TARTALOM

 VISSZA

 


Behatol az elnyomás zárt térségeibe


Behatol az elnyomás zárt térségeibe

| |
 

A modern abszurd komédia angliai úttörőjeként is számon tartott író - aki pályafutása alatt költészettel, színházi rendezéssel és színészettel is foglalkozott - 1930. október 10-én született Londonban, a jelentős részben kelet-európai bevándorlók által benépesített East Enden. Egyes életrajzi adatok szerint családjában portugál, mások szerint magyar felmenők is voltak. Már tizenévesen sokat olvasott, elsősorban Kafka és Hemingway műveit. 1948-tól a Royal Academic of Dramatic Art, majd a Central School of Speech and Drama diákjaként színészetet tanult, de az iskolákat hamar otthagyta, és David Baron néven különböző társulatokhoz állt színésznek. Munkája közben bejárta szinte egész Angliát és Írországot, így szerzett tapasztalatait, benyomásait később műveiben is felhasználta.

Drámaíró korszaka 1957-ben kezdődött, ekkor született A szoba című egyfelvonásosa és Az étellift című darabja, egy évvel később elkészült első egész estés színműve, A születésnap, amely nem nyerte el a kritikusok tetszését, később azonban az abszurd dráma egyik klasszikusának nevezték. 1960-ban A gondnok című háromfelvonásos drámájával átütő sikert aratott. Drámaírói pályájának fontos állomásai voltak a Hazatérés, a Csönd, a Régi idők, a Senki földje és az Árulás, amelyeknek mindegyike a sajátos, csak rá jellemző új drámai stílusban fogant. Műveit Magyarországon is folyamatosan játsszák. Több darabját is átírta a televízió számára, s maga is szerepelt A születésnap és a Hazatérés tévéváltozataiban. Televízióra dolgozta fel Proust Az eltűnt idő nyomában című regényét is.
Filmforgatókönyv-íróként olyan rendezőkkel dolgozott együtt, mint Joseph Losey (A szolga, a Baleset és A közvetítő című filmekben), Elia Kazan (Az utolsó cézár) vagy Karel Reiss (A francia hadnagy szeretője). A legjobb forgatókönyv kategóriában kétszer is jelölték a filmvilág legjelentősebb kitüntetésére, az Oscar-díjra: 1981-ben A francia hadnagy szeretőjéért, két évvel később pedig a saját darabjából készült Árulásért. Három alkalommal nyerte el a New York-i filmkritikusok díját, egyszer pedig a brit filmakadémiáét (BAFTA-díj). A film világában nemcsak forgatókönyvíróként tartják számon, hanem rendezőként és színészként is elismerik. Legnevezetesebb alakítását a Teknősnapló című filmben nyújtotta Glenda Jackson oldalán.

Nagy-Britanniában közéleti szereplőként, emberi jogi aktivistaként is ismert személyiség volt. Pacifista meggyőződése miatt tiltakozott az 1999. évi szerbiai NATO-bombázás, valamint az Irakban és Afganisztánban indított nyugati katonai beavatkozás ellen.
2005-ben megkapta az irodalmi Nobel-díjat színházi munkásságáért, amely "feltárja a hétköznapok fecsegése alatt tátongó mélységeket, és behatol az elnyomás zárt térségeibe" (a kitüntetést betegsége miatt nem tudta személyesen átvenni). Ugyanabban az évben a Franz Kafka irodalmi díjjal honorálták, és Wilfred Owen-díjjal tüntették ki a War (Háború) című 2003-ban megjelent verseskötetéért, amely az iraki háború elleni verseit tartalmazza. Megkapta a színházi Oscarnak nevezett Tony-díjat, az olasz Pirandello-díjat, a német PEN Klub emberi jogi elismerését, valamint az America Awards irodalmi életműdíjat is.
Harold Pinter 2008. december 24-én hunyt el Londonban.


Kapcsolódó anyagok

Filmet varázsolni az életből

A nyári forróság vonzza a kórokozókat

Szeniortorna - Idősebbek is elkezdhetik

Indulnak az idei MESZK-pályázatok!

Robotoké a jövő a szívsebészetben is

Hozzászólások:

Nincs hozzászólás ehhez a cikkhez.

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie.


Extra tartalom:

 
ROVAT TOVÁBBI CIKKEI

Filmet varázsolni az életből

A For Sama (Kislányomnak, Samának) valódi kordokumentum, amelyben testközelből szembesülhetünk egy háború börtönszerű csapdahelyzetével. Amikor egyik napról a másikra kell eldöntenünk, hogy maradunk, ahol vagyunk, vagy mindent feladunk, és új életet kezdünk - mindezt hihetetlen gyorsasággal, a halál veszélye pedig mindkettőnél fennáll. Hamza Al-Kateab egyike azon kevés orvosoknak, akik hivatásukhoz és esküjükhöz ragaszkodva még nem hagyták el háború sújtotta hazájukat, Szíriát, egy szebb jövő érdekében. Felesége, Waad Al-Kateab rendezőnő a saját szemszögéből követi nyomon életüket a szíriai civil háború idején. A lányuknak, Samának címzett dokumentumfilm az első a műfajban, amit négy kategóriában is jelöltek BAFTA-díjra, mostanra pedig egy Oscar-díj várományosa is. A For Sama (Kislányomnak, Samának) január 27. és február 2. között lesz látható a VI. Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztiválon, ennek apropóján beszélgettünk Sós Ágnes dokumentumfilm-rendezővel. Tovább


A Lényeg elérése

Herbert Aniko aka Haniko júniusi, a Rugógyár Galériában megrendezett pop up tárlata, a Hirundo arra a súlyos problémára hívta fel a figyelmet, hogy a nagyüzemi mezőgazdaság okozta élőhely-átalakítások, a klímaváltozás és a fészkek állandó leverése miatt eltűnhetnek a fecskék Magyarországról. Haniko fecskelánnyá szellemülve, öt nagyméretű képben és egy kilenc kisebb alkotásból álló ún. kísérő sorozatban, vegyes technikával dolgozta fel ezt a fontos témát.

Tovább


Mindenki a saját szenvedéstörténete felől ismerhető meg

Hegedűs Gyöngyit a Fragmentum csoportos kiállításon bemutatott művei alapján az orvoslás és a művészet kapcsolatáról, az alkotás funkciójáról és magáról a kiállításról kérdeztük.

Tovább


Paracelsus Magyarországon 24 igaz történet

Dr. Magyar László András orvostörténész, író és műfordító munkássága kiválóan illusztrálja, milyen szerteágazó és sokszínű kutatásokat folytathat az, aki az orvostörténet iránt érdeklődik. Könyveinek, ismeretterjesztő és szaktanulmányainak, valamint fordításainak köszönhetően betekintést nyerhettünk – hogy csak néhány példát említsünk – a démonológiába, a kísértettanba, a régmúlt idők gyógymódjaiba, megismerhettük a régi orvosi eszközöket, a görög dietetikát, valamint azt, hogy mit gondolt a 16-17. század embere a házastársi kötelességről.

Tovább


Behatol az elnyomás zárt térségeibe