hirdetés

TARTALOM

 VISSZA

 


Eljött már az ideje annak, hogy a háziorvosok e-mailben is nyújtsanak szolgáltatásokat?


Eljött már az ideje annak, hogy a háziorvosok e-mailben is nyújtsanak szolgáltatásokat?

| | |
 

A brit kormány megalapozottnak látja az e-mail kapcsolattartásnak és e-konzultációknak alkalmazását a háziorvosok pácienseik között, mert ez a módszer megkönnyítheti a betegek hozzáférését az alapellátáshoz. Éppen ezért kísérletileg bevezették az email szolgáltatásokat Angliában, 20 háziorvosi praxisban. Az orvosok felhatalmazást kaptak e-mail kommunikáció közvetítésével lebonyolítani az ismételt gyógyszerfelírást, a rendelőben létrejövő orvos-beteg találkozások időpontjának lefoglalását, és kikötötték, hogy a betegek számára lehetővé kell tenni, hogy elektronikusan kommunikáljanak sajátos egyéni problémáikról az egészségügyi és szociális ellátást végző team-ekkel.
Ugyanakkor az e-mail szélesebb körű használata nem kötelező, és az alapellátásban dolgozó orvosok meglehetősen lassan tették magukévá ezt a fajta technológiát a betegekkel való kiterjesztett tematikájú kommunikációban.
„Jó okkal!” - állítja, Emma Richards, klinikai tudományos munkatárs a londoni Imperial College Primary Care and Public Health osztályán. „Az új médium iránti fokozott lelkesedése ellenére a kormány nem bocsájtott ki útmutatást az orvosok és betegek email kommunikációjának szabályozására, optimalizálására, s a lehetséges veszélyek elkerülésére.” – mondta. "Az a látomás, hogy a betegek e-mailben korlátlan mennyiségű kéréssel és kérdéssel állhatnak elő, rettegést váltott ki sok háziorvosból, nem csak az elolvasásra és megválaszolásra szükséges idő mennyisége miatt, hanem a klinikai biztonság veszélybe kerülése miatt is."
A telefonos konzultációkkal kapcsolatos bizonyítékok azt mutatják, hogy nem helyettesítik a személyes találkozásokat, ráadásul növelik azok számát - állítja.
És ellentétben a telefonhívásokkal, ahol az orvos metakommunikatív csatornán is döntő fontosságú benyomásokat szerezhet a páciens egészségi állapotáról, és a kontextus által is determinált kérdéseket tehet fel, ez a fajta információcsere nem lehetséges egy e-mail váltás során – fejtette ki.
Az e-mailre adott válasz elkerülhetetlenül késedelmes megválaszolása katasztrofálisnak bizonyulhat például egy szuicid hajlamú beteg, vagy éppen egy mellkasi fájdalomban szenvedő esetén.
És aggódik amiatt, hogy az e-mail hozzáférés potenciálisan szélesítheti az egészségügyi egyenlőtlenségeket, ott, ahol az legkevésbé volna ajánlatos: éppenséggel a leginkább rászorulók esetében, mint amilyenek például az idősek, akik számára lehetséges, hogy jelentős problémát okozhat használni az új lehetőséget, mivel esetükben hiányzik a know-how, vagy a megfelelő technikai eszközök.
Ezzel szemben Elinor Gunning, klinikai oktatási munkatárs a Department of Primary Care és Népegészségügyi UCL Medical School-ban véleménye szerint az e-mail szolgáltatások jól működhetnek, ha megfelelően megtervezettek és jól menedzselik őket.
Egy e-mail indító és jelző rendszer biztonságos szerveren, a páciens beleegyezése, valamint annak biztosítása, hogy a betegek és az orvosok megértsék az e-mail korlátjait, és azt, hogy milyen típusú kommunikációs tartalmak a legalkalmasabbak erre a médiumra, elengedhetetlen, mondja.
"A betegek számára tudatosítani kell, hogy az e-maileket nem feltétlenül olvassák el azonnal. Az e-mail használat feltételei és szabályai átfogóan ismertetendőek, amikor egyfajta szerződéssel a felek ebbe beleegyeznek, és a legfontosabb sajátosságok – lábjegyzetben, vagy másként - megismételhetőek minden egyes e-mail válasz esetében" - írja.
Sok az e- mail szolgáltatásokkal kapcsán felvetett aggály felmerült egykor a telefon és fax útján lebonyolított orvos-beteg kommunikációval kapcsolatban is, melyek mára már elismert, bevált módszerek, részei az általános gyakorlatnak - mondja.
Gunning egyetért azzal, hogy nem mindenki fogja elérni vagy könnyen használni az e-mailt, de ez idővel válhat akár általános gyakorlattá is. „Minél több hozzáférési módot használunk a lehetségesek közül, annál jobb lesz az egészségügyi ellátás” – fűzi hozzá.
"Bár még több kutatásra, odafigyelésre, és hivatalos iránymutatásokra van szükség, elegendő színvonalú és elegendően átfogó stratégiák léteznek már az e-mail szolgáltatások biztonságos használatához " - írja.
Inkább az a lényeg, hogy az e-mail használata hamarosan elkerülhetetlenné fog válni, mondja. Ha az orvosok nem fogadják be ezt a kommunikációs médiumot ma, lehet, hogy "kihagynak egy fontos lehetőséget, a betegek és a klinikusok kárára."

