hirdetés

TARTALOM

 VISSZA

 


Elérhető Picasso


Elérhető Picasso

| |
 



„Alacsony, fekete, zömök, nyugtalan és nyugtalanító; a szeme sötét, a tekintete mély, átható, furcsa, már-már merev. Félszeg mozdulatok, nőies kéz, szegényes göncök, rosszulöltözöttség. Egy vastag, csillogó fekete hajtincs metszi keresztbe az értelmes és makacs homlokot.” – így jellemezte Picassót egyik szeretője, Fernande Olivier.

Picasso különcsége, provokatív magatartása közismert volt, személyiségének sajátos varázsát, vitalitását azonban műveinek eladásában és népszerűsítésében is felhasználta. Diszlexiája is, melytől igencsak szenvedett, közismert volt.
Elmondható róla, hogy élete tele volt botrányokkal, kegyetlenül bánt gyerekeivel és a nőkkel sem volt kíméletes, környezete azonban és főként közönsége mindezt elnézte neki.

A hírek szerint a közeljövőben elérhetővé válik Pablo Picasso 56 festménye és több szobra. A kiállítás február 14-től látható Zágrábban, a Klovicevi dvori Galériában.
A párizsi Picasso Nemzeti Múzeum törzsanyagából állították össze a kiállítást és a 20. század egyik legnagyobb művésze életművének keresztmetszetét adja. Az anyag június végéig lesz a horvát fővárosban, majd visszakerül eredeti helyére, a párizsi Picasso Múzeumba.
A kiállítás kurátora ugyanaz a személy, aki korábban, 2004-ben a Klovicevi dvoriban megrendezte a Dora Maar és Picasso című tárlatot.

Dora Maar francia fotográfus és festő, Picasso múzsája és szerelme volt 1935 és 1945 között. Maga is művész. A hozzá fűződő szenvedélyes és viharos kapcsolat nagymértékben befolyásolta Picasso további művészi világát, és megalapozta a festő politikai jelenlétét és világhírét. Dora Maar szürrealisták csoportjának tagja volt.

Származását tekintve elmondható, hogy édesapja horvát építész volt, aki francia nőt vett feleségül. Lánya Toursban született 1907-ben Teodora Markovic néven, majd a nő fiatal fotósként a Dora Maar művésznevet vette fel. a harmincas évektől kezdve igen jelentős pályát futott be. Képei a divatfotózástól a gazdasági válság kárvallottjait megörökítő szociofotóig tág műfaji kategóriákat ölelnek fel.

Picasso pedig a többféle változatban megfestett Kalapos nő-képek, a Síró nő, az Ülő nő című képeken dokumentálta ennek a kezdetben inspiráló, majd végletes és idegtépő kapcsolatnak a tragikus állomásait. A modellje mind Dora Maar volt.
Ez a szerelem jól átvilágítja azt az ellentmondásos viszonyt, amellyel Picasso a hozzá közel kerülő nőkhöz kapcsolódott. Állandósult szellemi párviadal, a másik fél intellektuális és érzelmi kiszipolyozása, féktelen birtoklásvágy és álladó hódításkényszer. Picasso minden nagyobb művészeti korszakát egy-egy szerelem által inspirált képzet és világképváltozás fémjelzi.

A februári Picasso kiállításon olyan festmények lesznek láthatók, mint a melankolikus szépség, Olga Koklova, Picasso első felesége, akit a 20. század elején neoklasszikus stílusban festett meg a művész, a Két futó nő a tengerparton kubisztikus vízió 1922-ből, Dora Maar portréja 1937-ből, az egyszemű Celestine a kék periódusból, a Nőstény kecske szobor 1950-ből.

NZS


Kapcsolódó anyagok

Pályázati Felhívás - Segítő szakmában dolgozó alkotók részére

Hozzászólások:

Nincs hozzászólás ehhez a cikkhez.

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie.


Extra tartalom:

 
ROVAT TOVÁBBI CIKKEI

„Kivisszük a betegséget, behozzuk az egészséget”: tavaszi gyógyító hiedelmek

Az érdekességre törekedve tekintjük át a magyar nyelvterület tavaszi gyógyító szokásait.

Tovább


Egy közös történet: Az Olaszliszkai

Egy színházi előadás arról, hogy miért érzi valaki annyira reménytelennek az életet ebben a pillanatban Magyarországon, hogy véget vessen az életének. És bár ez nem lehetett az alkotók szándéka, de egy előadás arról, hogy miért lett öngyilkos Borbély Szilárd.

Tovább


Tényeken innen és túl -- személyes gondolatok

A tavalyi év szava az angol Oxford szótár szerkesztősége szerint nemzetközi szinten a „post-truth” kifejezés volt. A német nyelvészeti társaság, a Gesellschaft für deutsche Sprache pedig a „postfaktisch”-t választotta. Az angol kifejezés jelentése: igazság utáni, a németé: tények utáni.

Tovább


Kiállításajánló: A természet fogaskerekei

Venczel Attila egy autonóm újrakezdő, aki az élete több területén is anakronisztikusnak számító eljárások felé fordult. Hagyományőrző fotográfiával foglalkozik, hagyományőrző lövészettel, és kézműves nyomdát üzemeltet

Tovább


Elérhető Picasso