hirdetés

TARTALOM

 VISSZA

 


Az engedély is rámehetne


Az engedély is rámehetne

| |
 

Nem csak tisztességtelen, de a betegbiztonságot is veszélyeztetik azok a magán egészségügyi szolgáltatói reklámok és hirdetések, amelyek a leendő páciensek tájékozatlanságát kihasználva, sokszor kizárólag az alacsony árakra, kuponakciókra alapoznak – hívta fel a figyelmet szerdai, közös sajtótájékoztatóján a Magyar Orvosi Kamara (MOK) és a Magánorvosok Országos Szövetsége (MOOSZ). A MOK elnöke, dr. Éger István szerint a Kamara Etikai Kódexe korábban megfelelően és szigorúan koordinálta ezt a területet, ám a piac túlzott liberalizációja felülírta a szabályozást. Most törvényalkotást szorgalmazva az ágazati miniszterhez fordulnak.

Az egyre hosszabb várólisták, a diagnosztikához való rossz hozzáférés, a közfinanszírozott ellátás problémái miatt a betegek egyre gyakrabban keresnek kiutat a magánellátóknál, így ezek piaca egyre szélesedik. A Kamara a MOOSZ és a Magyar Fogorvosok Egyesületének (MFE) tagjai köréből is egyre több jelzés érkezett, hogy egyes magánszolgáltatók tisztességtelen, sértő, sok esetben a valótlanság határát súroló állításokkal, kuponkedvezményekkel, akciókkal igyekeznek magukhoz csábítani a „vevőket”. Ezek a promóciók a betegek veszélyeztetése mellett az orvosokat is sértik, hiszen hitelüket és a magánellátásba vetett bizalmat is rongálja.

Szigorú etikai kódexben szabályozta korábban tagjai körében a köztestület a reklámozási lehetőségeket, ám ennek ajánlásait a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 2006-ban felülbírálta, hirdetésetikai tekintetben megváltoztatta – mondta Éger István, hozzátéve, hogy az elmúlt évek egyre liberálisabb gondolkodásmódja, az európai versenyszabályzatok túlzott akceptálása is a kielégítő köztestületi reklámszabályozás ellen hatnak.


Kuponáron egészséget


A finanszírozási olló nyílása miatt világtendencia, hogy a betegek egyre nagyobb számban keresik a magánellátókat – mondta a sajtótájékoztatón dr. Kovács János a MOOSZ elnöke, aki szerint a pácienseknek a promóciókban használt etikátlan, jogszerűtlen elemekre hagyatkozva, valós tudás nélkül kell szolgáltatót választaniuk. A szolgáltatók közötti versenyt nem határozhatja meg csupán a beavatkozás ára, annak alapvető mércéje a sikeresség, s erről a beteg csak a megfelelő ismeretek birtokában tud dönteni.

Különösen károsak a kuponakciók keretében, dömpingáron, a bekerülési költség alatt kínált ellátások, hiszen „kuponáron nem lehet egészséget vásárolni”. Az elnök szerint kérdés az is, vajon erkölcsös-e „a buszok oldalán, vagy a bontott csirke mellett” gyógyító szolgáltatást kínálni.

A magánszolgáltatók minőségellenőrzése nem megoldott hazánkban, bár a szakfelügyeleti rendszer ezt elláthatná, ám azt szétverték – mondta kérdésre válaszolva a MOK elnöke. Fejtörést okozott a kamarának az is, hogy ma, amikor az orvosok megélhetése kérdőjeles, frissen végzett, tapasztalatokat nem szerzett szakorvosok vajon nyithatnak-e magánrendelőt?

Bár azt elfogadják, hogy az orvosi tevékenység bizonyos szempontból piaci tevékenység, így reklámozható is, de csak tárgy- és tényszerű, visszafogott, más szolgáltatók hitelét nem rontó hirdetéseket engedélyezné tagjai körében a MOK. Ezért Etikai Kódexükben nagyobb teret adnának a reklámok szabályozásához. Azonban mivel ezt csak tagjaik esetében érvényesíthetnék, nem vonatkozhat azokra a magán egészségügyi ellátást kínáló szolgáltatókra, amelyek vezetői nem orvosok.

Ezért a MOK elnöke szerint új törvényre is szükség van, ennek érdekében a múlt héten levélben fordultak Balog Zoltán emberi erőforrás miniszterhez, dr. Kovács Józsefhez, a Parlament Egészségügyi Bizottsága, valamint dr. Juhász Miklóshoz, a GVH elnökéhez.

