességek miként illeszkednek létrehozván esetleg egy boldog és kiegyensúlyozott párkapcsolatot, avagy éppen ellenkezőleg.
Az emberek értékét e belülről átélhető, kissé szűkös világban morális és társadalmi csiszoltságuk adja.

Austen pedig illúziótlan, és szigorú. Világa az értelmes nők világa, akik boldogulni szeretnének, és nem túl sok szenvedéssel járó életet akarnak, egy hozzájuk való férfi oldalán, akinek van társadalmi súly és lehetőleg a megfelelő élethez megfelelő jövedelme is. Mert a nők helyzete, valljuk be, ha nem túl szépek és nem vagyonosak, szinte kilátástalan.

Nagyon rövidke idő adatik meg nekik, hogy férjhez menjenek, a húsz éves lány már kifelé jár a korból, s aki elmulasztja a lehetőséget, aki nem áll kellőképpen résen, vagy hallgat a test csábításaira, élete végéig bánhatja, súlyosan lakol a könnyelműségéért.
Mert az igazi vonzalom témája nem más, mint a megfelelő szellemi partnerek egymásra hangolódása, a jó erkölcs és kellő higgadtság, önuralom, mindig elnyerik méltó jutalmukat. Csak hagyni kell, hogy a sors dolgozzon, szője a kapcsolat hálóját.
Mert a szenvedély és meggondolatlanság itt ezekben a regényekben is, végül bukáshoz vezet. A polgári értékrendet láthatjuk felragyogni, annak ellenére, hogy a fölkapaszkodottak mindig nagy derültségre adnak okot, a humor forrása Austennél a viselkedés otrombaságaiból fakad.

Austen egyszerűsége és őszintesége lefegyverző, a szellemes társalgás, hivalkodástól mentes elmésség, szarkazmusba hajló kellemes humor mind-mind a sajátja.
Az alkotás és egyenjogúság titka, ezt Virginia Woolf óta tudjuk, a saját pénz és saját szoba.

„Jane Austen szellemességével karöltve jár tökéletes ízlése. Az ő bolondja azért bolond, és a sznobja azért sznob, mert eltér a józanság és az értelem eszményétől, amelyet Jane Austen mindig maga előtt lát, és világosan elénk idéz még akkor is, amikor nevetésre késztet. Nincs és sohasem volt még egy regényíró, aki ilyen tévedhetetlenül igazodott volna el az emberi értékek között.”

A női kiszolgáltatottság és különösen az alkotói szerep máig sok fejtörést okoz, az igazi intellektus és tehetség sorsa korántsem könnyű, idő kell az alkotáshoz, elsősorban idő. Saját pénz, saját idő, a paripa-fegyver mellett természetesen.

2013. 12. 17
eLitmed


Kapcsolódó anyagok

Teljes testes elektro­stimulációs tréning indirekt hatása a gátizmokra

Meta-analízis az Inkontinencia Asszociált Dermatitis prevenciójáról

Rossz hírek közlése a szemészetben, különös tekintettel a diabeteses retinopathiara

Veszélyes szépség - Egészségkárosító kockázatok a szépségszalonokban dolgozók körében

Alternatív tréningmódszer hatása a medencefenék izomzatra

Hozzászólások:

Nincs hozzászólás ehhez a cikkhez.

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie.


Extra tartalom:

 
ROVAT TOVÁBBI CIKKEI

Filmet varázsolni az életből

A For Sama (Kislányomnak, Samának) valódi kordokumentum, amelyben testközelből szembesülhetünk egy háború börtönszerű csapdahelyzetével. Amikor egyik napról a másikra kell eldöntenünk, hogy maradunk, ahol vagyunk, vagy mindent feladunk, és új életet kezdünk - mindezt hihetetlen gyorsasággal, a halál veszélye pedig mindkettőnél fennáll. Hamza Al-Kateab egyike azon kevés orvosoknak, akik hivatásukhoz és esküjükhöz ragaszkodva még nem hagyták el háború sújtotta hazájukat, Szíriát, egy szebb jövő érdekében. Felesége, Waad Al-Kateab rendezőnő a saját szemszögéből követi nyomon életüket a szíriai civil háború idején. A lányuknak, Samának címzett dokumentumfilm az első a műfajban, amit négy kategóriában is jelöltek BAFTA-díjra, mostanra pedig egy Oscar-díj várományosa is. A For Sama (Kislányomnak, Samának) január 27. és február 2. között lesz látható a VI. Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztiválon, ennek apropóján beszélgettünk Sós Ágnes dokumentumfilm-rendezővel. Tovább


A Lényeg elérése

Herbert Aniko aka Haniko júniusi, a Rugógyár Galériában megrendezett pop up tárlata, a Hirundo arra a súlyos problémára hívta fel a figyelmet, hogy a nagyüzemi mezőgazdaság okozta élőhely-átalakítások, a klímaváltozás és a fészkek állandó leverése miatt eltűnhetnek a fecskék Magyarországról. Haniko fecskelánnyá szellemülve, öt nagyméretű képben és egy kilenc kisebb alkotásból álló ún. kísérő sorozatban, vegyes technikával dolgozta fel ezt a fontos témát.

Tovább


Mindenki a saját szenvedéstörténete felől ismerhető meg

Hegedűs Gyöngyit a Fragmentum csoportos kiállításon bemutatott művei alapján az orvoslás és a művészet kapcsolatáról, az alkotás funkciójáról és magáról a kiállításról kérdeztük.

Tovább


Paracelsus Magyarországon 24 igaz történet

Dr. Magyar László András orvostörténész, író és műfordító munkássága kiválóan illusztrálja, milyen szerteágazó és sokszínű kutatásokat folytathat az, aki az orvostörténet iránt érdeklődik. Könyveinek, ismeretterjesztő és szaktanulmányainak, valamint fordításainak köszönhetően betekintést nyerhettünk – hogy csak néhány példát említsünk – a démonológiába, a kísértettanba, a régmúlt idők gyógymódjaiba, megismerhettük a régi orvosi eszközöket, a görög dietetikát, valamint azt, hogy mit gondolt a 16-17. század embere a házastársi kötelességről.

Tovább


Női szerep és az idő