hirdetés

TARTALOM

 VISSZA

 


Az engedély is rámehetne


Az engedély is rámehetne

| |
 

Nem csak tisztességtelen, de a betegbiztonságot is veszélyeztetik azok a magán egészségügyi szolgáltatói reklámok és hirdetések, amelyek a leendő páciensek tájékozatlanságát kihasználva, sokszor kizárólag az alacsony árakra, kuponakciókra alapoznak – hívta fel a figyelmet szerdai, közös sajtótájékoztatóján a Magyar Orvosi Kamara (MOK) és a Magánorvosok Országos Szövetsége (MOOSZ). A MOK elnöke, dr. Éger István szerint a Kamara Etikai Kódexe korábban megfelelően és szigorúan koordinálta ezt a területet, ám a piac túlzott liberalizációja felülírta a szabályozást. Most törvényalkotást szorgalmazva az ágazati miniszterhez fordulnak.

Az egyre hosszabb várólisták, a diagnosztikához való rossz hozzáférés, a közfinanszírozott ellátás problémái miatt a betegek egyre gyakrabban keresnek kiutat a magánellátóknál, így ezek piaca egyre szélesedik. A Kamara a MOOSZ és a Magyar Fogorvosok Egyesületének (MFE) tagjai köréből is egyre több jelzés érkezett, hogy egyes magánszolgáltatók tisztességtelen, sértő, sok esetben a valótlanság határát súroló állításokkal, kuponkedvezményekkel, akciókkal igyekeznek magukhoz csábítani a „vevőket”. Ezek a promóciók a betegek veszélyeztetése mellett az orvosokat is sértik, hiszen hitelüket és a magánellátásba vetett bizalmat is rongálja.

Szigorú etikai kódexben szabályozta korábban tagjai körében a köztestület a reklámozási lehetőségeket, ám ennek ajánlásait a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 2006-ban felülbírálta, hirdetésetikai tekintetben megváltoztatta – mondta Éger István, hozzátéve, hogy az elmúlt évek egyre liberálisabb gondolkodásmódja, az európai versenyszabályzatok túlzott akceptálása is a kielégítő köztestületi reklámszabályozás ellen hatnak.


Kuponáron egészséget


A finanszírozási olló nyílása miatt világtendencia, hogy a betegek egyre nagyobb számban keresik a magánellátókat – mondta a sajtótájékoztatón dr. Kovács János a MOOSZ elnöke, aki szerint a pácienseknek a promóciókban használt etikátlan, jogszerűtlen elemekre hagyatkozva, valós tudás nélkül kell szolgáltatót választaniuk. A szolgáltatók közötti versenyt nem határozhatja meg csupán a beavatkozás ára, annak alapvető mércéje a sikeresség, s erről a beteg csak a megfelelő ismeretek birtokában tud dönteni.

Különösen károsak a kuponakciók keretében, dömpingáron, a bekerülési költség alatt kínált ellátások, hiszen „kuponáron nem lehet egészséget vásárolni”. Az elnök szerint kérdés az is, vajon erkölcsös-e „a buszok oldalán, vagy a bontott csirke mellett” gyógyító szolgáltatást kínálni.

A magánszolgáltatók minőségellenőrzése nem megoldott hazánkban, bár a szakfelügyeleti rendszer ezt elláthatná, ám azt szétverték – mondta kérdésre válaszolva a MOK elnöke. Fejtörést okozott a kamarának az is, hogy ma, amikor az orvosok megélhetése kérdőjeles, frissen végzett, tapasztalatokat nem szerzett szakorvosok vajon nyithatnak-e magánrendelőt?

Bár azt elfogadják, hogy az orvosi tevékenység bizonyos szempontból piaci tevékenység, így reklámozható is, de csak tárgy- és tényszerű, visszafogott, más szolgáltatók hitelét nem rontó hirdetéseket engedélyezné tagjai körében a MOK. Ezért Etikai Kódexükben nagyobb teret adnának a reklámok szabályozásához. Azonban mivel ezt csak tagjaik esetében érvényesíthetnék, nem vonatkozhat azokra a magán egészségügyi ellátást kínáló szolgáltatókra, amelyek vezetői nem orvosok.