A jogszabályi változtatás első sorban a nem orvos magánklinika vezetők szankcionálását célozza, hiszen rájuk nem vonatkozik a szakmai kódex, amely csak az orvoskamarai tagokra lehet érvényes. Lapunk kérdésére válaszolva Éger István azt is elmondta, sértő reklámetikai magatartás esetén büntetés kiszabását szorgalmazzák, ami súlyos, vagy ismétlődő esetben akár a szolgáltatásból való kizárást is eredményezheti.

eLitMed.hu, Tarcza Orsolya
2013-04-03


Kulcsszavak

magánellátás, MOK, Etikai Kódex, reklám

Kapcsolódó anyagok

Antibiotikumokkal szemben rezisztens baktériumok okozta kórházi fertőzések - nemzetközi és hazai trendek

Megelőzhető a szkizofrénia kibontakozása?

Encephalitis lethargica

A radiokemoterápia - kérdések/válaszok

Az insula szerepe a parietofrontomedialis epilepsziás hálózatban. Egy sikeres műtéti beavatkozás hálózati magyarázata

Hozzászólások:

1.,   Dr. FAZEKAS TAMÁS mondta   2013. Április 04., Csütörtök 15:11:42
A gyógyszerreklám etikai kódexét nem csak a magánellátók és a hozzájuk hasonló "formációk", társulások, hanem komoly gyógyszergyártó cégek is ignorálják. Jó példa erre a tőlem egyébként nagyrabecsült Richter-Gedeon Nyrt. Panangin-reklámja. A TV-ben lépten-nyomon látható-hallható, félrevezető reklám azt sugallja, hogy az orvosság alkalmas a szív- és érrendszeri betegségek primer prevenciójára. Ez a témakörrel évtizedek óta foglalkozó orvost mosolyra készteti, a laikus közönséget pedig igencsak megtéveszti. Temérdek ehhez hasonló, szakmai-tudományos szempontból kontrollálatlan reklám, hirdetés látható, hallható, olvasható a médiákban. Ennek gátat kellene szabni, a betegek érdekében. Fazekas Tamás dr. prof., c. egyet. tanár, az orvostudomány (MTA) doktora

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie.


Extra tartalom:

 
ROVAT TOVÁBBI CIKKEI

Az év orvos írója és költője 2018 – pályázat

Pályázatot hirdet az Irodalmi Rádió Az év orvos költője, valamint Az év orvos írója cím odaítélésére. A pályázaton orvos, illetve egészségügyi végzettséggel rendelkezők, egészségügyi intézményben dolgozók vagy egyéb egészségügyi munkakörben foglalkoztatottak vehetnek részt. Versekkel és novellákkal lehet pályázni. Az eredményeket az Irodalmi Rádió felolvasóest-sorozatának keretében teszik közzé 2018. szeptember 15-én.

Tovább


Tízből két magyar érintett valamilyen légúti betegségben

Magyarországon a népesség csaknem 25 százalékánál fordul elő légúti allergiás megbetegedés, az asztmás és COPD-s betegek száma pedig közel 1 millióra tehető. Többlépcsős, nagyszabású kampányt indított „Mozdulj Oxigénnel” elnevezéssel a Törökbálinti Tüdőgyógyintézet hátterével létrehozott Légzéssel a Lélekért Alapítvány, hogy felhívják a figyelmet a súlyos légúti betegségekre a betegek mobilitásának lehetőségeire, a megelőzés és a terápiás együttműködés kiemelkedően fontos szerepére. A kampány megkoronázásaként filmvászonra illő kisfilm készült Magyarország legkülönlegesebb kórusáról, mely bemutatja hogyan készült fel a kórus első nagy fellépésére.

Tovább


Global Generic, Biosimilar and Value Added Medicines Conference

Industry leaders from the generic, biosimilar and value added medicines industries discuss challenges and opportunities in ensuring sustainable, worldwide patient access to pharmaceuticals.

Tovább


Öt új nemzeti kutatás-fejlesztési program indul

A Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal (NKFIH) támogatásával öt nemzeti kutatás-fejlesztési program indul tíz új projekttel, összesen öt milliárd forint támogatással - hangzott el az M1 aktuális csatorna hétfői műsorában.

Tovább


Az engedély is rámehetne