Szemlézte: elitmed.hu, Kolin Péter
Forrás: http://www.ehealthnews.eu/


Kulcsszavak

HÁZIORVOS, E-MAIL, TÁV-KONZULTÁCIÓ

Kapcsolódó anyagok

Eljött már az ideje annak, hogy a háziorvosok e-mailben is nyújtsanak szolgáltatásokat?

Hozzászólások:

Nincs hozzászólás ehhez a cikkhez.

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie.


Extra tartalom:

 
ROVAT TOVÁBBI CIKKEI

Akusztikus képalkotás körvonal detektálással

A visszavert hang láthatóvá teszi az objektumokat. A szonárt a hajózásba használják, hogy információt szerezzenek a tengerfenékről vagy a halrajokról, míg a nőgyógyászok az ultrahang felvételeket arra használja, hogy a magzatokat tanulmányozzák az anyaméhben. Akusztikus eljárással, ultrahanggal anyagvizsgálatot is végezhetnek, hogy rendszeresen ellenőrizzék a vasúti sínek repedéseit vagy a repülőgép tartószerkezeteit.

Tovább


Mobiltelefonos navigációs szolgáltatások az idősebb korosztály számára – lépésről lépésre vezetik őket útjukon

Finnországban a VTT Technical Research Centre kifejlesztett egy olyan mobiltelefon-alapú navigációs szolgáltatást a rászoruló éltesebb generációk számára, amely a megfelelő címre kalauzolja el az idősebb felhasználókat abban az esetben is, ha elvesztek egy számukra idegen városban. A mobiltelefonos navigációs alkalmazás egy európai projekt eredménye, s a szolgáltatás segítségével az idősek a tömegközlekedést is képesek használni, valamint segíti őket az útvonal összes szakaszán.

Tovább


Egy App naponta kétszer, s még a fogorvosod nevét is elfelejted

A British Dental Journal által közzétett kutatás eredménye azt mutatja, hogy a „Brush DJ” nevű mobiltelefonos applikáció használata, mely azt célozza, hogy ösztönözze a fiatalokat, hogy magukévá tegyék és fenntartsák a hatékony orális egészségügyi ellátási rutin tényeken alapuló technikáit, hatékony, és eléri céljait. A "Brush DJ" 2011 végén indult útjára az Apple App Store-ban,, és 2013-ban felvételt nyert a NHS által kiválasztott Egészségügyi Alkalmazások Könyvtárában. 2015 februárjáig a Brush DJ-t, amely ingyenes, és nem tartalmaz reklámokat vagy app-vásárlásokat,, már több mint 197.000 júzer letöltötte 188 országban. Az alkalmazást bármilyen típusú fogkefével használni lehet .

Tovább


Törvények egyengethetik az e-egészségügy fejlesztését Németországban

Az e-egészségügyi törvényjavaslat, amit ezév tavaszán nyújtottak be, pontos határidőket tűz ki az e-egészségügy infrastruktúrájának kialakítására és az eHealth (elektronikus egészségügyi) szolgáltatások bevezetésére. A megvalósítás mielőbbi előmozdítására szankciókat és ösztönzőket egyaránt alkalmazni fognak a német egészségügyben.

Tovább


Eljött már az ideje annak, hogy a háziorvosok e-mailben is nyújtsanak szolgáltatásokat?