Ezért a MOK elnöke szerint új törvényre is szükség van, ennek érdekében a múlt héten levélben fordultak Balog Zoltán emberi erőforrás miniszterhez, dr. Kovács Józsefhez, a Parlament Egészségügyi Bizottsága, valamint dr. Juhász Miklóshoz, a GVH elnökéhez.

A jogszabályi változtatás első sorban a nem orvos magánklinika vezetők szankcionálását célozza, hiszen rájuk nem vonatkozik a szakmai kódex, amely csak az orvoskamarai tagokra lehet érvényes. Lapunk kérdésére válaszolva Éger István azt is elmondta, sértő reklámetikai magatartás esetén büntetés kiszabását szorgalmazzák, ami súlyos, vagy ismétlődő esetben akár a szolgáltatásból való kizárást is eredményezheti.

eLitMed.hu, Tarcza Orsolya
2013-04-03


Kulcsszavak

magánellátás, MOK, Etikai Kódex, reklám

Kapcsolódó anyagok

Az insula szerepe a parietofrontomedialis epilepsziás hálózatban. Egy sikeres műtéti beavatkozás hálózati magyarázata

Cardiovascularis biztonságossági vizsgálatok SGLT-2-gátló antidiabetikumokkal 2-es típusú diabetesben

A célzott terápiák hatékonyságának megítélése képalkotó eljárásokkal

A lázas neutropenia ellátása az onkológiai gyakorlatban

Hozzászólások:

1.,   Dr. FAZEKAS TAMÁS mondta   2013. Április 04., Csütörtök 15:11:42
A gyógyszerreklám etikai kódexét nem csak a magánellátók és a hozzájuk hasonló "formációk", társulások, hanem komoly gyógyszergyártó cégek is ignorálják. Jó példa erre a tőlem egyébként nagyrabecsült Richter-Gedeon Nyrt. Panangin-reklámja. A TV-ben lépten-nyomon látható-hallható, félrevezető reklám azt sugallja, hogy az orvosság alkalmas a szív- és érrendszeri betegségek primer prevenciójára. Ez a témakörrel évtizedek óta foglalkozó orvost mosolyra készteti, a laikus közönséget pedig igencsak megtéveszti. Temérdek ehhez hasonló, szakmai-tudományos szempontból kontrollálatlan reklám, hirdetés látható, hallható, olvasható a médiákban. Ennek gátat kellene szabni, a betegek érdekében. Fazekas Tamás dr. prof., c. egyet. tanár, az orvostudomány (MTA) doktora

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie.


Extra tartalom:

 
ROVAT TOVÁBBI CIKKEI

Csökkent Magyarország innovációs teljesítménye

Magyarországnak 2010 és 2016 között 3,5 százalékponttal csökkent az innovációs teljesítménye az unió átlagához viszonyítva.Magyarország a 23. helyen áll, előtte Görögország és Szlovákia, utána pedig Lettország, Lengyelország, Horvátország, Bulgária és Románia található.

Tovább


Lehetséges, hogy egy 10. bolygó kering a Nap körül a Naprendszer Plutón túli részén

Bolygóméretű objektum keringhet a Nap körül a Naprendszer Plutón túli jeges régiójában: ez lehet a Naprendszer 10. bolygója.

Tovább


Példaértékű együttműködés keretében nyílt meg a Váci Greens Egészségközpont

Az Affidea Diagnosztika és a Főnix-Med június 22-én ünnepélyes keretek között nyitotta meg új, közös magán egészségügyi klinikáját, a Váci Greens Egészségközpontot. A Budapest egyik legjobban fejlődő, a General Electricnek (GE) is otthont adó üzleti negyedében nyíló egészségközpont korszerű képalkotó diagnosztikai ellátással és orvosi szakrendelések nagy választékával várja a pácienseket. A klinika a GE dolgozói mellett a Váci úti vállalatok munkatársai, valamint a kerület és az agglomeráció lakosai számára is könnyedén megközelíthető, elhelyezkedése kedvező, azonban regionális referenciaközpontként küldetése ennél sokkal messzebbre mutat.

Tovább


Magyar Neuroimmunológiai Társaság IV. Kongresszusa - Absztrakt-felhívás

Örömmel értesítjük Önöket, hogy a Magyar Neuroimmunológiai Társaság a IV. Kongresszusát 2017. szeptember 28-30-án rendezi Visegrádon.

Tovább


Az engedély is rámehetne